tilbage

Land Rover Forum  

Index
79941: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (30-03-2009 11:18:06)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.15.66)
Tekniske forskelle på alm. 109" og 1 Ton 109"

Hej.. jeg kunne godt bruge lidt mere frihøjde på min gamle Serie III så jeg kunne få 245/85 eller større dæk på og kardannen hævet lidt fra jorden.

Jeg har læst om 1 Ton modellen og spekulerer på hvor mange reelle forskelle der er på en alm. og en 1 Ton..

Stærkere bagaksel? Andre styrestænger? Kan man lave en "fattigmands" One Ton ved at købe lasker og montere dem eller skal hele styretøjet bygges om?

Er det overgovedet et fornuftigt projekt?

mvh

Jan Kjerbye
Index
79955: sv: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (30-03-2009 16:52:04) (svar på 79941)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
I virkelighed er det ikke en go'idé at løfte bilen ved brug af One Ton lasker. Der sker ting med geometrien som kan være uheldigt. One-Ton har også længere "horn" ved forenden af fjederen, så geometrien beholdes. Der er flere forskelle på One ton, bla, større hjulbuer, stærkere stik aksler foran (bare lidt i praksis!) rammen siges at være lidt tykkere & stærkere, 2tank, 24volt,full-helical transfer, med en noget forstærket gearkasse, med andet spline antal, så man kan ikke montere overdrive,(som ellers havde været ideelle på bilen!)One Ton kører bedst på 9:16 dæk, og næsten løber sig selv ihjel på mindre!
Dem som har forsøgt med højere gearing, & mere motor kraft oplever ofte flere problemer med bla stik-aksler, & gearkasse.
Den lette løsning var måske at anskaffe en One-Ton (Norsk?!) til terræn leg, og bruge en mere civil, landevejs egnet bil til hverdag. Når jeg er på DK besøg, er det meget tydeligt at One-Ton passer ikke særligt godt i DK!
Index
79959: sv: sv: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (30-03-2009 17:50:18) (svar på 79955)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Arh David, den med at de har svært ved at holde i stikakslerne med større motor holder vidst ikke helt.. :) har du nogensinde set et ENV fortøj indeni? eller et Salisbury, som dog er den svageste af de to? Min bror kørte med en 170hk Rover SD-1 motor og 35" M/T uden at brække aksler.. Dog siger han at friløbsnavene havde et hårdt liv ;) Mens om du korrekt siger, så er den højere i beslagene til fjedrene, så akslerne beholder alm. niveau. Men Jan hvorfor vil du have kardan'en højere fra jorden? det kan du ikke få på denne måde, det er der kun portal aksler der kan hjælpe dig med.
Index
79982: sv: sv: sv: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (31-03-2009 08:29:09) (svar på 79959)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Søren.

Især du må da vide, at man også får akslerne højere op ved at sætte større dæk på.

MVH Jakob E S
Index
80016: sv: sv: sv: sv: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (31-03-2009 18:27:12) (svar på 79982)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.121.194)
Ja netop... Større hjul er den eneste måde jeg kan finde råd til at få klumperne lidt op over muldvarpeskuddene nede på engen.. (håber ikke jeg møder en af de 200 kgs muldvarpe der må bo dernede)

Derfor.. var jeg interesseret i plads i hjulkasserne uden at skære.. og derfor spekulerede jeg på lasker...

Hævning af hele karossen nu den lige ER blevet samlet igen ved jeg ikke rigtigt med... puha..

Det ender nok med nogle Insa Extreme 235/85 på org. 16" stålfælge og hvis de kan være i kasserne.. så må jeg leve med det og kan de ikke må jeg overveje nogle parabolske fætre istedet for de org. fjedre..

Så behøver det sikkert ikke blive vildere.. jeg var bare ude og fiske efter om en 1-ton laske ombygning var en vej man kunne gå når nu det var en "udgave" der fandtes originalt.

Men lad endelig ikke diskusionen om 1 Ton dø ud.. jeg syntes den er spændende..
Index
80398: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (06-04-2009 21:54:17) (svar på 80016)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.253)
Jeg har OneTon lasker på min 2A, Parabolske fjedre, ENV foraksel og Salisbury bagaksel.
Jeg har måtte få laven nye Kardanaksler p.gr. af længden.

Det virker rigtigt OK. Jeg ved godt at styregeometrien er ændret, men i mit opsæt virker det fint, selvoprettende og det hele.
Der er nok mange meninger om den sag, men det føles på ingen måder usikkert.

-Kasper 2A 1965 V8
Index
93804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (10-02-2010 16:49:55) (svar på 80398)
jesper vang (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.35.82)
Hej Kasper

hvorfor var det nødvendigt at forlænge dine kardaner? pga de parabolskefjedre eller bagakslen?

jeg kan nu sagtens følge jan i at hæve bilen med 1 tons lasker og det burde da ikke være noget problem! han vil får mere castor = retningsstabil og så bliver den vel heller ikke højere af den ombygning???

hvis man laver de forreste ophæng til fjedrene længere, så bliver den endnu højere, men retningsstabiliteten blvier sikkert som originalt igen

mvh jesper
Index
79983: sv: sv: sv: Hævning af Serie III med 1 ton lasker. (31-03-2009 09:20:51) (svar på 79959)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
Hej Søren, det var bare en observation herfra med stikaksler. En One Ton på 9:16, og en Turner st2 (som min)går akkurat fint, selvom der ryger et friløbsnav ind immellem, (forskell på mærker der også) Jeg ser at One Tonner med flere end ca 100hk, specielt V8, eller kraftig diesler har det med at forbruge forreste stik aksler. Salisbury og lign på bagenden, holder fint.
De Norske One-Ton har Rover foraksel! (Øv) vi er dybt enig om at en ENV fortøj var at foretrække, men One-Tonner findes i mange variationer, alt efter hvilket lands militær har bestilt dem.
Lita på Vestfold Ships kan sikkert fortælle en masse om hvem hun sælger en masse stik aksler til!