tilbage

Land Rover Forum  

Index
86630: Hvor mange huller ? (07-09-2009 20:40:38)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.177.170)
Jeg står og skal have skiftet styrehuset på min Defender TD5 årgang 2000 da der er volsomt slør men er i tvivl om hvor mange "huller" det skal bestilles med. Der kan vælges mellem 3, 4 og 6 huller hos Paddoc, men hvilke huller er det der tælles ?

Ture i 90" der udnytter hele vejens bredde ;-)
Index
86632: sv: Hvor mange huller ? (07-09-2009 20:44:33) (svar på 86630)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.54)
Hey Ture

Du kigger såmænd bare på toppen af styrehuset, hvor mange bolte der er ..Jeg er temmelig sikker på du tæller til 4

:-)

Mads
Index
86635: sv: sv: Hvor mange huller ? (07-09-2009 20:48:53) (svar på 86632)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.177.170)
Tak for et utroligt hurtigt svar :-) Heldigvis havde jeg i eftermiddags taget billeder både fra oven, neden og siden og kan nu - uden at gå ud i regnvejret - konstatere at der er 4 skruer :-)

:-) En glad men stadig slingrende 90"
Index
86649: sv: sv: sv: Hvor mange huller ? (08-09-2009 09:14:38) (svar på 86635)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ture.

Har du kontrolleret din styrekugler?

Det ville være ærgeligt at skifte styrehuset forgæves, hvis du kan nøjes med styrekuglerne.

MVH Jakob E S
Index
86673: sv: sv: sv: sv: Hvor mange huller ? (08-09-2009 18:08:53) (svar på 86649)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.177.170)
Hej Jacob

Jeg synes jeg har prøvet alle de gode råd jeg kunne finde her på siden - inclusive det ret livsfarlige råd om at pille ved skruen øverst på styrehust. Jeg kan dreje rattet 5-6 cm hvor ratstammen drejer fint ved indgangen af styrehuset men droparmen bevæger sig ikke :-(

Ture med 90" oen et styrehus på vej fra england
Index
86730: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor mange huller ? (09-09-2009 14:59:02) (svar på 86673)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.69.86)
Hej Ture.

Og det er ikke fordi din møtrik på droparmen ikke er spændt ordentligt? En erfaring jeg tidligere har gjort mig...

Hilsen Jens
Index
86731: Livsfarligt ? (09-09-2009 16:00:52) (svar på 86673)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jeg forstår ikke hvori livsfaren består ? Er det den roterende rem til servopumpen du mener?
Ideen er jo, at du kan stramme den skrue ovenpå huset, så dit slør forsvinder. Du løsner kontramøtrikken, og strammer derefter skrue/unbrakoskrue til sløret forsvinder.
Hvis du ikke har prøvet det rigtigt, er det vel lidt "overkill" at montere et nyt styrehus?

vink & blink
Bo
Index
86741: sv: Livsfarligt ? (09-09-2009 18:14:08) (svar på 86731)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.177.170)
Det livsfarlige ligger i, at når du strammer skruen mister du bilens selvopretningsevne - det har jeg selv erfaret og har siden kunne læse om, her på forumet, at andre også har den erfaring. Det virker mest som om skruen forhindre ratstammen i at roterer og ikke i så meget andet ... eller tager jeg fundstændig fejl ?

:-) Ture der stadig slingre i sin 90"
Index
86770: sv: sv: Livsfarligt ? (10-09-2009 09:04:55) (svar på 86741)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Ture, det med selvopretningen der forsvinder har du helt ret i. Men det er jo kun hvis man strammer "for meget". Hvis der er et lettere, internt slør i styrehuset pga. slid, kan det faktisk nogengange justeres væk på omtalte skrue. Så den har en funktion, udover bare at stramme rattet.
På min egen RR var der også slør i næsten samtlige led og styredele, og der havde "nogen" forsøgt at komme af med sløret ved at stramme "for meget". Det er virker selvfølgelig ikke, man får kun et "stramt rat" - med slør!
Jeg skrev kun mit indlæg, fordi det ikke lød som om du havde prøvet om fejlen lå dér.
Vink & Blink
Bo - der godt kender problemer med slør og slup...
Index
86773: sv: sv: sv: Livsfarligt ? (10-09-2009 09:30:11) (svar på 86770)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.253.146)
Der er absolut intet livsfarligt i at justere sit styrehus, men det fordrer at man har bare minimalt indsigt i og fornemmelse for, hvordan et sådant styrehus virker.

Man spænder ikke bare bevidstløst til, indtil justerskruen ikke kan komme længere ned.

Man løfter forhjulene fri af jorden og så stiller man indtil sløret fortager sig, medens man hele tiden drejer rattet fra yderstilling til yderstilling og mærker efter om rattet kan drejes uden at det napper noget sted undervejs. På en servostyring må motoren ikke være igang, idet man da ikke kan mærke små ændringer i modstanden.
Lige så snart man mærker forøget modstand, slækker man stilleskruen igen indtil unormal modstand hører op igen.
Det gælder også, selv om der fortsat er slør.

Er man så følelsesløs, at man ikke kan fornemme det her, skal man absolut holde sig fra at pille ved justeringen.

Et servostyrehus har almindeligvis en smule slør, når motoren, og dermed servopumpen, ikke kører, idet olietrykket er med til at tage det sidste naturlige slør.
Med motoren i tomgang kan man nu se og føle om der stadig er slør i styrehuset. Er der stadig reelt slør i styrehuset, kan det selvsagt være slidt.

Inden man dødsdømmer sit styrehus, skal man med en hjælper inde ved roret, der drejer små nøk frem og tilbage på rattet, 1 i sekundet, efterse alle kardankryds på ratakslen og på alle led efter styrehuset for slør. Der er ofte gevinst! :-)

mvh
Knud