tilbage

Land Rover Forum  

Index
82040: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 18:31:48)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Min RR P38 har en mislyd når motoren trækker, man kan specielt høre det ved 120 km/t, lyden forsvinder når speederen slippes og motoren ikke trækker.

Mit værksted siger lyden kommer fra det forreste differentiale, og at det koster 16 k kr at få det skiftet.

Mine spørgsmål er
1) Er det meget besværligt at skifte front diff. selv ?
2) Er der nogle der har prøvet at købe differentialer fra Paddock ( de er noget billigere end andre steder) ?

På forhånd tak for evt. svar

Venlig hilsen

Torben S Hansen
Index
82044: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 20:24:51) (svar på 82040)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Velkommen til Land Rover's forunderlige verden...

Det er desværre en helt almindelig fejl som begynder så småt ved de 100.000 km - nogle gange før - har lidt at gøre mmed hvor stærkt bilen kører almindeligvis

Hvor meget har bilen kørt?

Er der blevet skiftet differentialeolie som foreskrevet?
og med den rigtige viskocitet? - og er der den mængde på differentialet som der skal være -

Du kan imidlertid prøve at bytte om på forhjul og baghjul - eksempel: venstre baghjul på venstre forhjul og det samme i højre side... og se om det "fjerner lidt af lyden" - Det har jeg selv gjort og det hjalp en smule - min siger også en lille smule - intet grelt - men jeg hader mislyde i biler og derfor har jeg allerede grebet til de muligheder som er lige ved hånden...

Med det er ikke umuligt at skifte selv - omend "klumpen ikke er gratis i UK - så fås den til meget rimelige priser derovre - resten er sådan set skruearbejde

hvad koster den iøvrigt hos Paddock?-
Index
82045: sv: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 20:32:44) (svar på 82044)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
det er rimeligt nemt at skifte diff. det kræver fortrinsvist nogen gode overarme når man skal løfte det ned fra og op i akslen.

du skal lige være obs på at de billigste diffs hos paddock er brugte men IKKE renoverede, de næst billigste er renoverede med nye lejer og pakdåser. de sidste er selvsagt at foretrække.
Index
82047: sv: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 20:43:41) (svar på 82044)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Alexander

Tak for dit hurtige svar

Bilen har kørt 148.000.

Alle service er overholdt hos GLAD så jeg regner med at olien er skiftet som forskrevet.

Olien er lige blevet skiftet igen hos Glad, så viskositeten skulle være ok.

Jeg vil prøve at flytte rundt på hjulene som du beskriver

Et front differentialet koster 350 Britisk pund = 8,48x 350 Danske kroner
Så jeg regner med at kaste mig ud i det projekt hvis lyden ikke forsvinder.

Jeg er også lidt bange for at differentialet lige pludselig skulle stå helt af ?

Og da jeg skal til Island til sommer ville det være ærgerligt at skulle ligge der oppe og skrue på bilen.

Index
82046: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 20:39:56) (svar på 82040)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej Torben

Det er ikke svært at skifte selv, men det kræver en del akkuratesse og omhyggelighed. Du skal bruge et måleur på magnetfod og en måleklods ( er slebet så den passer meget præsist på mål ) på ca det mål du skal bruge til instilling af spidshjulsakslen ( højden ) i forhold til kronhjulet. Og nye shims til at lægge under lejet.
En værkstedsmanual er også en god ide der er det hele beskrevet, både fremgangsmåde og de nødvendige mål. Kronhjulet/diffet skal også shimmes således du opnår det rigtige slup/backslash mellen spids og kronhjul.
Dette firma har erstatningsdele i høj kvalitet.
http://www.kamdiffs.com/home.htm
Ellers 4Wd eller lr-parts
MVH Leif Andersen og held og lykke med projektet.
Index
82050: sv: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 21:05:34) (svar på 82046)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
hvis man skifter hele klumpen er der jo ikke noget at måle eller shimme.

selv hvis man selv kaster sig ud i at skifte lejer så er det klart så skal man, man er det hele klumpen der skiftes så er det jo bare at trække den gamle af og sætte den nye på.

og køber man en komplet renoveret klump så er det hele jo shimmet op så det passer kron og spidshjul imellem.

det er ihvertfald det jeg ville anbefale til en uerfaren perlegrus-mekaniker.

afhængigt af hvornår det skal foregå kan jeg godt hjælpe dig. jeg har værksted i ølstykke.
Index
82048: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 20:47:13) (svar på 82040)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Har præcis samme problem med bagdiffernetialet på min RRC, der har kørt godt 170.000 km: En syngende lyd ved landevejsfart og op når motoren trækker, intet ved påløb.

Efterhånden er lyden blevet så tilpas irriterende, at jeg købte et renoveret differentiale.

Paddocks har jeg købt en del af gennem tiden, men efter en del prisundersøgelser endte jeg denne gang med at købe gennem www.lrseries.com, som jeg ellers ikke kendte i forvejen.

Jeg modtog det uden problemer efter 10 dages tid (opgiv helst en firmaadresse som leveringsadresse). Alle sliddele på det er blevet skiftet og det er rengjort og tilsyneladende i fin stand, men jeg har dog endnu ikke monteret det.

Prøvede at søge på et diff til din P38, og afhængig af typen koster et helt nyt 'replacement' (altså ikke originalt LR, men formodentlig OEM) mellem £442.74 og £546.24 inklusive engelsk moms. Et tilsvarende originalt koster £740.01 - £919.99 med moms. (Jeg har ingen økonomiske interesser i firmaet).

Regn hertil ca. £20 med moms til fragt.
Så nu har du da noget at sammenligne med.

Udskiftning kræver afmontering af kardan og at de forreste stikaksler trækkes ud. Jeg ville regne med at operationen tager ½ - 1 dag, afhængig af hvormeget der driller.


Venligst,

Peter Vinter
RRC LSE 1993
Index
82051: sv: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 21:19:35) (svar på 82048)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Et gammelt kendt kneb er at bytte om på forreste og bagerste diff.
Så kører den den anden vej og du vil kun få hyle lyd ved deceleration
Index
82054: sv: Range Rover P38 diffrentiale (19-05-2009 23:00:01) (svar på 82040)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Selve det at skifte differentialet er ikke videre bøvlet, det er bare tungt at bakse med. Det er bare af med kardanen, af med møtrikkerne rundt i periferien og så vupti har du 30+ kg metal ovenpå den legemsdel der lå i vejen ;-)

Men for at få differentialet fri skal stikakslerne trækkes ud, og fortil kræver det at man får skilt ad ude ved nav, bremseskiver og cv led så stikakslerne kan trækkes ud.

Jeg har været processen igennem på flere 90/110" men har endnu en P38 tilgode. Lurer lidt på om ikke der på sådan en moderne model er lidt mere "sjov" i form af ABS sensorer og lignende man skal tage højde for udover pakflader og moment tilspænding. Måske en der har prøvet på en P38 kan fortælle nærmere om dette?

Nogle indkøbsmuligheder:
http://www.crowndiffs.co.uk
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_14.html


Index
82086: sv: sv: Range Rover P38 diffrentiale (20-05-2009 22:37:49) (svar på 82054)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Tak for jeres gode svar, jeg kaster mig ud i at skifte diffrentialet, det er bestilt
Hilsen Torben