tilbage

Land Rover Forum  

Index
88709: Du må ikke have kniv i autocamperen. (23-10-2009 14:23:47)
Poul Nissen #7082, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.3.141.124)
Værd at tænke over hvis man kører Land Rover Autocamper.
"Politiet oplyser, at man ikke bør køre med knive i sin autocamper, med mindre man er på vej til en campingplads."

http://www.fdm.dk/nyheder/biler-udstyr/du-maa-ikke-have-kniv-autocamperen

Vh.
Poul
Kun med campingvogn.
Index
88714: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (23-10-2009 16:45:50) (svar på 88709)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Og det er jo herligt at se en lov, der virker efter hensigten. Ethvert bandemedlem med respekt for sig selv har jo tydeligvis helt droppet kniven til fordel for automatvåben!

mvh

NH - der håber, at ordensmagten vil have lige så svært ved at finde min Leatherman i 110'eren, som jeg plejer at ha!
Index
88716: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (23-10-2009 17:15:58) (svar på 88714)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.247.55)
Det er da fuldstændigt åndssvagt ude i hampen.

Ikke 10 vilde heste får mig til at tømme mine forskellige værktøjsansamlinger ud af bilerne, hvad enten de måtte indeholde hobbyknive eller ej.
Der er vist brug for noget civil ulydighed her!!

Det lader så heller ikke til, at politiet i øjeblikket har som topprioritet at jagte almindelige borgere med hobbyknive i værktøjskasser.

mvh
Knud, tugthuskandidat.
Index
88724: sv: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (23-10-2009 23:43:52) (svar på 88716)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.138.233.131)
Det kan på given foranledning oplyses at undertegnede har indgivet forespørgsel til den stedlige politietat vedrørende fortolkning af "knivloven":

"Kræver det våbentilladelse eller dispensation fra knivloven at transportere en picnickuffert indeholdende service til 4 personer, da der i servicen indgår 4 stk. knive med bladlængde over 7 cm, fast klinge og bølgeskær, også kendt som grillknive; såfremt der ikke samtidigt transporteres madvarer der forventes indtaget ved hjælp af ovennævnte kufferts indhold af service, f.eks. ved hjemtransport fra skovtur o.lign.
Da situationen "Grillknive uden madvarer" er direkte sammenlignelig med situationen "Hobbykniv uden gulvtæppe, papkasse o.lign" er denne forespørgsel seriøs og forventes behandlet som sådan"


Etaten har ikke svaret endnu....

mvh Claus
Index
88726: sv: sv: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (24-10-2009 09:37:45) (svar på 88724)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Hej Claus.

Spændende at høre svaret, når det kommer.

Følger man lovens logik, politiets supplerende vejledning og den hidtidige domspraksis, må svaret dog forventes at blive, at du ikke må køre med grilknive i din picnickuffert, med mindre du er på vej (direkte) til eller fra picnic.

Grunden til, at man bliver nødt til at være så konsekvent (selv om man rammer ganske uskyldige mennesker) er jo, at hvis ikke man var det, ville det være alt for let at omgå loven, for de der måtte ønske dette.

Bemærk, at jeg her ikke udtaler mig om det rigtige eller forkerte i, at loven er, som den er, men blot kommenterer hvorfor/hvordan den (nødvendigvis må) forvaltes, så længe den er, som den er.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

PS: Jeg går i øvrigt ud fra, at man har bemærket, at der fra politiets side / statsadvokaturen er blevet besluttet, at man ikke sender flere sager videre i systemet, før Højesteret har taget stilling til verserende sager. Men naturligvis optages der fortsat rapporter...

Index
88719: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (23-10-2009 20:52:59) (svar på 88709)
thomas freddie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.40.21)
sidst jeg var forbi HA`s hovedkvarter på svanevej kbh. N var det næsten ikke til at komme til for autocampere og med alle de drive-by skyderier der er foregået fra auto campere og camp-letèr er det et under at DCU ikke er blevet stormet af ordensmagten.

LR. hilsner Thomas (der fremover vil tage sabel med på fisketur!)
Index
88722: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (23-10-2009 21:19:27) (svar på 88719)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Har nu været ude i autocamperen og hentet bestikket... man skulle nødigt blive tage for at være medlem af en bande. Faktisk kunne jeg sagtens blevet taget for at være skummel på vejen over p-pladsen, fordi jeg havde bestikket i lommen og af lutter angst for netop at blive nuppet, så mig over skulderen hele tiden....

Det er skræmmende at leve i et land, hvor den lovgivende magt pludselig gør sig til den dømmende. Sidste gang gang det blev gjort i stor stil var i Tyskland i 30´erne....
Index
88725: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (24-10-2009 08:58:36) (svar på 88709)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.33.153)
Er der egentlig nogen der kender reglerne for at medbringe en økse?
Jeg har da tit både økse og spade med og de er da også dødbringende i de forkerte hænder.
God week-end
Michael 1048
Index
88727: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (24-10-2009 10:23:34) (svar på 88725)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Efter samtale med en repræsentant fra ordensmagten for en tid siden:
Det hele kan samles i, om opbevaringen af knive i biler kan retfærdiggøres, i ét: "er man på vej til xxxx". F.eks. må en lystfisker have en filétkniv med? Ja, hvis han har fiskestængerne med i bilen, og i øvrigt er det ikke mandag morgen og han skal lige på job først... I det tilfælde skal han køre hjem fra job, hente grejet og køre DIREKTE ud til åen - hjem igen med fangsten. Han må ikke køre forbi moster Fie på vejen mellem hjemmet og åen for at drikke kaffe, hverken på ud- eller hjemtur. Med mindre man er HA'er eller med i en anden bande, har man normalt ikke behov for en kniv, når man drikker kaffe.

Mht. økser vil jeg mene, at ordensmagten vil sætte en sådan i samme bås som en kniv. En spade er mere tvivlsom i den sammenhæng.

Så hvis du vil være HELT sikker på at du ikke skal have din sag forbi højesteret, skal du nok tage økse og spade ud af bilen, indtil du "er på vej til grusgraven en weekend, hvor du kan dokumentere at der er klubarrangement".

I det øjeblik man stoppes af politiet og der findes en ulovlig kniv i din bil, har betjenten kun en mulighed. Det er at sigte indehaveren af kniven. Betjenten skal holde sig til lovens bogstav og ikke give sig til at bøje loven. Det er hans pligt, og det er i bund og grund rigtig godt! MEN- fejlen ligger højere oppe i systemet, netop der hvor politikerne i affekt, mod dommerstandens anbefaling, har sat minimumsstraffen på 7 dage UBETINGET fængsel ind i loven, og derved har frataget dommerens ret mulighed for at dømme fornuftigt i den enkelte sag. Med denne mulighed kunne han idømme fiskeren en bøde, og fiskeren står ikke til at miste job m.m., og bandemedlemmet kan få den ubetingede dom, med de konsekvenser der følger der.
Index
88728: sv: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (24-10-2009 10:36:35) (svar på 88727)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.233.142)
Det er også noget campisterne er en del optaget af i øvrigt.
I stedet for at bygge nye fængsler til denne store gruppe af kommende tugthuskandidater, kunne man indrette en campingplads, hvor man som domfældt "knivcampist", kunne stille sit campinggrej op, med eller uden knive, og så afvikle de 7 dage på den måde. Det ville være en billig løsning for samfundet, og måske ligefrem hyggeligt for afsonerne! :-)
Men det kunne vel afvikles uden knive, idet jeg mener at vide at der hører kost og logis med i afsoning, så man ikke behøver at spekulere i madlavning.

mvh
Knud
Index
88729: sv: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (24-10-2009 11:10:57) (svar på 88727)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Hej Heine.

Tak for et fint indlæg/bidrag til debatten. Dog giver dit indlæg mig anledning til at konkretisere følgende:

1. Økser må faktisk antages at være direkte omfattet af våbenlovens § 4, stk. 2, nr. 1 og 2, og sættes således ikke som udgangsbås direkte i bås med knive. Men i den virkelige verden kan naturligvis både knive og økser se ud på mange sjove måder, så nogle gange vil båsen naturligvis være den ene, og nogle gange den anden.

2. F.s.v.a. politiets muligheder, når de antaster en borger med kniv e.l., så har politiet naturligvis stadig ret/pligt til at vurdere, hvorvidt det anerkendelsesværdigt formål iflg. lovens § 4, stk. 1 er eller ikke er til stede. Og kun hvis formålet ikke findes at være til stede, må/skal de sigte borgeren.

F.s.v.a. minimumsstraffen på 7 dage, så er det desværre en udbredt misforståelse, at dette skulle være skrevet direkte ind i våbenloven. Det er det ikke. Normeringen af en minimumsstraf på 7 dage stammer fra de såkaldte forarbejder til den seneste ændring af våbenloven og er bestemt ikke uden undtagelser. Der vil således både iflg. våbenlovens § 10, stk. 2 og iflg. lovforarbejder kunne være formildende omstændigheder, hvor alene en bøde kommer på tale.

Se våbenloven her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125806

Og se en nærmere redegørelse fra Justitsminister/Rigsadvokat her:
http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Pressemeddelelser2008/Scan001.PDF
Særligt dokumentets side 5 nederst og 6 øverst (sidenummereret 3 og 4) vil kunne hjælpe med forståelsen.

Desværre er dette en sag, hvor gisninger, gætværk, formodninger og fejlagtige konklusioner i den grad er fløjet (og stadig flyver) omkring, både godt hjulpet af presse og af mange andre, som forarges. Meget naturligt, så dette er ikke ment som nogen kritik. Men orker man, bl.a. via ovennævnte links, at prøve at sætte sig ind i sagen, kan det faktisk lykkes at få overblik i rette belysning. Og så er en del af det knapt så slemt og temmelig meget mere logisk end af mange først antaget...

Og må jeg så her, lige som ovenfor, understrege, at jeg ikke tager stilling til, hvorvidt lovgivningen er rigtig eller forkert, men alene forsøger at hjælpe med at forstå, hvordan den fungerer, så længe den er, som den er.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

Index
88730: sv: sv: sv: sv: Du må ikke have kniv i autocamperen. (24-10-2009 11:31:30) (svar på 88729)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.215)
Knivloven har givet politiet en kontrolmulighed og anklagemyndigheden og domstole mere arbejde. P.t. har rigsadvokaten beordret time out.
For nylig kunne jeg læse i dagspressen, at antallet af knivstikkerier trods loven ikke er gået markant tilbage.
Men politikerne har skabt et bevis på, at de handler hurtigt og konsekvent med en uigennemtænkt lov...

Som bekendt, kan det føres til de mest underlige ting, hvis folk, der ikke er vant til det, begynder at tænke...

Jeg har udskiftet min ellers udmærket Leatherman med en lovlig schweizer kniv, hvis 6 cm lange blad ikke kan låses... et ganske udmærket våben, hvis man skulle have lyst til at stikke i andre eller måske aflive dem...