tilbage

Land Rover Forum  

Index
82627: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 10:02:37)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Det var ellers en dejlig morgen indtil:
En bil trækker lidt hurtigt ud foran/ved siden af mig på motorvejen. Jeg bremser - lidt hårdt, men ikke katastrofe- giver gas, og vupti er det som om gearvælgeren står i frigear.

Jeg lader den rulle ind i nødsporet. Ingen mislyde eller oliespild. Prøver at rode rundt i reduktionsgearet - heller ingen reaktion.

Hvad dælen er der galt med den møgbunke?????

Mvh

Peter Holm
-der takker Falck endnu engang, og prøver at holde Toyota ude af hjernen.......
Index
82628: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 10:18:32) (svar på 82627)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.189.149)
Der er i hvert fald to muligheder. Begge er nemme at chekke og kræver ikke specialværktøj.

1 mulighed er forbindelsen mellem hovedgearkassens udgangsaksel og transferkassens indgangstandhjul. Der er en notsamling - som pga manglende smøring - slides over tid. Dette gælder for alle LT77/LT230 kombinationer; men de tidligere modeller er mest udsat. Senere modeller er udført med forskellige modifikationer som sikrer bedre smøring. Visse af disse modifikationer kan eftermonteres.

Den anden mulighed er notsamlingen mellem stikaksler og "drive members".

//Kim Horsevad
Index
82629: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 10:21:06) (svar på 82628)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.189.149)
OK, lagde ikke godt nok mærke til overskriften - automatgearsmodeller er IKKE forsynet med LT77...

Hvilken kombination af gearkasser findes i bilen? Hvilken årgang er den fra?

//Kim Horsevad
Index
82630: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 10:23:45) (svar på 82627)
Helge Oscar Kallehauge #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.233.167)
Hej Peter.
De er nok det øverse tandhjul i transferkassen der er
gået i styker.hvor mange km. har den kørt.
MVH Helge.
Index
82631: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 10:37:46) (svar på 82630)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
NÅ JA :-)

Her kommer lidt ret væsentlig info:

Disco 1, 300 TDi, mener det er en ZF transmission, men er ikke sikker, årg. 95, ca 250.000 km.

Mht. til tandhjul i transfer.... vil det ike give mislyde?
Index
82632: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 10:58:11) (svar på 82630)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Jeg vill starte med inspicer splice på input gearet på LT230 transfer-boxen, det kan hurtigt gøres, ved at demonter den runde coverplate på boxen, også kigge på splice, så er det da kontrolret som det første.

Du forvente efterfølgende at være tvunget til klippe en ny pakning, eller alternativt flydende pakning, så sørg at have noget pakning materiale hjemme.

Du bør have oplevet et pænt stort backlash i transmissionen, før det totale havari indtraf...? hvis det visser sig at splice på input gearet er stor forbryderen.

Mv. Ole
Index
82633: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 11:08:01) (svar på 82632)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Hej Ole. Jeg er næsten med på hvad du mener, men skal lige have tolket to ord:

Splice = ?
Backlash = ?

Der kom som sagt ingen forvarsel. da jeg gav gas igen, trak den bare ikke. Præsic som hvis den stod i frigear
Index
82634: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 12:15:42) (svar på 82633)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Peter,
bare en lille indskydelse - det lyder jo underligt at "ingenting" sker - har du checket om du har forbindelse fra gearvælgeren til din ZF-kasse? På min RR sad kablet løst, og en split, der skulle holde "klumpen" sikkert fast ved gearkassens arm, manglede...
Vink & blink
Bo - der selv har prøvet at holde i nødsporet et par gange...
Index
82636: sv: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 12:42:00) (svar på 82634)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Bej Bo.

Det kunne være en mulighed..... vil kigge på det i eftermiddag
Index
82639: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 14:56:30) (svar på 82636)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Peter

Undskyld fraværet, det gik iøvrigt, måske lidt for hurtigt... sorry

Splice = spline =stråler.

Backlash = slør / slip.

Mv. Ole
Index
82655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (04-06-2009 22:16:59) (svar på 82639)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
Nå. Så er der gået en aften under Landrøveren... indtil videre uden resultat.

Jeg har tjekket kabelforbindelsen. Den er OK.

Det ser også ud til at det øverste tandhjul i transfergear er OK. Er der evt nogen der har et billede at dette tandhjul?

Så imorgen skal der kontrolleres solenoid.

Men tak for alle indput indtil videre, og flere modtages gerne :-)
Index
82662: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (05-06-2009 09:49:42) (svar på 82627)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
Jeg er nu blevet så klog, at det er en ZF 4HP22 automatgearkasse og en LT230 Transfergearkasse...

Index
82667: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (05-06-2009 10:55:33) (svar på 82662)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Peter

vedr. foto af slidte not/stråler/splines på input gear i LT230 er det her link, god illustration hvor slemt det kan se ud. Når sliddet er så stort vil man opleve et forholdsvis markant slup/slip i transmissionen (fortrækker at kalde det backlash).

http://www.aulro.com/afvb/technical-chatter/79437-lt230-transfer-wear-input-gear.html

Det er altså ikke tænderne på gearhjulet, som er interesant at kontroller, det er splines inde i gearet om skal inspiceres for brud. Hvis det er splines som ikke længer har indgreb i hinanden, bør det have afstedkommet en mislyd både ved havariet og efterfølgende, hvis ikke kunne mistanden falde på skiftemekanismen i automatgearkassen.

Input axle på en ZF-box er anderledes i forhold til manual gearbox, man benytter en mellenadapter (den kan også fejle) men princippet med splines der har indgreb i hinanden er det samme. (det er den mangelende smøring også...!)

Men stir dig nu ikke blind på kun den ene fejlmulighed...!

Mv. Ole
Index
82671: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (05-06-2009 11:34:10) (svar på 82667)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
Hej Ole. Gode billeder. Det kaster lidt lys over sagen.

Når jeg sætter gearvælger i P, så låser den som den normalt gør. Det vil sige at jeg ikke kan skubbe bilen, eller dreje hjulene når den hænger i liften. Deraf udleder jeg at der er forbindelse mellem Aut. gear og transfer....

Når dækslet er afmonteret på transfer, bilen hænger i liften, og den er i gear, og motoren startet, så kører akslen heller ikke rundt. HVIS det er splinerne på akslen, så skulle bolthovedet i midten af billedet vel kører rundt, og resten stå stille?

Jeg har kontrolleret alle sikringer og de er ok. Men jeg kan ikke se at gearkassen bruger strøm, udover startspærre og baklys. Og det virker begge dele, så jeg kan ikke starte den, med mindre den står i P.

Index
82686: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (05-06-2009 17:31:41) (svar på 82671)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Peter,

Er der forskel på om du sætter den i "D" eller i "1" ?

Mvh
Michael
Index
82688: sv: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (05-06-2009 18:13:10) (svar på 82686)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
Nej det er det samme.... ingen reaktion. Det eneste der reagere, er P-funktionen
Index
82936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (11-06-2009 22:04:47) (svar på 82688)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.102.227)
Hvad fandt du ud af???

//Vogter
Index
82941: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aut. gear Disco- Ingen forbindelse (12-06-2009 08:33:18) (svar på 82936)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Jeg har lige været en tur i Ukraine (hvor jeg også så et par Land Røverer)så jeg er ikke kommet meget videre. Men jeg er fremme ved at jeg skal måle olietryk på gearkassen, og hvis det(som forventeligt) er nul, så er det af med kassen for renovering af pumpen. Hvis der er tryk på, så skulle det være en kobling.

Men eftersom der ikke var noget forvarsel, så tror jeg indtil videre mest på det inderste ringhjul i oliepumpen. Men det vil weekenden og næste uge vise.