tilbage

Land Rover Forum  

85759: Td5 for og imod (17-08-2009 15:01:49)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej
Må jeg ikke lige høre jeres uforbeholdne mening om Td5 motoren?
Jeg overvejer at købe en original Defender Td5 fra år 2000 men har ikke før prøvet så "moderne" en LR maskine.
En 300 Tdi er det nyeste jeg har haft.
For og imod?
Mit kørselsbehov er langt under 10.000 km årligt og den skal ikke køre mere terræn end lidt sand og skovveje.
Er der for meget elektronik, er den robust, er den dyr at få lavet service på, er den bare for fed, går den let i stykker, er turboen og intercooler holdbare osv.?
På forhånd mange tak til dem der vil dele deres erfaringer (ikke fordomme).

Vinkning
85763: sv: Td5 for og imod (17-08-2009 18:16:55) (svar på 85759)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.177.170)
Jeg har nu kørt omkring 150000 i min TD5 årgang 2000 og har kun positivt at sige om selve motoren - en arbejdsvillig og stabil motor den hverken drypper eller forbruger olie.
En fordel ved computer er, at du kan få lidt flere heste hvis det skulle være nødvendigt.

Ture med 90" TD5
85764: sv: Td5 for og imod (17-08-2009 19:54:50) (svar på 85759)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.230.70)
Hej Søren

Har stadig til gode at kører i andet end TD5.

mit kørselsbehov ligner dit.

jeg bruger min til at trække min båd( 2600kg ), og som pakdyr når jeg skal med rødderne på dykkertur.

Må sige at jeg er positivt overrasket over at jeg hvis jeg kører pænt. kan runde 9 km/l med båden på slæb.

på trods af at det er en nyere maskine vil jeg lige nævne at service er noget man godt selv kan ordne på den.

delene kan fåes til de rigtige priser hvis man gider at lede.

mvh.
Nicolai Schunck
85766: sv: Td5 for og imod (17-08-2009 21:19:34) (svar på 85759)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Søren
Nu spørger du jo til vores uforbeholden mening så her er min.

Jeg har prøvet at sluge kamelen og i mod alt fornuft købe en 110” Defender der blev drevet frem af efter min mening dette djævels brændstof med en TD5 under hjelmen, da LR jo desværre har valgt at denne eller prægtige vogn ikke i umindelige tider har været produceret med en rigtig motor i. Resultatet af min flirt med TD5 blev – at jeg solgte bilen efter lidt over et år…

Personligt finder jeg derfor at en TD5 (og dens forfædre) alt i alt er et rigtigt dårligt valg med mindre man da hører til søens eller landbrugets folk hvor man efter sigende sætter pris på maskiner som har grim lugt og utålelige bankelyde som hoved karakteristika.

Med V8 hilsen,
Henning
85771: sv: sv: Td5 for og imod (17-08-2009 22:40:12) (svar på 85766)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.254)
Jeg har kørt begge typer, dog ikke ejet: en 110'er med 300 tdi og en 130'er med td5. Begge maskiner var uden tuning/optimering og mit indtryk var, at 130'eren var den bedre bil.
85779: sv: Td5 for og imod (18-08-2009 10:49:00) (svar på 85759)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.55.134)
Hej

Jeg har et tillægsspørgsmål.. Jeg netop købt en Defender TD5 fra 2001 med 143.000 km bag sig. Jeg overvejer at købe en Nanocom, så jeg kan følge lidt med i, hvad der foregår under den store sorte kappe i motorrummet. Er der nogen, der har erfaring med sådan en..?

Og ellers... Efter et par 300 Tdi’ere må jeg konstatere, at vi med en TD5 er ovre i noget anderledes kraftfuldt (har en mistanke om, at den er "optimeret" for ordet acceleration giver lige pludselig voldsom mening - også i Defender sammenhæng. (Det gjorde det i øvrigt også, da jeg skiftede fra 2,5NA til 300 TDI...)
LR hilsen
Hans Kristian

85783: sv: sv: Td5 for og imod (18-08-2009 11:30:11) (svar på 85779)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.169)
Hej Kristian

Jeg kan klart anbefale Nanocom'en. Den virker helt fint og er en kanon hjælp.

mvh,
Henning
85812: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 12:50:10) (svar på 85779)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Rigtige mænd kører diesel! Benzin, det billige skidt, er jo
trods alt kun et restprodukt fra petroleumsfremstilling og havde det ikke været på grund af en mand ved navn Otto, ja så hvde det været hældt i kloakken. Diesel derimod er et rent destillat som har en brændværdi 20% højere end benzin.
hertil kommer at motoren der bruger det er dobbelt så højt komprimeret hvilket gavner udnyttelsesgraden. Og så skader det jo ikke at manden der opfandt motoren var humanist og samfundsrevser.
85813: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 13:09:03) (svar på 85812)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.67.102)
Ja diesel har 20% højere brændværdi og koster 20 % mere at fremstille. Er kun billigere på tanken fordi politikkerne i forrige århundrede ikke ville belaste transport læs lastbiler med samme afgift som personbiler.
Derudover skal der forretages kunstindgreb for at forbrændingen kan forløbe ved et omdrejningstal ud over 1400 rpm. D.v.s. at diesel forurener kraftigt med små ubehagelige sodpartikler til følge.
Derudover lugter det fælt.
85814: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 13:50:20) (svar på 85812)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 91.198.252.10)
Sjovt nok, så har min 2.25 benzin i min SIII et højere
drejningsmoment end den tilsvarende 2.25 diesel i en SIII,
og så kører den næsten ligeså langt pr. ltr. Det er muligt
at rigtige mænd kører diesel, men så gør de det i en seriebil ! :-)

Land Rover hilsner
Ole
SIII, 88" benzin
85815: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 13:58:24) (svar på 85814)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Var det virkelig alt LR Forum havde at sige om Td5 motoren?
Hmm, jeg havde troet flere ville tilkendegive deres erfaringer. Der er trods alt flere hundreder Td5 ere derude.

Vinknings
85816: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 14:03:15) (svar på 85815)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Tja... Søren..
Det er måske den gamle huskesætning der er slået igennem her på forum:
"Hvis man ikke har noget pænt at sige, skal man ikke sige noget " ;-)

med V8 hilsen
Claus
85822: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 16:49:06) (svar på 85816)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Ha den var god.
Så vil jeg slet ikke udtale mig om diesel LR motorer ældre end 200 tdi.

Vink med blink
85858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (20-08-2009 10:53:38) (svar på 85822)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja og jeg vil slet ikke udtale mig om de Benzinmotorer man har kunnet få til Land Rover indtil der kom BMW motorer i.

Med hensyn til TD5, så synes jeg, at dem som jeg har prøvet, skal have rigtig meget gas, for at der sker noget. Der er mange som går i stå første gang de skifter fra en ældre tdi til TD5. Ellers synes jeg det er en fin motor at køre med.

MVH Jakob E S
85823: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 16:56:40) (svar på 85815)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.20.243)
Hej Søren

Ja – men så vil jeg da godt sige noget.
Jeg kan kun tilslutte mig det som Ture og Nicolai skriver.
Ingen problemer og lige så nem at vedligeholde som andre Defendere. Min erfaring er at elektronikken er stabil.

Men lidt om vores egne biler:
Konen har en 110 bus TD5 årgang 2000 og jeg har en 90 TD5 årgang 1999

Bussen har vi haft i 6 år nu. Den havde gået 37.000km da vi fik den og har nu gået 295.000km så den kører da lidt. Den bringer os til og fra arbejde og rundt om i Europa på ferier incl. de skovspor og lign. vi måtte møde undervejs, med 2 tagtelte og hele molevitten så vægtmæssigt er vi tæt på totalen altså 2.950kg.
De eneste problemer med motoren har været den obligatoriske olie i ledningsnettet, men det er ordnet nu – det tog ca. een time at ordne og her i ferien er den begyndt at lække diesel ved ”fuel pressure regulator”.

90’eren har vi haft i 3 år og den havde kørt 196.000km da vi fik den og nu står uret på 255.000km
Den lever til gengæld et lidt hårdere liv, idet den bruges meget til terrænkørsel. Trial og trophy i DLRK og de seneste 3 sæsoner Challengeserien i Dansk Offroad Sport. Senest kørte Lea (min datter – siger konen) og jeg Speedchallenge på Sjælland i lørdags hvor den fik bøllebank i 6½time uden pauser, og sagt i al beskedenhed så vandt den rent faktisk og kørte tillige hurtigste omgangstid (vi nåede kun 3 omgange på 6½time !!!!). Vi har ikke haft de store problemer endnu. Den lækker også diesel fra ”fuel pressure regulator” og så har der været en medløber til fladremmen som satte sig.

Alt i alt efter min menig en solid motor og bil i øvrigt.

Servicemæssigt skifte jeg motorolie samt rotor for hver 10.000. Oliefilter skiftes for hver 30.000km. Gearolie skiftes for hver 20.000km og jeg anvender de olietyper som Landrover foreskriver motorolie 5/30 A1/B1 og MTF94 i hovedgearkassen samt 80/90 GL5 mineralsk olie i reduktionsgearkassen og differne. 90 skiftes lidt oftere (efter behov)

Håber du kan bruge dette til noget.

De bedste hilsner

Lars /1584 reg. Fyn

Har også kørt 2,25D, 2,5B, 2,6B, 200Tdi alle i 109 serie III
85824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 17:26:54) (svar på 85823)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
1000 tak Lars.

Hvis jeg ender med en Td5 bus tillader jeg mig at vende tilbage til dig.

Nu tør jeg godt en Td5:-)

Blink med vink
85927: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (21-08-2009 15:52:39) (svar på 85824)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.107.43)
Hej Søren,

Jeg har selv lige købt en 110 TD5 og havde tidligere en 90 TD5. I august nummeret af LAND ROVER OWNER INTERNATIONAL er der en lang artikel om netop TD5 motoren og dette er absolut værd at læse. Et kort resume er, at det er en særdeles pålidelig maskine, og der er meget få "normale" fejl. En af disse er dog olie i ledningssystemet til ECU'en, som du derfor bør checke.

Den 110 jeg lige har købt havde netop denne fejl, hvilket jeg har fået udbedret ved LR-Parts. Apropos LR-Parts, så er en af fordelene også, at TD5 motoren kan "peppes" lidt ved ændring af nogle nul og et taller i motorstyringen. Dette bevirker, at det bliver en helt anden bil at køre i. Jeg har fået ændret min motorstyring, og selvom jeg nu har ca. 150 hk, så kører jeg stadig omkring 10 - 11 km/l.

Sidste forhold - min var oprindeligt også en bus, men jeg fik den omregistreret til en almindelig personbil, så hvis du vil have råd, vink og blink mht denne process, så skal du bare give lyd....

Held og lykke,

Jesper
8394
85988: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (24-08-2009 09:25:35) (svar på 85824)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.211.142.45)
Hej Sören,

Jeg körer en 110 SW Td5 '02. Den har rundede 150K km uden de stor motor problemer. Nu har jeg saa start problemer engang imellem men jeg er sikker paa det er det original batteri der er udskiftnings klar. Luftmängde maaleren er blivet udskiftet. Jeg er meget glad for den og vägten taget i betragning saa synes jeg det er en kvik og ökonomisk motor. (Plus det er den sidste 'original' Land Rover motor)

mvh Peter
86013: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (24-08-2009 15:43:18) (svar på 85988)
M. Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.60.155.158)
Underlige udmelinger - der kan da ikke herske tvivl om at TD5'eren er den bedste motor der nogen sinde har ligget i en Land Rover.
Min TD5'er trak en traktoranhænger med 8 kubikmeter træ, op igennem et skovområde, 500 meter svag stigning, pladret skovbund...........det kunne min gamle Tdi'er aldrig nogen sinde ha' klaret.
TD5'eren trækker (med lidt PC-hjælp) som et ondt år....der er ihvertfald ikke nogen Mercedes-taxaer der skal lave fis med mig...........
86020: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (24-08-2009 17:36:19) (svar på 86013)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.232.67)
Jojo CK. måske var mit indspark ikke det mest befordrende;
ogdog, det fik da nogle til tasterne.
At diesel koster 20% mere at fremstille, tjaee, det kommer vel an på hvem der regner og til hvilket formål.
Lavere afgift på diesel for at tilgodese lastbiler; Danmark er et af få lande hvor diesel er billigere end
benzin; eks. i England koster benzin og diesel det samme,
alligevel udfasede Landrover benzinmotorer med Defenderens fremkomst.
Da min 110" HCPU skulle have en anden motor fik den en 2.25D 3hl. da det var det eneste der var på hylden; den gik 10Km/L. det havde en tilsvarende benziner næppe.
86249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (30-08-2009 16:00:22) (svar på 86020)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej igen
Vil blot afslutte tråden med at sige jeg købte en 110 Td5 bus og er foreløbig meget glad ved den.
Jeg kontakter et par af dem med erfaringer osv.
Tak for indlæggene.

6905
86250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (30-08-2009 16:57:37) (svar på 86249)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.0)
jamen, så hjertelig tillykke og god fornøjelse med dytten...