tilbage

Land Rover Forum  

Index
80711: RRC skift af nederste bagvange under bagsmæk. (15-04-2009 07:25:42)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej i forum.

Jeg vil lige høre hvor svært det er at skifte den nederste bagvange på bagsmæksrammen, den vange der altid ruster væk.
Er der nogen ting der skal holdes øje med og hvor meget rust kan jeg forvente der vil være og hvor langt op i rammens ben kan jeg risikere at komme.
Jeg har en hel ramme som er repareret på og jeg har en helt ny vange og havde kun tænkt mig at skifte den.

Skal siderne understøttes??
Kan man bare skære vangen fri og gøre rent og bolte den anden på og svejse benene til og så er det det.

Hvis der kan gives nogen hints så er de kærkomne??

Claus
Index
80749: sv: RRC skift af nederste bagvange under bagsmæk. (15-04-2009 21:09:27) (svar på 80711)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.81.160)
Hvis du taler om den bageste travers på rammen, altså den som anhængertrækket boltes til, så er det blot at gå igang. Husk dog lige at måle op så dit anhængertræk ikke kommer til at sidde skævt når du er færdig. Den gamle travers fjernes nemt med vinkelsliber, og en stor skruetvinge er god til at presse benene på rammen lidt sammen med hvis de gaber for meget når den nye travers skal i. Du behøver ikke at understøtte.
Det er svært at sige hvor langt op benene på rammen kan være rådne, men de er ofte meget tynde i bunden lige bag baghjulene hvor de buer nedad.

/tony
Index
80753: sv: RRC skift af nederste bagvange under bagsmæk. (15-04-2009 22:25:39) (svar på 80711)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Claus,

Mener du en travers i rammen - som i Tony's indlæg - eller den tværvange som nederste bagklap er hængslet på ? Ud fra din beskrivelse lyder det mere som det sidste.

Hvis det er tilfældet, kan jeg godt hjælpe dig med en arbejdsbeskrivelse og en billedserie fra da jeg skiftede min for et par år siden. Men det bliver først i weekend'en - måske nogen kommer mig i forkøbet ?

For at svare på dine umiddelbare spørgsmål:
- Nej, på min model var der ingen tegn på rust op i sidevangerne (1993). Formodentlig er det samme tilfældet hos dig; sidevangerne er lukkede i modsætning til tværvangen som er åben og derfor samler alt muligt skidt op.
- Når den gamle vange er frigjort kan den skæres væk, ja. Men inden da skal punktsvejsningerne bores væk. Vangen sidder med en del punktsvejsninger mellem oversiden og bagagerumsbunden og mellem for- og undersiden mod de to sidevanger; sender dig illustration i weekenden.
- Du bør inden operationen undersøge, om bagagerumsbunden er i en fornuftig stand der kan svejses på eller den også skal repareres. Desværre kan man såvidt jeg ved ikke længere købe bunden til RRC, men den tilsvarende fra Disco 1 kan tilpasses - eller den eksisterende lappes.
- Jeg valgte at understøtte karosserihjørnerne før jeg tog vangen af - ved at sætte en værkstedsdonkraft under hver sidevange. Det var også nødvendigt at presse sidevangerne opad før den nye vange kunne lirkes ind på plads (den gamle smuldrede). Men der er som sådan ikke nogen voldsom statisk vægt på hjørnerne.
- Det kan anbefales at købe 2 nye sæt af de bolte/møtrikker der går gennem bøsningerne og evt. også selve bøsningerne (4 stk.)
- Du skal regne med at dornene i nedre bagklaps hængsler er rustet helt fast. Jeg skar den fri fra vangen, bankede / borede dornene ud og erstattede den med to bolte.
- Vigtige værktøj er friske metalbor + maskine, alm. svejseværk (du laver punktsvejsninger ved at fylde de udborede huller op), vinkelsliber & skiver, en eller bedre to værkstedsdonkrafte.
- Herudover skal du huske at købe sealer til at tætne sprækkerne med samt grundmaling og rustbeskyttelse til den nye vange.

Lad mig høre, om du er interesseret i billedserien.

Bedste hilsener,

Peter Vinter
6416 Nsj
RRC LSE 1993
Index
80783: sv: sv: RRC skift af nederste bagvange under bagsmæk. (16-04-2009 16:34:38) (svar på 80753)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Tak til både Tony og Peter.

Men det er den vange som peter hetyder til jeg skal have skiftet.
Så hvis du peter kan sende mig noget eller andre så vil jeg gerne have det.

Claus
Index
80841: RRC skift af rear cross-member / nederste bagvange under bagsmæk. (18-04-2009 18:29:31) (svar på 80783)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej igen, Claus;

Så fik jeg lavet en illustreret 10 siders pdf-beskrivelse om opgaven. Desværre kan man kun oploade jpg-filer på Forum, men jeg mailer den gerne til dig og andre interesserede - I kan skrive til mig på vinterhi snabela post punktum tele punktum dk

Venligst;

Peter Vinter
6416 / Nsj.
Index
80875: sv: RRC skift af rear cross-member / nederste bagvange under bagsmæk. (20-04-2009 09:13:00) (svar på 80841)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej alle

PDF-filen kan nu downloades fra sektionen "Downloads" her på siden.

Mvh
Jesper Ellegaard