tilbage

Land Rover Forum  

Index
82912: forberedelse af LR Defender til overland (11-06-2009 13:22:13)
Sajjad Ahmed #8404, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.184.98)
Hejsa
Jeg har købt en LR Defender 110 årgang 98 der skal gøres klar en lille køre tur Copenhagen to Cape Town i starten 2010 :-)
Der skal installeres og bygges lidt i den, ekstra dieseltank, forbrugsbatterier, køleskab, vandtank, air condition og der er nok flere ting.
Er der nogen der kender en værksted til rimelige priser der kan står for det hele og jeg kan hjælpe med?
Index
82918: sv: forberedelse af LR Defender til overland (11-06-2009 15:00:32) (svar på 82912)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.107.165)
Hej.

Der er masser af gode LR-værksteder. Jeg plejer at bruge Tohuse Auto syd for Viborg. God service, godt håndværk og gode priser.

Hilsen Jens - uden aktier i firmaet. Er bare glad for min mekaniker :-)
Index
82920: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (11-06-2009 15:07:09) (svar på 82918)
Sajjad Ahmed #8404, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.184.98)
Søger i Københavns område eller Sjæland, det fik jeg ikke med i mit indlæg.
Index
82922: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (11-06-2009 15:14:32) (svar på 82920)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.24.6.179)
Bilcenteret Glad i Kalundborg, Terminalen samt Box Auto begge i Birkerød nordsjælland. De har mange års erfaring, dog er deres priser også derefter.

Hvis du er medlem af klubben, kan jeg kun varmt anbefale at tage til værkstedsdage med region østsjælland hos Sømod i Glostrup. Der finder du uden tvivl landets bedste LR mekaniker :) Plus en masse søde og rare mennesker.

Hilsen
Patrik
Index
82924: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (11-06-2009 15:28:02) (svar på 82922)
Sajjad Ahmed #8404, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.184.98)
Hej Patrik
Jeg søger et sted hvor jeg kan få lov til at være med.
Ved godt at det bliver svært :-(
Jeg vil prøve og køre ud til Villadsen i Ølstykke i morgen.
Index
82925: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (11-06-2009 15:34:57) (svar på 82924)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.249)
I dit sted ville jeg nok også prøve at tage kontakt med folk, som har prøvet lignende ekspeditioner, hvis du da ikke selv allerede er erfaren i den diciplin! :-)

Er sådanne forberedelse ikke primært gør-det-selv?

Nu du selv har åbnet "ballet" kan jeg så opfordre dig til at berette om forberedelser og selve turen!! :-)

mvh
Knud
Index
82937: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (11-06-2009 22:53:49) (svar på 82925)
Sajjad Ahmed (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.184.98)
Hej Knud

Jeg har lidt erfaring med lignende tur, hvor jeg kørte til Pakistan i 2004 og hjem i 2005.

Det bliver også GDS det meste af det.
Det er elektroniske og mekaniske jeg har brug for hjælp til.

Har lige fået mit medlems nummer idag, har tænkt på skrive lidt i Oasen.
Index
82940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (12-06-2009 07:49:44) (svar på 82937)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.69)
Jeg ved ikke om jeg er særlig voksen og følsom, men jeg har altid fået lov til at være med hos Glad
NEJ, de er ikke ret billige, men jeg har altid været tilfreds
Med en sådan udflukt i sigte, vil jeg da tro du kan overtale Glad til at du kan være med
Manden hedder Flemming
Mlrh Jørn
Index
82962: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (12-06-2009 16:04:53) (svar på 82940)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Som Knud skriver; snak med nogen erfaren expeditions folk i klubben, før du bestemmer hvad du ville installere i bilen.
F.Ex Jeg ville sætte spørgsmålstegn ved air-condition! Hvad tror du "post-kasserne" er til? de er enda hutigere virkende og mere efektive end nogen A/C jeg har oplevet!
Extra Diesel Tank? Måske på Island, ellers er et par Jerry-Cans simpler og bedre!
Jeg ville mere spekulere i Diff-Locks, og et Front Spill!noget tovværk, sand-stiger, osv!
En sæsons skrap træning til klubbens terræn arrangementer er faktisk et "must", da alverdens dyre udstyr kan ikke kompensere for manglende færdigheder!
Index
83087: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (15-06-2009 10:28:25) (svar på 82962)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Vås David!

Har du nogen sinde kørt en Defender i 40-45 graders varme? Så er den luft der kommer ind ad klapperne rigtig varm. Nu er det jo ikke altid man kan få farten op, så det giver noget fartvind.
Air Con er også rigtig rar at have, når man ligger bag en stor afrikansk lastbil i Afrika. Den både lugter slemt samt støver rigtig, rigtig meget. Man kan også havne i områder med mange insekter - malariamyg, Tse tse-fluer med mere, der er det rigtig rart at kunne lukke bilen helt uden at smelte.

Jeg fik monteret AIR CON i min Defender før jeg kørte på langs af Afrika. I modsætning til Land Rovers varmeapperater, så virker deres AIR CON fortrinligt. Man får dog rigtig kolde knæ, og begrænset sin benplads, da udblæsningsenheden sidder lige ved knæene.

Jeg har i øvrigt snakket med Sajjad i Høvelte for et par måneder siden - Super lækkert hævetag på den Camper!! Du skal være velkommen til at skrive til mig. Du kan se min Emailadresse når du får login til forum.

MVH Jakob Edelvold Scheibye
Index
83177: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (16-06-2009 17:48:51) (svar på 83087)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Jeg kan følge din tanker Jakob! Det glæder mig faktisk at air-con fungerer idag! I min tid skulle man køre ret langt før den kølede, og efter ca 6md brug, så stank den som regel!
Hilsen, David, (20+ år ældre end min veteran one-ton!)
Index
83229: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (17-06-2009 09:28:28) (svar på 83177)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej David

Min air con køler efter 30 sekunder.
Du vil jo heller ikke køre hjemme i Norge uden dit oliefyr, vel?

MVH Jakob E S
Index
83244: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (17-06-2009 17:34:51) (svar på 83229)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Det har du så fuldstændigt ret i! Vi er som sædvanligt enigt, og tak for opdatering!
Efter 2 Sahara tur, så ville jeg umidelbart ikke have prioriteret A/C så højt som jer! da "slaget" når man skal være udenfor bilen er ubehagligt, men når A/C er væsentligt bedre end jeg husker, så er der en anden perspektiv på det!
Hilsen David! (Som ikke vil drøøme om at køre rund i Norge uden min 24V Webasto Oliefyr!)
Index
82966: sv: forberedelse af LR Defender til overland (12-06-2009 16:40:18) (svar på 82912)
Mads Møller Madsen #7497, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.50.138)
Index
83076: sv: forberedelse af LR Defender til overland (15-06-2009 05:34:18) (svar på 82912)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 200.7.194.147)
Jeg vil klart stoette de sidste par indlaeg om at faa faerdighederne paa plads mht koersel og bjergning i diverse situationer. Saa vil du opdage at det faktisk er ret begraenset hvad udstyr der er noedvendigt.

Efter at have koert igennem Australiens oerkner og New Zealands bjerge, vil jeg sige at en god kompressor klart er det vigtigste at have med (en dobbeltvirkende og ikke de billige ved bildimsforhandlerne) til sandkoersel m.m. Ellers er lidt tovvaerk og spil, evt en haandtalje hvis finanserne er sma. Waffleboards fremfor sandstiger. Indbygning af en ekstra vandtank er ogsaa godt, samt et drypfilter er guld vaerd.

Mange moderne ting kan sagtens undvaeres hvis bare ens faerdigheder derude er ok, ellers.....

Proev evt at kontakte Palle fra www.barskeberta.dk da han lige har vaeret paa tur i Australien og ogsaa tidligere har vaeret i Afrika.

www.dennisbager.dk
Index
83090: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (15-06-2009 12:07:43) (svar på 83076)
Sajjad Ahmed #8404, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.184.98)
Hejsa

Tak for alle jeres gode råd.
Projektet Cape Town har stået på tegnebrættet længe derfor har jeg også lavet en del reserch.
Jeg ved godt nogen jer vil mene det er unødvendigt med en aircon for mig er det musthave.
Hvad er en drypfilter?
Index
83261: sv: sv: sv: forberedelse af LR Defender til overland (18-06-2009 01:12:24) (svar på 83090)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 200.25.149.2)
Et drypfilter er et filter, der drypper ;=)

Det er et keramisk filter til at filtrerer diverse urenheder fra vand,saaedes at vandet kan bruges til drikkevand. Det instaleres i bunden af en vandtank, som saa kan fydes med vand, som maaske ikke er drikkevandskvalitet og stille og roligt drypper der rent drikkevand ud af en lille studs, som forbindes ned i en drikkevandsbeholder. Der kan laves ca. 15 til 20 liter rent drikkevand i doegnet paa denne maade. (dog maa man under ingen omstaendigheder fylde saltvand paa systemet).

Der er to store fordele herved. For det foerste er det muligt at faa rent drikkevand (naesten) uanset hvor daarlig vandkvalitet man har adgang til. For det andet, saa er det billigere i laengden end at koebe vand paa flaske (som man alligevel ikke altid kan stole paa).

Paa vores nuvaerende rejse har vi et drypfilter instaleret i Mary og kapaciteten i hver af "tankene" er 16L. Vi er 5 personer afsted og vi har paa intet tidspunt manglet drikkevand.

Vi har ogsaa et tisvarende keramisk filter med i pumpeudgave til vandreture m.m. Og isaer boernene er vildt begrejstredede naar vi tager kakaobrunt flodvand og pumper det reneste og laekreste drikkevand ud af det.

AW ekspedition i Haarby ved skanderborg saelger drypfiltre og udstyr dertil. Ring på 86 51 15 35 og spørg efter Claus eller Olga

www.dennisbager.dk