tilbage

Land Rover Forum  

Index
83534: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 10:57:31)
Nicolas Bertouch-Lehn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.99.226.39)
Hej,

Jeg er nybagt ejer af en dejlig Defender 90" Pickup fra '85, med de ret store 33/1250R15 BF Goodrich MT dæk.

Jeg er interesseret i at vide, om der er nogen der har erfaringer med det (sikkert almindelige) problem at hjulene rammer på de lange stænger (ved ikke hvad de hedder) som sidder på bægge sider under bilen??

På forhånd tak for svar!
Index
83536: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 11:08:18) (svar på 83534)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.126)
Hej Nicolas

Hvis du lægger dig ind under bilen foran, vil du kunne se nogen styrestop bolte ved de blanke kugler kaldet swivelballs. Dem kan du justere ud så dækket ikke rasper på stræber armen. Det skulle vel aldrig være en hvid med sort softtop i Hillerød området har lige set sådan en med de dæk den anden dag :-) Vil gerne vise dig boltene hvis det er..

Mvh
Mads
Index
83537: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 11:16:23) (svar på 83536)
Nicolas Bertouch-Lehn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.99.226.39)
;) Nej den er mørkegrøn med truckcab og pt. står den ved lejre, men skal have den til lolland på fredag, hvor den skal stå permanent. Bor dog på "deltid" i Kbh.

Tak for det! Jeg vil prøve at se lidt nærmere på stræber armene! Men det er altså dem som vha. swivelballs'ene, skal justeres tættere på hinanden/mod midten så de kommer længere væk fra hjulene??
Index
83546: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 12:44:06) (svar på 83537)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Nicolas

Øhh nej, stræberarmene hverken kan, skal eller må flyttes! Justeringsskruerne ved siden af swivelballs'ene har til opgave at bestemme styreudslaget. Jo længere de er skruet ud, jo før rammer de akslen og jo mindre bliver styreudslaget. Dvs. i dit tilfælde skal de skrues længere ud. Og husk lige:
1) at løsne kontramøtrikkerne på bagsiden af skruerne først
2) at justere skruerne ens i begges sider
3) at spænde kontramøtrikkerne igen!

Mvh
Mikael
Index
83548: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 13:17:18) (svar på 83546)
Nicolas Bertouch-Lehn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.99.226.39)
Mange tak Mikael!

Det var lige hvad jeg skulle bruge! Og alletiders med det gode billede. Nu ved jeg lige hvilken bolt der er tale om!

Jeg kan godt se at jeg efter at have læst dit sidste indlæg, har kludret noget rundt i begreberne i mit forrige indlæg!;)

Jeg går ud fra at der kun er én bolt pr. forhjul ikke? (altså at der ikke sidder en, som er skjult bag akslen på dit billede?)

Mvh Nicolas

Index
83549: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 13:35:05) (svar på 83548)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Det er rigtigt, der er én pr. hjul. Billedet ovenfor er taget forfra og viser højre side (på en RRC).

Mvh
Mikael
Index
83550: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 13:37:21) (svar på 83546)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.4)
Det var dog et uartigt flot fortøj!
Du giver andre dårlig samvittighed med et sådant billede.
:-)

mvh
Knud
Index
83551: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 13:44:04) (svar på 83550)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Jeg synes det ser ud som om han har dyppet hele bilen. Den bremseskive der går ihvertfald ikke gennem syn.

/tony
Index
83556: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (24-06-2009 14:07:57) (svar på 83550)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Rolig Knud - den jomfruelige tilstand skyldes, at billedet er taget (for flere år siden) lige efter sandblæsning, metallisering og maling af undervognen på Minor Roveren. Som det fremgår af billedet, fik jeg åbenbart ikke afdækket ordentligt før maling, så tætningsringen holder ikke 100%. Men hva' - et Solihull-køretøj skal vel afsætte lidt spor på parkeringspladsen ...

Mvh
Mikael
Index
83880: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (01-07-2009 11:51:23) (svar på 83556)
Nicolas Bertouch-Lehn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.99.226.39)
Hej igen!

Nu har jeg været nede på ryggen med ansigtet opad, og se lidt på den bolt man kan regulere på for at hjulene ikke rammer på stræberarmene.

Problemet er bare at det ser ud tíl at hvis jeg regulere på den bolt så hjælper det slet ikke, da bolten på højre hjul kun rammer når jeg drejer til venstre, men hjulet rammer stræber armen, når jeg drejer til højre!!
(Og omvendt på venstre forhjul)

Er der noget andet man kan gøre for at hjulet ikke rammer stræberarmene??

vh
Nicolas
Index
83881: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (01-07-2009 11:59:37) (svar på 83880)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Montere mindre hjul eller gøre som foreslået længere oppe.
Index
83883: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (01-07-2009 12:43:06) (svar på 83881)
Henrik Glipstrup #4554, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.35.50)
Den bolt der sidder på venstre forhjul justerer udslaget når du drejer til højre og omvendt
Index
83882: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (01-07-2009 12:32:32) (svar på 83880)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Ja lige netop.
For sammen med styrestangen har du en "stiv konstruktion".
Så du skal netop justere på skruen i modsatte side af hvor hjulet går på rammen.

Tror jeg nok.
I hvertfald lyder det maskimekanisk rigtigt at justere skruen i modsatte side.

Hilsen JEns B. Pedersen
Index
85868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjul rammer på når jeg drejer skarpt! (20-08-2009 14:12:16) (svar på 83882)
Nicolas Bertouch-Lehn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.99.226.39)
For lige at afrunde dette indlæg:

Styrestopboltene er nu blevet justeret i begge sider.

Hjulene rammer nu ikke mere på.

Dog er venderadiusen blevet større... Det må man tage med, hvis man ikke kan undvære de store hjul;)

Mvh
Nicolas