80753:
sv: RRC skift af nederste bagvange under bagsmæk. (15-04-2009 22:25:39) (svar på
80711)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.164.120.180)
Claus,
Mener du en travers i rammen - som i Tony's indlæg - eller den tværvange som nederste bagklap er hængslet på ? Ud fra din beskrivelse lyder det mere som det sidste.
Hvis det er tilfældet, kan jeg godt hjælpe dig med en arbejdsbeskrivelse og en billedserie fra da jeg skiftede min for et par år siden. Men det bliver først i weekend'en - måske nogen kommer mig i forkøbet ?
For at svare på dine umiddelbare spørgsmål:
- Nej, på min model var der ingen tegn på rust op i sidevangerne (1993). Formodentlig er det samme tilfældet hos dig; sidevangerne er lukkede i modsætning til tværvangen som er åben og derfor samler alt muligt skidt op.
- Når den gamle vange er frigjort kan den skæres væk, ja. Men inden da skal punktsvejsningerne bores væk. Vangen sidder med en del punktsvejsninger mellem oversiden og bagagerumsbunden og mellem for- og undersiden mod de to sidevanger; sender dig illustration i weekenden.
- Du bør inden operationen undersøge, om bagagerumsbunden er i en fornuftig stand der kan svejses på eller den også skal repareres. Desværre kan man såvidt jeg ved ikke længere købe bunden til RRC, men den tilsvarende fra Disco 1 kan tilpasses - eller den eksisterende lappes.
- Jeg valgte at understøtte karosserihjørnerne før jeg tog vangen af - ved at sætte en værkstedsdonkraft under hver sidevange. Det var også nødvendigt at presse sidevangerne opad før den nye vange kunne lirkes ind på plads (den gamle smuldrede). Men der er som sådan ikke nogen voldsom statisk vægt på hjørnerne.
- Det kan anbefales at købe 2 nye sæt af de bolte/møtrikker der går gennem bøsningerne og evt. også selve bøsningerne (4 stk.)
- Du skal regne med at dornene i nedre bagklaps hængsler er rustet helt fast. Jeg skar den fri fra vangen, bankede / borede dornene ud og erstattede den med to bolte.
- Vigtige værktøj er friske metalbor + maskine, alm. svejseværk (du laver punktsvejsninger ved at fylde de udborede huller op), vinkelsliber & skiver, en eller bedre to værkstedsdonkrafte.
- Herudover skal du huske at købe sealer til at tætne sprækkerne med samt grundmaling og rustbeskyttelse til den nye vange.
Lad mig høre, om du er interesseret i billedserien.
Bedste hilsener,
Peter Vinter
6416 Nsj
RRC LSE 1993