tilbage

Land Rover Forum  

Index
80215: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 16:18:57)
Svend Bahn Sanger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.134.48)
Index
80216: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 16:23:43) (svar på 80215)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Det var da forfærdeligt. Gad vide hvordan det havde set ud hvis han havde kørt en almindelig bil. Lad os håbe det bedste.

Lastbiler og nedslidte dæk samt regummirerede dæk - gad vide hvor mange lig der ksl på bordet før der komemr en ordentlig lovgivning på det område. Hvor ofte ser man ikke regummirering ligge langs motorvejen fra netop lastbiler.
Index
80218: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 16:51:40) (svar på 80216)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Stefan.
Nu er det meget få regummierede dæk der kører rundt på vejene i dag, da prisen på nye dæk er kommet meget ned.

I dag laver man dæk der helt lovligt kan skæres op med nyt mønster, for derefter at blive anvendt på trailere og påhængsvogne.

Det er heller ikke tilladt at bruge regummierede dæk på forakslen.

Og hvem siger at lastbilen kørte med nedslidte dæk?
Lastbiler har de samme lovkrav til dæk som alle andre og må selvfølgelig ikke køre rundt med nedslidte dæk.
Så hvad skal man så lige ændre i lovgivningen?
Der er i øvrigt skærpet bødestraf for erhvervschauffører.

Der kan opstå et problem med fejl i dækkene primært på entrepenørlastbiler, hvor dækkene lever et meget hårdt liv på byggepladser, i grusgrave, på fyldpladser o.lign.
Jeg ved også at de fleste chauffører er meget opmærksomme på deres dæk af samme årsag, men der kan være skjulte skader i karkassen som ikke kan ses udefra.

Grunden til at man ser dækbaner ligge ude på vejene er at når man måske har 22 dæk i alt, på en 3 akslet forvogn og en 3 akslet påhængsvogn så er det ikke altid man når at lægge mærke til om et af dækkene har tabt pusten ude på motorvejen og så bliver dækket meget hurtigt meget varmt og derved slipper karkassen hele dækbanen.

Mvh
Kenneth Poulsen - erhvervschauffør og kraftig modstander af folk uden den rette viden udtaler sig om ting de ikke har forstand på.
Og samtidig har generellisernde og fordomsfulde meninger.

N.B. Vi må sende mange tanker til Land Rover manden og hans familie, der pludselig fik revet hele deres verden i stykker.
Jeg håber de alle klarer den.
Index
80220: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 16:54:48) (svar på 80218)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
To sjæle, én tanke.

Kenneth, du kom mig i forkøbet med 58 sekunder.

Mvh
Mikael
Index
80222: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 17:23:24) (svar på 80218)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Jeg har dog øjne at se med - og fremover sikkert også et kamera med - så jeg kan give dig syn for sagen, da jeg DAGLIGT ser lastbiler med dæk uden nævneværdig slidbane tilbage - og mange andre kan sikkert også sige det samme.
Men - det kan være at det forholder sig anderleds smukt, der hvor du befinder dig - herovre ser jeg det ofte. måske det har noget at gøre med jysk påholdenhed og manglende lyst til at gribe i lommen, som de jo selv altid praler med - hvad ved jeg. --- Ikke har forstand på! fordomsfuld! - pah - må jeg lige være her! Sådan en omgang selvglorificering - kast lige den første sten :-) <-- se - en smiley

En ting har du dog ret i - jeg sammenkoblede måske på et for løst grundlag til det hændte - tilgiv mig herfor. Men hvorm alting er - så tror jeg at LaRoføreren ikke var sluppet med færre skader i en lille gadebil - så her håber jeg at pågældende har fået en enestående chance for at klare den - forhåbentlig.
Index
80219: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 16:52:38) (svar på 80216)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
"Lastbiler og nedslidte dæk samt regummirerede dæk - gad vide hvor mange lig der ksl på bordet før der komemr en ordentlig lovgivning på det område."

Ja, så fik vi det slået fast! Lad os bare hænge chaufføren og vognmanden i den nærmeste lygtepæl med det samme ....

Eller .... måske det var det på sin plads at vente med nagelfaste konklusioner, indtil den egentlige årsag til den tragiske ulykke er fastlagt.

http://www.faa.dk/article/122473:Faaborg-Midtfyn--Alvorligt-faerdselsuheld-i-Heden?image=1

Mvh
Mikael
Index
80225: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 18:52:49) (svar på 80219)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
At en ældre 4x4 skulle være mere sikker at forudlykke med, i forhold til en moderne borgergryde er en almindelig fejlvurdering. Personligt vurderer jeg, mig mere sikker i min moderne gadebil med deformations zone, multi airbag, selestrammer, abs/tcs/eps, anti-piskesmæld nakkestøtte, end jeg gør i min gamle LR90 med stiv chassisramme og alu-karosse.

http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s

Nu fremgår det ikke hvilken LR model der var involveret. De nye modeller er væsenligt forbedret på sikkerheds området.

PS : Nuværende Defender programet har stadigvæk ABS-bremse som "extra udstyr" ikke som standart !!.

PSS : indenfor luftfarts branchen bruges næsten udelukkende re-gummieret dæk, så det er ikke fordi det ikke dur. Det skal blot laves ordenligt, så holder det mindst lige så godt som nyt. Det var/er problematikken for automobil branchen, der simpelhen for mange svindler. Fly lander og starter omkring 200-300 km/t, og vejer betydlig mere i samligning med et lille pjattet vogntog. Belastningen er derved betydlig større, specielt når der landes !?

NB : Håber meget på, at der er nogle resursestærke personer i familiens netværk, som kan være der for familien i denne svære stund.

Mv. Ole

Index
80230: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 20:08:02) (svar på 80225)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Undskyld Ole - men hvad skulle ABS bremser, og de andre elektroniske systemer der kontrolleres via ABS-anlægget have hjulpet i dette tragiske uheld??

Bortset fra det står det jo altid den enkelte frit for i forbindelse med køb af en ny Defender at tilvælge ABS. Har faktisk været muligt i mange år.

Med hensyn til Defender og sikkerhed henvises til flg. indlæg/artikel baseret på engelske rapporter over uheld:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=67370#67370

Desuden mener jeg stadig at det i langt de fleste ulykkestilfælde er mere sikkert at befinde sig i en større bil end i en lille, specielt hvis man er så uheldig at "møde" en lastbil.

mvh
Ib 0219
Index
80232: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 21:06:34) (svar på 80230)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.173)
stor eller lille bil?

Så lige en artikel i vores lokale bilblad, at i en crashtest hvor de klaskede en Yaris ind i en 10 år gammel Volvo, at det faktisk var sikre i yarisen...


Og denne video var test på at afholde mig fra at købe en Disco...
http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s

Jeg tror mere på deformationszoner end på vægt
Index
80233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 21:12:47) (svar på 80232)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.227.92)
Under alle omstændigheder, tror jeg det er noget lort at prøve kræfter mod en lastbil, og mon så ikke det er tilstrækkeligt?

mvh
Knud
Index
80234: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (03-04-2009 21:28:45) (svar på 80233)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.74.115)
Hurra Knud.

Så vidt jeg kan se ud fra ulykken, er det sgu da fløjtende ligemeget hvad bil man er kørende i, og hvad udstyr den har. Hvis man bliver ramt af en lastbil, der kommer fra modsatte vejbane. PUNKTUM.


Hermed sender jeg og min familie de varmeste tanker til ALLE de implicerede, inkluciv føreren af lastbilen der heller ikke har det nemt i øjeblikket.

Mrh
Hans
Index
80260: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (04-04-2009 01:31:05) (svar på 80232)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Ib

Du behøver absolut ikke undskylde noget som helst :-) det er helt legalt at være uenig eller at se tingende forskelligt, det er jo lige som med til at skabe lidt klubliv ! på venligt niveau, naturligvis.

Du har måske ret, hvis du antager at ABS ikke har gjort en forskelle ved dette tragiske uheld. Det er tvivlsomt om bremsen overhovedet har nået at være i brug ?. Det har vi jo af naturlige grunde ingen viden omkring, vi var der ikke, så ikke ulykken. Vi gætter i uvidenhed og det er langt fra smart, nærmest uværdigt.

Jeg gjorde en general betrakning af passiv/aktiv sikkerhed mellen min moderne borgergryde og min gamle LR90, synes bestemt at der markant forskel, omend det naturligvis ikke er en helt faire sammenligning alene på grund af alderen. Men her er tale om sikkerhed og det er jo netop det som skal hjælpe eller redde mig hvis jeg mod forventning skulle for brug det. I sådan et tilfælde er alders forskellen irrelevant.

Generelt betragtes ABS/TCS/EPS som glimerende assistance til chaufføren hvis denne er i problemer. Der findes stadig dem som tror de er hurtigere, dygtigere, smartere end elektronikken/computeren/softwaren, lad nu dem om det !

I det perspektiv er jeg personligt skuffet over at Defender modelprogram ikke inkluder ABS som standart, men skal tilvælges. Man kunne lidt provokerende spørge om der finde nogle andre af Land Rover modeller, hvor ABS ikke er standart ??

Med hensyn til henvisningen til testen, fremgår det ikke tydligt hvem står bag testen og hvorledes testen afvikles eller resultaterne måles. Hvis jeg virkelig skal sætte det hele på spidsen. Hvilken rating har Defender jvf. Euro NCAP Crashtest ??

Tror afgjort at min borgergryde har mere passiv/aktiv sikkerhed, men til gengæld er død kedelig at tøffe rundt i, men det bør den altså også have. Det er dog stadig en glæde køre en tur i landevejsrøveren selvom den nok har lidt mindre sikkerhed at tilbyde.

Mv.Ole

Index
80262: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (04-04-2009 08:23:22) (svar på 80260)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Ole

Hvorfor ABS ikke er standard, må du spørge om et andet sted.

Men du kunne jo vende spørgsmålet om, hvorfor fravælger køberne ABS når det er muligt at tilkøbe??
Det kunne også være at efterspørgslen efter Defender med ABS er så lille at det vil fordyre alle Defenderne uanset om markedet (resten af verden udenfor Europa) ikke har noget ønske om at bilerne som standard skal være udstyret med dette.

Som alt andet der indgår i produktion af en bil har et ABS-anlæg en pris.

ABS er ikke noget lovkrav, airbags for den sags skyld heller ikke.

Den undersøgelse du sikkert har læst er ikke en test men er baseret på omkring 100.000 uheld sket i England. Dvs der er tale om den virkelige verden, virkelige uheld - og ikke laboratorie test. I England udfærdiges der mere udførlige rapporter over biluheld. Resultatet kan du selv se. Hvordan du vil tolke det må du selv afgøre

Med hensyn NCAP er det meget let - Defender er aldrig blevet testet, ligesom så mange andre biler. NCAP er et privat foretagende og man betaler temmelig meget for at få testet sine biler. Kan være Land Rover har vurderet at Defender in real life egentlig klarer sig godt, men omvendt i NCAP sammenhæng ville komme ud med et skævt resultat, bl.a. fordi den standard ikke er udstyret med ESP, ABS og airbags - det alene ville koste et par stjerner. Så vurderingen har sikkert været - hvorfor bruge et stort beløb, og et antal smadrede biler på noget som ikke vil vise ret meget alligevel. 60 års erfaring med modellen fornægter sig nok ikke.

Kan iøvrigt et par "sjove" historier om hvad der også er forgået bag kulisserne i forbindelse med NCAP test.

Til gengæld var Freelander 2 den første SUV overhovedet der fik 5 stjerner.

mvh
Ib 0219

Index
80318: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (05-04-2009 11:10:15) (svar på 80262)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.107.217)
Hej Ib.

For det første ved vi jo ikke engang hvilken Land Rover model denne chauffør havde. Hvis vi skal tro på pressen, så var det en personbil, hvilket tyder på at det ikke var en Defender.
For det andet er det mig bekendt bilimportøren der bestemmer hvilke modeller, der skal markedsføres i Danmark. Derfor kunne Land Rover Danmark jo vælge at lade Defenderen markedsføres udelukkende med ABS osv. ligesom de andre modeller markedsføres med partikelfilter, som mig bekendt ikke er fabriksstandard til hele verden. Hvad partikelfilter angår ville det dog klæde LR at markedsføre Defenderen med dette også.

MVH Jakob E S - Der i øvrigt også bifalder den engenlske undersøgelse du henviser til.
Index
80339: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (05-04-2009 20:41:25) (svar på 80318)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jakob

Mig bekendt kører der faktisk en del Defendere rundt på hvide plader - 110" STW (busser), ligesom der er en del 109" på hvide plader, og flere og flere sætter hvide plader på deres 88" og 90".

Nej - det er ikke importøren der bestemmer hvilke varer der føres på markedet, det er kunderne!

Importøren kan kun prøve at afspejle/markedsføre det kunderne efterspørger (rammer man forkert er varen "fast" ejendom). En importør kan vurdere om en vare er salgbar ud fra kvalitet, specifikationer, udstyr og pris osv.. Hvis dette går op i en højere enhed, og produktet er prismæssigt konkurrencedygtigt kan der blive tale om at markedsføre produktet. I Danmark er et af de stærkeste konkurrenceparametre prisen, og er prisen rigtig (lav) kan stort set alt sælges, dette gælder alt, ikke kun biler. Se bare på de kineserdele der engang imellem (negativt) omtales her på Forum.

Hvorfor Land Rover lader det være op til den enkelte selv at bestemme om man vil have ABS eller ej må du spørge om et andet sted. Men prøv at kig på dette Forum, det der er afgørende i forbindelse med køb er i mange tilfælde pris, pris og atter pris, så måske er det årsagen :-) De andre modeller kan ikke leveres uden ABS, så den mulighed udelukker sig selv.

Med hensyn til Defender og partikelfilter - Defender produceres endnu ikke med dette. Hvornår det kan lade sig gøre at få Defender med partikelfilter ved kun englænderne.

mvh
Ib 0219
Index
80347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (06-04-2009 09:11:30) (svar på 80339)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Jeg synes slet ikke at jeg nævnte hvide plader i mit indlæg. Jeg snakkede om personbiler - dermed ikke campere eller busser. Jeg vil medgive dig at en almindelig journalist, ikke vil kunne kende forskel, så det er i det hele taget nok lidt akademisk at diskutere, hvad det er for en bil der er blevet ramt.

Hvem er det lige at Defenderens pris skal konkurrere med? Jeres andre modeller kan jo til syneladende godt klare sig på markedet, selvom man ikke kan fravælge partikelfilter eller ABS osv.

Mit spørgsmål vedr. partikelfilter kan importøren jo så bringe videre til englænderne. De lavet det jo nok ikke hvis ikke der er en efterspørgsel; men hvis modellen skal overleve i Europa, er de nok tvunget til at holde udslippet relativt rent.

MVH Jakob E S
Index
80349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (06-04-2009 10:00:36) (svar på 80347)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Tja - stort set alle bilfabrikker har i dag en 4-hjulstrækker på programmet så udvalget er rimeligt stort. Hvor der "i gamle dage" ikke var så meget at vælge imellem er udvalget i dag så stort at det er muligt at tilpasse den bil du vælger mere specifikt til dine behov og pengepung.

Det er jo ikke alle der er "ramt" af den grønne oval og som kan se charmen og sjælen i en Defender.

Som jeg skrev er der ikke andre end englænderne der ved hvornår der kommer partikelfilter på Defender.
Jeg vil tro at hvis der er et udtalt ønske fra kunderne eller EU-lovkrav medfører at Defender skal være udstyret med partikelfilter, så kommer det sikkert. Men at et par håndfulde danskere gerne ser det monteret tror jeg ikke får englænderne til at investere i den omkostning der er forbundet hermed. Nogle gange er der mere fornuft i at "droppe" et marked end investere i tilpasning for at kunne sælge et begrænset antal biler på det pågældende marked.

Som eksempel kan nævnes 110" bussen der udgik som model. De omkostninger der var forbundet med at opfylde de skærpede EU-krav til modellen retfærdiggjorde ikke den investering der var nødvendig for at tilpasse modellen til kravene. Slet ikke når man kiggede på det meget begrænsede salg - det var faktisk kun England og Danmark indenfor EU der de sidste mange år markedsførte denne model. De andre markeder solgte modellen som almindelig personbil. Men de er jo heller ikke belemret med vores voldsomme reg.afgifter :-) I dag kan man så udelukkende få 110" STW som 5 eller 7 personers indenfor EU.

mvh
Ib 0219