tilbage

Land Rover Forum  

Index
85051: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (29-07-2009 22:26:04)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.149.61)
Hej
Da jeg skal til at skifte udstødning på min RRC fra 1990 med 3.9L EFI motor, er jeg kommet til at se at der ikke sider KAT eller Lamdasonde på min bil nu.

Katén kan jeg forstå at den ikke er der, men at en EFI motor ikke kører med Lamdasonde er mig lidt mystisk.

Det skal siges at jeg er helt ny i LR.

Men har da noget motor kenden fra VAG biler.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad der er rigtigt og hvordan det burde være for at det kører mest optimalt.

/Morten
Index
85053: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 08:29:08) (svar på 85051)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
Der bør være monteret lamda sonder, da ECU'en vælger en standard værdi ved manglende eller defekt sonde. Hvilket selvfølgelig ikke giver optimal forbrænding / effekt.

Hilsen
Struntze
Index
85054: sv: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 09:34:44) (svar på 85053)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.149.61)
Okay er det en eller to sonder den skal kører med så???

/Morten
Index
85055: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 09:47:44) (svar på 85051)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.220.33)
RRC fra 1990 har nødvendigvis ikke katalysator og lambdasonder.
Jeg importerede en fra Sverige for nogle år siden uden, og den blev synet som den var og kørte ganske udemærket. (rød 4-dørs hvis nogen vil vide det, senest ejet af Kallehauge og Mathiesen fra reg. N-JL).
Har tidlige afmonteret såvel kat som sonder på anden 3,9 ifbm. montering af Double S udstødning uden driftsproblemer ov erhovedet.

med lr hilsen Claus
Index
85056: sv: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 09:53:33) (svar på 85055)
Ib Nielsen #3014, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.64.234)
min RRC fra 1990 har heller ikk kat og lamda sonde jeg har prøvet at sætte en ECU i den fra en bil med Kat men så ville den ikke køre

Mvh
Rene
Index
85057: sv: sv: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 10:20:07) (svar på 85056)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.149.61)
okay jamen så vil jeg da ikke lede efter det stik til lamdasonden, så bliver den nye udstødning bare monteret med 2 bolte hvor sonden skulle side.

tak for hurtig respons gutter

/Morten

Index
85061: sv: sv: sv: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 13:42:56) (svar på 85057)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hov, hov - nu ingen forhastede konklusioner....

Jeg har selv bygget en komplet udstødning på en 3,5 EFI og blev af flere sagkyndige kraftigt rådet til at flytte Lambda-sonderne over. Jeg kører med Janspeed bananmanifolder og flyttede sonderne over ved at påsvejse møtrikker med det korrekte gevind, lige efter de fire grenrør samles til ét. Hvis man placerer sonden tættere på motoren, skulle der være risiko for, at de bliver for varme, og da jeg yderligere har isoleret manifolderne med Powerwrap, har jeg sat dem så langt fra motoren som muligt.

Jeg har ganske vist ikke prøvet at køre uden Lambda-sonder, så jeg ved ikke, om der er forskel i ydelse og forbrug. Men signalet fra sonderne skal vel bruges til et eller andet i ECU'en, så jeg vil anbefale at montere dem ....

Mvh
Mikael
Index
85063: sv: sv: sv: sv: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 14:05:56) (svar på 85061)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
I bund og grund er lambda sonden/sonderne der for at beskytte Katalysatoren. For at en katalysator fungere optimalt kræver det en præcis benzin/luftblanding og dette sørger lambda sonden for at opretholde vha. dens signal til ECU'en (Den giver højere spænding ved mager blanding og lavere ved fed blanding. Derfor er denne ikke nødvendig hvis bilen er født uden katalysator.
Men selvfølgelig vil bilen køre ringere og forurene mere hvis lambda sonden går i stykker eller mangler på en ECU hvor den er behøvet.
Index
85069: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 15:51:38) (svar på 85063)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.114.30.137)
min 1990 EFI havde hverken lambda eller kat. 1990'eren har et ret simpelt 14CUX indsprøjtningssystem som ved hjælp af en farvekodet modstand (sidder ved siden af relæerne ved ECU'en) får at vide om bilen har kat/lambda eller ej, samt hvilken region den er solgt i. Så hvis du fjerner kat'en er det nok bedst at bytte modstanden til en værdi som signallerer "uden kat". Der står masser om det på nettet hvis du googler "+14cux +resistor".

/Peter
Index
85071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3.9 EFI uden Lamdasonde?? (30-07-2009 17:20:05) (svar på 85069)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.149.61)
Jamen nu giver det mere mening for mig, de var ikke helt dumme der over da de lavede den EFI motor.
Som i kan læse her under er det tydelig at man kan kører med og uden kat uden problemer.


At some point during 14CUX production, Rover apparently decided to eliminate the Tune Resistor. (According to Rover service literature, this started with VIN number LA451517.) It isn't clear from the literature whether any US-market 14CUX systems would be effected by having an incorrect or damaged tune resister. The example system we photographed and described for this article NEVER HAD A TUNE RESISTOR!

The following information on Tune Resistors is based on Rover service literature.

Visual inspection of wire color codes will allow you to quickly differentiate between resistors.



White 3900 Ohms USA and European vehicles with catalytic converters

Green 470 Ohms UK and European vehicles without catalytic converters

Yellow 910 Ohms Saudi vehicles (without catalytic converters.)

Red 180 Ohms Australia and "the rest of the world."



Note: all four types of Rover Tune Resistors were rated for 0.5 Watts.

When fitted, the Tune Resistor was connected to the ECU through terminal position 5, and it was also connected to terminal position 27 through a splice. If you wish to check the resistor, first disconnect power to the system, second disconnect the EFI Cable Harness Assembly from the ECU, and finally simply measure resistance (using an Ohmmeter) from pin 5 to pin 27 on the main ECU connector. (Resistance isn't polarity dependent.)