tilbage

Land Rover Forum  

Index
7723: Gearkasse i Disco?? (11-02-2003 22:45:31)
Kristian Klinge #5331, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.20.52)
Er der nogen som ved om gearkassen i en Discovery tdi man. gear fra 1993 er den samme som i en Defender fra samme årgang???
Mvh Kristian
Index
7728: sv: Gearkasse i Disco?? (12-02-2003 07:37:24) (svar på 7723)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.149.242)
Ja, og nej,
Selve kassen er den samme, på Defender, Range Rover og Disco fra den årgang, men udvekslingen er ikke. RR og Disco har en lavere udveksling, således at bilen kan køre hurtigere på landevej.
Udover det vil jeg ikke tro at der er det store problem med at bytte rundt på gearkasserne. Du kan evt. ringe til Keld fra tohuse, han kan svare på dit spørgsmål med det samme.

/tony
Index
7738: sv: sv: Gearkasse i Disco?? (12-02-2003 14:18:51) (svar på 7728)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Tony og andre,

Til orientering har jeg en Defender 1997 med en original R380 hovedgearkasse, men med en transfergearkasse fra en RR 1989 - de spiller fint sammen, og gør ganske rigtigt, at bilen er mere velegnet til motorvejskørsel - højere fart og ved lavere omdrejninger.

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
7748: sv: sv: sv: Gearkasse i Disco?? (12-02-2003 22:02:36) (svar på 7738)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hvad er det Ib - nu bliver jeg nysgerig.
Hvor stærkt går du på motorvej - jeg kører max. 140 kmt.
Mvh. Michael
Index
7750: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i Disco?? (13-02-2003 00:55:28) (svar på 7748)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.111.4)
Hej Michael,

Det er selvfølgelig forskelligt, men som regel ligger jeg på 105-110 km/t efter speedometeret - det viser for lidt, så læg 5-7% til - det er min marchhastighed, målt på tilbagelagt strækning på tid.

Jeg kører på BFG 235/85xR16, så jeg skal have skiftet drev til speedometeret i transferen for at få det korrigeret sv. til RR-dæk størrelse, men jeg har ikke fået taget mig sammen...

På toppen går den nok 135 km/t efter klokken på en god dag i medvind, men så er lydniveauet i transmissionen også på højde med det i en Leopard kampvogn...

Hvad kører du på af dæk? - Jeg synes, at 140 km/t lyder af meget, hvis du har standard gearing og 300 tdi (1995?) - har du checket det med GPS el.lign.?

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
7753: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i Disco?? (13-02-2003 07:12:40) (svar på 7750)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej Ib
Jeg kører på Michelin (jeg kan ikke huske størrelsen, men de er ret smalle)
Mit speedometer viser en lille smule for meget, så de 135 km/t er nok meget rigtige (og det er også absolut også på toppen) - det er standard gearkasse (jeg tror den hedder R380, men er ikke sikker) Din er en 97? Så har du sådan en trykregulator på turboen - det har jeg ikke og jeg har hørt en lille fugl synge om denne trykregulator (-:
Mvh. Michael
Index
7754: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i Disco?? (13-02-2003 08:04:33) (svar på 7753)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Michael,

Ja, det er højst sandsynligt en R380 der ligger i din vogn, nøjagtig som i min.

Det med trykregulatoren på turboen har jeg ikke dyrket og kender som sådan ikke meget til det - jeg vedligeholder blot motoren som foreskrevet og så længe der ikke er mislyde, nedsat ydelse eller forringet kørselsøkonomi gør jeg ikke noget yderligere - men jeg holder til gengæld minutiøst øje med ændringer i dieselforbruget, da jeg mest kører lange ture - det kan indikere fejl, og være et forvarsel om en forestående reparation.

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
7729: sv: Gearkasse i Disco?? (12-02-2003 08:03:54) (svar på 7723)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.164.126)
Hej Kristian,
Som der bliver skrevet er selve gearkassen den samme. Udover udvekslingerne - som vist også er de samme i hovedgearkassen, men ikke i reduktions gearkassen - så han gearstangens placering være forskellig. Defender, 90/110 har en længere gearstang der er monteret længere fremme på gearkasssen via en 'kasse' der er skruet ovenpå hovedgearkassen. På nogle RR og sikkert også Disco sidder gearstangen længere tilbage og vil således skulle komme op mellem føresæderne i en 90/110". De to typer er ofte benævnt: 'Longstick' vs. 'Shortstick'.
Men forhør dig hos et af værkstederne.
Mvh
Jakob, #3738 - Frederiksberg