At en ældre 4x4 skulle være mere sikker at forudlykke med, i forhold til en moderne borgergryde er en almindelig fejlvurdering. Personligt vurderer jeg, mig mere sikker i min moderne gadebil med deformations zone, multi airbag, selestrammer, abs/tcs/eps, anti-piskesmæld nakkestøtte, end jeg gør i min gamle LR90 med stiv chassisramme og alu-karosse.
http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6sNu fremgår det ikke hvilken LR model der var involveret. De nye modeller er væsenligt forbedret på sikkerheds området.
PS : Nuværende Defender programet har stadigvæk ABS-bremse som "extra udstyr" ikke som standart !!.
PSS : indenfor luftfarts branchen bruges næsten udelukkende re-gummieret dæk, så det er ikke fordi det ikke dur. Det skal blot laves ordenligt, så holder det mindst lige så godt som nyt. Det var/er problematikken for automobil branchen, der simpelhen for mange svindler. Fly lander og starter omkring 200-300 km/t, og vejer betydlig mere i samligning med et lille pjattet vogntog. Belastningen er derved betydlig større, specielt når der landes !?
NB : Håber meget på, at der er nogle resursestærke personer i familiens netværk, som kan være der for familien i denne svære stund.
Mv. Ole