tilbage

Land Rover Forum  

Index
79182: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 08:29:44)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.253)
Vægtafgifter på hvidpladebiler indtil 1998 og ejerafdifter efter 1998:

Vægtafgift før juli 1998:

Egenvægt kg Benzindrevne p.a. Diesel p.a.

1100 – 1300 kr. 3760 kr. 5760
1300 - 1500 kr. 4920 kr. 7520
1500 - 2000 kr. 6780 kr. 10240
Herefter koster en benziner kr. 384,- pr 100 kg egenvægt om året
og en diesel kr. 476 pr. 100 kg. egenvægt.
Dvs. en benziner på 2300 kg. koster kr. 8832 p.a. og hvis det er en diesel kr. 13.248.
Jeg er usikker på om der skal tillægges kr. 1.000 p.a. på dieselbiler pga manglende partikkelfilter.


Hvidpladebiler efter 1998 ejerafgift pr. år:

Under 12,5 men ikke under 11,8 2.000
Under 11,8 men ikke under 11,1 2.250
Under 11,1 men ikke under 10,5 2.500
Under 10,5 men ikke under 10,0 2.750
Under 10,0 men ikke under 9,1 3.240
Under 9,1 men ikke under 8,3 3.750
Under 8,3 men ikke under 7,7 4.250
Under 7,7 men ikke under 7,1 4.740
Under 7,1 men ikke under 6,7 5.240
Under 6,7 men ikke under 6,3 5.740
Under 6,3 men ikke under 5,9 6.230
Under 5,9 men ikke under 5,6 6.730
Under 5,6 men ikke under 5,3 7.240
Under 5,3 men ikke under 5,0 7.740
Under 5,0 men ikke under 4,8 8.230
Under 4,8 men ikke under 4,5 8.730
og igen, jeg er usikker på om der skal tillægges
kr. 1000 p.a. i tillæg for manglende partikkelfilter.

Jeg håber, at en eller anden kan rydde usikkerheden omkring partikkelfilter af vejen.

mvh
Knud

Index
79186: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 08:48:22) (svar på 79182)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Knud.

Nu er der jo ikke vedtaget noget om partikelfiltre, så det bliver svært at rydde usikkerheden væk endnu.

Til gengæld synes jeg godt nok, at det er nogen gode priser du har fundet i afsnittet efter 1998. Hvis man tager et kig på skatteministeriets hjemmeside (http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/183.html) så står der at dine tal er gældende HALV-årligt.
Desuden skal det nok også nævnes at den tabel du viser kun gælder for benzinbiler.

MVH Jakob E S
Index
79188: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 09:25:31) (svar på 79186)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.253)
Du har helt ret Jacob. Det var for tidligt på dagen! :-)

Her kommer så tallene for dieselbilerne:

Under 14,1 men ikke under 13,2 3.210
Under 13,2 men ikke under 12,5 3.540
Under 12,5 men ikke under 11,9 3.860
Under 11,9 men ikke under 11,3 4.170
Under 11,3 men ikke under 10,2 4.810
Under 10,2 men ikke under 9,4 5.460
Under 9,4 men ikke under 8,7 6.090
Under 8,7 men ikke under 8,1 6.740
Under 8,1 men ikke under 7,5 7.350
Under 7,5 men ikke under 7,0 7.990
Under 7,0 men ikke under 6,6 8.640
Under 6,6 men ikke under 6,2 9.270
Under 6,2 men ikke under 5,9 9.910
Under 5,9 men ikke under 5,6 10.570
Under 5,6 men ikke under 5,4 11.200
Under 5,4 men ikke under 5,1 11.890
Under 5,1 12.530

Bemærk venligst at disse tal er halvårlig ejerafgift.

NB NB: Tallene i mit indlæg øverst fsv. den "gammeldags" vægtafgifts vedkommende, er omregnet til helårligt beløb,idet visse satser opgives som kvartårlige i de officielle kilder.
Ejerafgiften er angivet i halvårstal.

Undskyld forvirringen!! og findes der flere unøjagtigheder, skal vi hurtigst muligt have dem på bordet!!

Iht. Søren R's kommentar i en anden tråd ser det ud som om man skal belave sig på kr. 1.000 kr. i årlig afgift for manglende partikkelfilter på dieselbiler. Regn hellere med det, når der skal lægges kalkyler.

Når alt er rettet til, vil jeg bede Jesper rette indlæggene til, så misforståelse minimeres.

Er der nogen, der ved, hvornår dette kommer op i Folketingssalen???

mvh
Knud

Index
79189: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 09:54:30) (svar på 79188)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Knud.

Ja, men så tillad også mig at justere oplysningerne i dit skema en anelse.

For personbiler er det ikke i 1998, det skiller mellem vægt- og ejerafgift. Det er pr. 1/7-1997.

Se http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/183.html.

100 kilos vægtafgiften for dieselbiler over 2 tons er ikke kr. 476 årligt, som du skriver, men kr. 576. Det må dog bero på en tyrkfejl i dit indlæg, for du hár brugt det rigtige tal i din videre udregning.

F.s.v.a. partikelfilter, så står der følgende i den indgåede aftale mellem regeringen og DF:

"Vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilter øges, så tilskyndelsen til at beholde og anskaffe dieselbiler uden partikelfilter reduceres. Tillægget til vægt- og ejerafgifterne på person- og varebiler uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1. januar 2010."

Se http://www.fm.dk/Publikationer/2009/~/media/Files/Publikationer/2009/aftale%20forarspakke%202.0/aftale_forarspakke_2%200_web.ashx

D.v.s., at med mindre der sker en ændring i det videre lovarbejde, så gælder det med de kr. 1.000 både for personbiler og for varebiler.

Jeg har ikke for nuværende overblik over, hvornår lovforslag ryger til 1. behandling.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
79209: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 12:43:27) (svar på 79189)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.253)
Fint Søren!! :-)
mvh
Knud
Index
79212: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 14:10:51) (svar på 79209)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.128.83.244)
Nogen der ved hvad det "officielle" tal for 90 tommer V8 med 114 HK motor fra 1987 løber på literen? Jeg er i tvivl om hvad jeg skal regne med.
vh/Jørgen
Index
79214: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 14:24:52) (svar på 79212)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.134.48)
på din registreringsattest i rubrik K - hvad står der der.

tg dette nummer og gå ind på

http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw99278.asp

yderst til højre skal der være et felt hvor der står hvor langt på literen den kører.. og hvad den koster i ejerafgift pr. år.

hilsner

Svend
Index
79217: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 15:01:40) (svar på 79214)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Svend

Er du sikker på, at de kender dette tal på en bil fra 1987? Jeg har lige forsøgt med mine egne, her kunne der ikke findes nogle data.

Mine er fra 1982 og 1995.

Eddie
Index
79218: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 15:22:54) (svar på 79217)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Kære Svend og Eddie m.fl.

Denne problemstilling er beskrevet både i Kenneth Poulsens/mit indlæg af 8/3-09; http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78570#78570, og i Knud Torp Madsens indlæg af 9/3-09; http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78720#78720.

Nu oplyser Jørgen ikke, om hans bil er en vare- eller personbil, men lægger vi til grund, at der er tale om en varebil, og at den mellem regeringen og DF indgåede aftale ophøjes til lov, skal Jørgens bil altså fremover (foruden privatbenyttelsesafgift) betale en vægtafgift, der i.f.t. bilens brændstofsniveau er i "niveau" med ejerafgiften for nye varebiler.

Såfremt der ikke foreligger anmeldelse om en bils brændstofforbrug til Færdselsstyrelsen (hvad der næppe gør for en bil fra 1987), fastsættes forbruget i henhold til Ejerafgiftslovens § 3, stk. 2.

For benzindrevne personbiler sker fastsættelsen ved, at man tager 0,5% af bilens egenvægt (f.eks. 1600 kg x 0,5% = 8) og lægger 3 oveni det beregnede tal, sådan at man i tilfældet her når tallet 11 (8+3). De 11 udtrykker bilens statistiske forbrug (hvor ingen officielle tal foreligger) målt i liter pr. 100 km. Herefter skal der ske en omregning til km pr. liter, i dette tilfælde 100/11 = 9,09 km/l, hvorefter ejerafgiften kan aflæses af ovennævnte skema.

For dieseldrevne personbiler foretages fastsættelse på samme måde, men det beregnede l/100 km resultat skal dog efterfølgende reduceres med 12,5% (for km/l tallets vedkommende vender det modsat; det skal øges med 12,5%).

Når man har foretaget denne beregning, vil man kunne finde i bl.a. Knuds oversigter herover, hvad den nye vægtafgift bliver.

Link til Ejerafgiftsloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17162

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
79221: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 16:02:13) (svar på 79218)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Det skal måske lige tilføjes, at hvad jeg har beskrevet her vedr. statistisk fastsættelse af en bils brændsstofsforbrug, er sådan som reglerne allerede gælder idag, hvor der ikke måtte være nogen officiel anmeldelse.

I den mellem regeringen og DF indgåede aftale, er det ikke specifikt angivet, at det bliver denne metode, der også fremover skal anvendes for varebiler ældre end 3. juni 1998.

Men i Skattekommisionens forslag (som jo ligger væsentligt til grund for den indgåede skatteaftale) er anført, at reguleringen (forhøjelsen) af vægtafgiften vil være på ca. kr. 3.000 i gennemsnit. Med ordet "gennemsnit" synes hermed indikeret, at der ikke bliver tale om en regulering med et fast beløb i denne størrelsesorden for alle, hvorefter jeg vil tillade mig at forudsætte jfr. ovenfor, at er der ikke et officielt tal for den enkelte models brændstofsforbrug, beregnes dette efter Ejerafgiftslovens § 3, stk. 2.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
79222: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 16:06:39) (svar på 79221)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hvor jeg ovenfor skriver "ældre end 3. juni 1998", burde retteligt have stået "ældre end 1. januar 2010, som der ikke måtte være anmeldt officielle brændstofsforbrugstal for".

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
79245: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 21:24:11) (svar på 79218)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.115.213)
fandt lige denne side på smallblock der er også lidt til beregning af den fremtidige giftaf/afgift, på en lidt anden måde, men i mit tilfælde 3,5v8 rr 1985 lander den på det samme !! surt du

V8 Hilsner
Lyden bliver nydt i fulde drag iøjeblikkek
Index
79234: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 19:35:05) (svar på 79182)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Lige et hurtigt spørgsmål.

Ved omregistrering fra gule til hvideplader hvor bilen er hentet fra UK til Dk, tager de da biles første indregistrerings dato (31/12/1976) eller tager de den første Danske indregistrerings dato (19/12/2008)?
Udmildbart må det vel være den fra 1976, da jeg pt ikke betaler 5040kr ekstra for privat forbrug, så det gælder vel der osse?

Mvh Henrik.
Index
79235: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 19:39:41) (svar på 79234)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Som du selv når frem til, gælder det bilens første indregistreringsdato, uanset om den er fra UK eller DK.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
79240: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 20:22:02) (svar på 79235)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Tak, skulle lige være 100% sikker.
Index
79244: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 21:21:16) (svar på 79240)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 148.122.179.144)
Jeg har måske et dumt spørgsmål, men er der nogen som kan se nogen steder hvordan det kommer til at se ud med veteranbiler?
Index
79247: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (16-03-2009 21:38:05) (svar på 79244)
Morten Dam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.197.139)
Der er ikke i udkastet til skattereform nævnt noget specifikt om veteranbiler eller lignende undtagelser, så indtil skatteministerens forslag til lovtekst kommer på bordet, må aftalen mellem regeringspartierne og DF antages at omfatte alle biler på gule plader. Nye som gamle, men i særlig grad de sidstnævnte - altså alle dem fra før 3. juni 1998.



Index
79315: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (17-03-2009 14:10:03) (svar på 79247)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Helt enig, Morten. Der er ikke noget i den indgåede aftale, der indikerer, at veteraner ikke skulle blive omfattet af de nye regler om forhøjet vægtafgift + privatbenyttelsesafgift.

Men bemærk dog, at man i Vægtafgiftslovens § 15, stk. 3, allerede hár taget stilling til, at der selv med de nugældende regler engang ville blive tale om privatbenyttelsesafgift for biler ældre end 35 år, og at også denne afgift reduceres til en fjerdedel.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17104

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
79317: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægtafgifter/ejerafgifter (17-03-2009 14:19:25) (svar på 79315)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
PS: Det aftalte tillæg på kr. 1.000 for dieselbiler uden partikelfilter er formuleret som en forhøjelse af vægt-/ejerafgift og er således ligeledes omfattet af reduktionen til 1/4. Hvad i øvrigt her og lige ovenfor er kommenteret, er f.s.v.a. veteran-varebiler.

Veteran-personbiler belastes jo iflg. aftalen "kun" med yderligere kr. 1.000 i det omfang, de måtte være dieselbiler. Og da ligeledes med reduktion til 1/4, med mindre nyt kommer til.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT