tilbage

Land Rover Forum  

Index
83008: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 15:07:47)
Mathilde Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.230.210)
Jeg kan ikke blive klar over, hvordan det er med LandRovere og rapsolie. Synes, at jeg kan læse mig frem til, at det godt kan lade sig gøre, men hvordan....?

Skal hele motoren skiftes?
Eller er der dele af motoren, der byttes ud?

mhv. Uerfaren LandRover
Index
83012: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 16:09:51) (svar på 83008)
André Elsborg #7980, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.14.180)
Hejsa Mathilde.

En gammel L-R kan sagtens køre på rapsolie. jeg har bla en gammel bus med en 2,5 n/a dieselmotor i og den har jeg kørt med 75% rapsolie og 25 % diesel i og det kører fint så det kan du sagtens. problemet kommer først når det bliver koldere i vejret igen så skal du have en forvarmer på til rapsolien og gerne et 2 tankssystem så du starter bilen op på diesel og når motoren så er blevet varm så skifter du over på rapstanken. og inden du så skal stoppe igen så skifter du tilbage til diesel tanken så dyserne lige bliver skyllet igennem med diesel ...

Mvh: Andrê (7980)
Index
83016: sv: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 16:56:00) (svar på 83012)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
du kan læse meget mere på :

http://rapsbil.dk/

http://www.fmso.de/forum/index.htm

http://www.alternativ-fahren.de/Pflanzenoel/

det er meget stort i tyskland.

der er dog en lang række hensyn at tage meht hvordan man laver sit system men det er de tyske sider megt informative om og ellers så spørg

jacob
tlf 20607305
Index
83027: sv: sv: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 19:01:12) (svar på 83016)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.57)
Der er mere her:
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/

Et vedholdende rygte siger at CAV rotationspumperne ikke er så begejstrede for rapsolie pga. den høje viskositet, som kan medføre haveri i pumpen, det er når rapsolien er kold og tyk.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
83041: sv: sv: sv: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 21:36:36) (svar på 83027)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
regulatoren i min CAV pumpe gik helt amok og nægtede at regulere lavere end 2000rpm allerede ved 25% raps.
når det er sagt ahr jeg aldrig haft problemer med min bosch VE pumpe på helt op til 70% raps

Man kan godt køre på dette uden at ombygge brændstof tilførslen men det er meget meget vigtigt at man husker at køre stille, meget stille indtil motoren er varm da man ellers risikerer en meget pludselig pumpedød.
Index
83042: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 21:44:28) (svar på 83008)
Niels Hornhaver (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.142.236.48)
Hej Mathilde

André har fuldstændig ret - det kan sagtens lade sig gøre. Blot kræver det at rapsolien forvarmes om vinteren. Der findes et et- og et totanksystem. Et to tanksystem er at foretrække.
Der findes mig bekendt 2 producenter på markedet. Et dansk (Dietec)og et tysk (Elsbeth). Sidstnævnte forhandles bl.a gennem Dansk Folkecenter, som iøvrigt også afholder kurser i installation for "gør det selv folk". Se iøvrigt også www.Dajolka.dk, som ved utroligt meget om rapsolie til både biler og hjem.
Har iøvrigt selv kørt i en Def. 300 Tdi med Dietec gennem 3 år uden nogen problemer.
Der er dog et par "aber dabeier".
1)Du skal muligvis have monteret en elektronisk fødepumpe, som evt. er påkrævet for at føde tilstrækkeligt hurtigt ved højere fart.
2)Endvidere skal der skiftes brændstoffiltre lidt oftere.
3)Og ikke mindst - lad være med at montere det på en evt. ny bil. Garantien bortfalder.

med venlig hilsen

Niels
Index
83045: sv: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 21:57:41) (svar på 83042)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
Det er korrekt som Niels skriver.

man kan dog hvis du er lidt snild lave det selv.
det du skal bruge er :

tykkere brændstofslange fra tanken og frem (10mm indre diameter)

en elektrisk forvarmer til filteret (kan købes på monopoel.de

en vandvarmeveksler til montage på filteret ( adapter kan købes på monopoel.de og varmeveksleren stjæles fra en golf gtd (sidder som oliekøler)

isolationsslange til brændstofslanger,

diverse fittings og slanger for at føre kølevand op til varmeveksleren.

relæ og termostat til den elektriske varmer.

det hele kan fås på monopoel.de
de har vist også sæt til salg.

derudover plejer man at stille åbningstrykket på indsprøjtningsdyserne lidt op, samt fremrykke indsprøjtningstidspunktet 0.8 grad for at forbedre forstøvning og tænding, idet raps har et højere flammepunkt end diesel.

med dette system burde man kunne køre 100% raps, 2/3 af året.

ring endelig hvis der er spørgsmål

obs!! pumpedyse motorer kan IKKE tåle 1-tanks raps systemer!! og IGEN høje omdrejningstal med kold motor. der kan opstå kaviteter i smørekanalerne i pumpen ved det kolde og tykkere brændstof hvilket gør at højtryksstemplet ikke smøres og derfor brænder fast, og knækker drivakslen. dette er et kendt fænomen i tyskland hvor disse systemer er mere udbredt end herhjeme og de kalder det en "kolbenfrässer"
Index
83050: sv: sv: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (14-06-2009 10:32:43) (svar på 83045)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.57)
Og så skal der selvfølgelig lige indskydes det kedelige trælse indlæg, som jeg dog mener er nødvendigt for at folk der ikke ved det, så de ikke kommer til at stå med håret i postkassen. (hos SKAT)

Rapsolie skal beskattes/afgiftsbelægges som et tilsvarende motorbrændstof.
Dvs. at de liter rapsolie man hælder i tanken på sin bil skal man betale moms og afgift som diesel.

Så bliver rapsolie dyrere end diesel.

Strafferammen er den samme som at køre på "blåt" brændstof (fyringsolie, fiskeriolie etc.)

Mvh
Kenneth Poulsen - der undrer sig over miljøpolitikken i Danmark.
Index
83086: sv: sv: sv: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (15-06-2009 10:03:20) (svar på 83050)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Kenneth.

Bemærk lige at det kommer an på hvad prisen på diesel er. Nu hvor folk er ved at finde ud hvad krisen består af, så er dieselprisen på vej op igen. Så kan det jo godt være at rapsolie er lige så "billigt". Selv incl. afgift.

En liter rapsolie incl. afgift (259,8ø/l) og moms (25%)koster lige omkring 9,50 (selvfølgelig betales der også moms af afgiften - Det er et dejligt land vi bor i)
Så meget koster diesel ikke endnu, men den har da været over 10kr/l tidligere.

MVH Jakob E S