tilbage

Land Rover Forum  

Index
84378: Tændnings banken (14-07-2009 20:53:08)
Søren A Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.144.213.200)
Har lige haft min S3 74 på værksted hvor jeg har fået skifte kaburatoer og tænd kabler, så har jeg fået tændnings banken jeg køre på 92 med tilsætning værkstedet siger at de ikke kan fjerne tændings banken forde jeg køre på 92 oktan, kan det være rigtig ?
Index
84380: sv: Tændnings banken (14-07-2009 21:07:44) (svar på 84378)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.147)
Efter min bedste overbevisning; nej, de har ikke ret.

Men hvis de justerer efter mærkerne så er det ikke altid det kommer til at snurre rigtigt.
En gammel seriebil skal justeres på gehør, altså en grundindstilling, der som regel ikke er tilfredsstillende, så løsner man bolten der holder strømfordeleren og flytter fordeleren 1-2mm, som regel med uret (kompensation for slitage i motoren) så kører man et par dage med, hvis det ikke er tilfredsstillende så får den 1-2mm igen og så videre.
Bolten skal selvfølgelig strammes igen efter hver justering.

På et tidspunkt rammer man det rigtige punkt og motoren snurrer som en seriebils 2.25L skal gøre det.

Det betinger at tøndrør, platiner, rotor, dæksel og kondensator er i orden.

Med 8,1 i kompression kan du sagtens køre på 92 oktan og godt, husk endelig tilsætningen til den gamle motor.

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW benzin 1971
Index
84387: sv: sv: Tændnings banken (14-07-2009 22:39:31) (svar på 84380)
Søren Anker Nielsen #3057, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.213.200)
Hej Kenneth mange tak for de svar, vil lige tilføge som jeg glemte at skrive , når jeg så giver den chokker så forsvinder det
Index
84390: sv: Tændnings banken (15-07-2009 01:48:15) (svar på 84378)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.48)
http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_detonation.aspx

Som du kan læse på ovenstående udemærkede side om tuning, så kan tændingsbanken skyldes mange ting, men som regel er der varme indblandet i fænomenet, selvfølgelig fordi tændingsbanken i sig selv producerer varme.
Men for mager blanding giver også varme, derfor kan det hjælpe at trække chokeren ud, lige som den federe blandning i sig selv virker kølende.
Så tag dine tændrør ud, se på deres farve, de skal have samme farve som kaffe med mælk, for at blandingen er korrekt.
Er de mørkere eller sorte er blandingen for fed ( bedre end for mager)og er de lysere eller hvide er blandingen for mager. (Potientelt farlig).
Hold motoren kølig under kørsel, termostat 74 grader, og er blanding og tænding korrekte, og har du stadig tændingsbanken, så prøv med 95 oktan.
Venlig hilsen
Hartley