tilbage

Land Rover Forum  

Index
80809: Undervognsbehandling - erfaringer (17-04-2009 12:11:25)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej
Så er det blevet tid til at ofre en god gang undervognsbehandling af Defenderen og jeg vil lige høre om jeres erfaringer. Er det religion eller ER der forskel på kvalitet, holdbarhed, pris og behandling?
Alle erfaringer, hints og links er velkomne.
Bilen er ikke rusten i forvejen (højst en smule overflade) og fortjener derfor en god behandling så den forbliver pæn.

Tak
Index
80810: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (17-04-2009 12:18:58) (svar på 80809)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.69)
Det anbefales at mag bruger det produkt bilen har fået før
Og hvis det er første gang, vil jeg anbefale Dinitrol (staves det sådan?)
Mlrh Jørn
Index
80812: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (17-04-2009 13:09:37) (svar på 80809)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvis det er en bil du forventer at skue en del på selv, så skal du overveje, om det overhovedet er noget du vil. Det er mildest talt et helvede at skrue på en bil der er smurt ind i et tykt lag Pava.
Det er i hvert fald min erfaring. Desuden skal dem der behandler bilen også være stået rigtig tidligt op, for at få fjernet alt snavs fra bilen. Jeg har oplevet at finde hjørner med mudder der var dækket af Pava.

Det skal dog også siges, at jeg har hørt fra andre at de er meget tilfredse med dinitrol, og her får klubben i øvrigt rabat. Jeg vil i hvert fald ikke anbefale Pava.

MVH jakob E S
Index
80817: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (17-04-2009 16:44:03) (svar på 80809)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej

Start med at snakke med Per hos Dinitrol i Rødovre - han kender Land-Rover og ved, hvad han snakker om. En hulrums-kikkert-kontrol koster gratis, og derefter kan du jo vurdere, om det er pengene værd med yderligere behandling.

Jeg har selv givet chassisrammen på min Monster Morris en omgang, og det kostede sølle DKK 1.200,-. Husk at Dinitrol i Rødovre (og flere andre steder iht. til Rabat-oversigten) giver rabat til DLRK-medlemmer.

Mvh
Mikael - som hellere vil forebygge rustangreb end helbrede!
Index
80822: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (17-04-2009 19:10:23) (svar på 80809)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Vi har fået vores behandlet med Pava på Pava/Dinitrol center i området.
Vi forespurgte om den ikke blot kunne få Dinitrol, og svaret herpå var at det gjaldt kun helt NYE vogne (altså vogne der ikke før var blevet behandlet med andet og i øvrigt var uden rustangreb af nogen art).
Jeg fortrød at jeg lod den (SIII) behandle med Pava, da fakrisk HELE undervognen blev behandlet dermed - indersiden af hjulkasser, gearkasse, motor, udstødning, støddæmpere og fjedre og alt hvad der ellers kunne rammmes med pava sprøjtet nedefra - selv mit rat var plasket ind i det sorte stads (!!!).
Nu er det jo en Defender og opbygningen er forholdvis ens og adskiller sig jo dermed betydeligt fra en DiscoII (vores anden ekvipage - nu vores eneste) og andre "bundpladevogne" - så medmindre du vil risikere at din Defender også får plasket dine Burmabright hjulkasser til i sort sovs - så ville jeg foretrække at finde et værksted til leje og gøre det selv -- evt. med koldpresset linolie , som skulle være bedre end alt det andet, påført via trykluftkompressor og egnet dysegejl og sager.

Det er mit råd.

Vælger du Pava eller Dinitrol, så vær opmærksom på priskategorierne - der er forskel om det er en Disco en Defender eller en SIII (SIII er prisgruppe 8 og du kan forhandle dig til samme prisgruppe for din Defender med lidt held = 3980kr incl. moms for Rustbeskyttelse (Pava) incl. miljø - komplet behandling (tarif for 2009)-- DiscoII er dyrere at få smurt ind)

Hilsen
Stefan
Index
80823: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (17-04-2009 19:24:24) (svar på 80809)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Da det er en X-milli ligesom min, kan du med fordel hive det gamle behandling af, maler rammen med hammerite (lak) og slutte af med en gang linolie.
Billigste mulighed.
Jeg gav min 101" en gang kæde olie da jeg fik den hjem, så jeg kunne køre uden problemer inden jeg nu her er gået i gang med et stykke ramme af gangen.
Index
80825: sv: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (18-04-2009 07:39:27) (svar på 80823)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Der findes mange dårlige erfaringer og myter vedr. rustbeskyttelse - desværre.

er der tale om "ældre biler bør man som udgangpunkt undgå, at få den sprøjtet med et tykt slidlag - idet selv den mindste rustdannelse inde under dette lag nu får de bedste betingelser for at arbejde videre - kloge tunger vil påstå at dette ikke kan ske idet det er lukket inde og ikke får ilt - min og andres erfaring siger noget HELT andet!

Vælg istedet at få det sprøjtet med noget tyndt rustbeskyttelse over det hele - hulrum, vognbund etc. og behandl hyppigere - gerne selv - HVIS du altså kan gøre det miljøæssigt forsvarligt.

Rustbeskyttelse hander 80% om manden der udfører arbejdet og 20% produktet - der findes nutildags ikke dårlige produkter -kun dårlige/dovne sprøjtemænd!

Jeg selv har brugt Dinitrol/Mercasol og senest Suvo - har en bil til sommerbrug der skal sprøjtes nu og den får KUN et tyndt lag - men den skal heller ikke køre i regnvejr/ vintervejr - helårsbiler bør få lidt mere end tyndt rustbeskyttelse hvis de skal bruges til al slags føre/ eller at man ikke selv har mulighed for at tilse bilen underneden...
Index
80830: sv: sv: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (18-04-2009 13:26:42) (svar på 80825)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Meget enig i det du skriver her.
Kender flere hvis rammer er gået til de evige jagt marker inden under et tykt lag dinitrol.
Index
80826: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (18-04-2009 09:28:17) (svar på 80809)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Vil fraråde Dinitrol i Rødovre, har flere dårlige erfaringer, i form af dårligt forarbejde, "glemte" områder, også dem der kan ses, hvordan så med dem der ikke umiddelbart kan ses. Tilsyneladende har de rigtig mange kunder, og så sjkal det jo gå stærkt.

En ande mulighed er Mercasol (dinitrol lignende produkter)
evt. i Birkerød. Nej har ikke aktier i forretningen).
Peter
Index
80827: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (18-04-2009 09:49:51) (svar på 80809)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Index
80834: sv: sv: Undervognsbehandling - erfaringer (18-04-2009 16:47:50) (svar på 80827)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Dinitrol i Rødovre koster 5300 kr. incl rabat via klubben. Det er for dyrt, specielt fordi de ikke kan overbevise mig om at de er de bedste og at de kender en Defender som min særlig godt.
Rammen har ikke nogen behandling i forvejen og skal konserveres. Jeg indhenter lidt flere tilbud men hører gerne om steder hvor en troværdig ekspert foretager behandlingen - ligesom Claus i Fløng/Hedehusene, der før har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Men vil godt lige høre jeres erfaringer allerførst.

V8 hilsen