tilbage

Land Rover Forum  

88959: Skoda Yeti (30-10-2009 13:35:10)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej.

Er jeg den eneste, der synes at den nye Skoda Yeti har visse designligheder med Disco 3?
Jeg tænker især på forlygtearrangementet og profilen (den mangler dog trinene på taget). Det kantede design fra a stolpen bagud virker bare meget Disco3 agtigt.

Man kan jo godt forstå dem - når nu man skal lave en billig off roader, hvorfor så ikke stjæle designelementer fra den fedeste?

MVH JakoB E S
88960: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 13:45:06) (svar på 88959)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Eller også er det Disco3 der bare ligner alle de andre kedelige borgergryder. :-)

Hilsen Niels Serie IIa årg. 1965 Pre-Leyland!
88961: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 14:30:09) (svar på 88960)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Lige i det her tilfælde synes jeg faktisk, at de er sluppet OK fra det med borgergryden.

Men du har da ret i, at hvis man skal have den rigtige sjæl fra Land Rover, så går det bare ikke med plastic køler grill -og her tæller det altså ikke at plasticen har metal look som på de helt nye:-)

MVH Jakob E S - Der gerne bytter sin Defender for en serie II, hvis der er en der kommer med det rigtige tilbud.
88964: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 17:40:26) (svar på 88961)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Nu har det altid været sådan:- Land-Rover will lead, and the rest will follow!
Hvor mange Toyota, Daihatsu, Nissan, Suzuki, osv, er kommet, som er inspireret af LR! Specielt på det teknisk område, så er det LR som kommer først, Permanent 4WD fex, og terræn program på auto gear, for ikke at snakke om de mange "kosmetiske" efterligninger, især af Disco!
Jeg husker en episode ved Co-op, i Skien, hvor 2 drenge var kommet med far, i en splitter-nye Nissan Ex-Trail, som blev parkeret ved siden af min Ex-Mil, One-Ton.
Farmands nye vidunder havde ingen interesse! Ungerne granskede den gammel SIII ganske nøje! Diskussionen gik på om at alt det flade Alu plade, uden buer eller plastik, ikke var "Stealth- Teknik! De var også blevet enig om at det var "den nye Hummer"!
Morsomt var det at få en "Rover snak" med de 2, men farmand så misfornøjd ude da han kom ude til X-Trailen!
88965: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 17:49:46) (svar på 88961)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Nu har det altid været sådan:- Land-Rover will lead, and the rest will follow!
Hvor mange Toyota, Daihatsu, Nissan, Suzuki, osv, er kommet, som er inspireret af LR! Specielt på det teknisk område, så er det LR som kommer først, Permanent 4WD fex, og terræn program på auto gear, for ikke at snakke om de mange "kosmetiske" efterligninger, især af Disco!
Jeg husker en episode ved Co-op, i Skien, hvor 2 drenge var kommet med far, i en splitter-nye Nissan Ex-Trail, som blev parkeret ved siden af min Ex-Mil, One-Ton.
Farmands nye vidunder havde ingen interesse! Ungerne granskede den gammel SIII ganske nøje! Diskussionen gik på om at alt det flade Alu plade, uden buer eller plastik, ikke var "Stealth- Teknik! De var også blevet enig om at det var "den nye Hummer"!
Morsomt var det at få en "Rover snak" med de 2, men farmand så misfornøjd ude da han kom ude til X-Trailen!
88966: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 17:57:13) (svar på 88965)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 95.209.208.108)
Fesen.

En udgave uden 4x4 og 17" alu.

Skal man sige mere.
88968: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 18:45:42) (svar på 88966)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.235.24)
Hva snaaakker i om???
88969: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 19:07:42) (svar på 88965)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.48)
Var det ikke Jeep Cherokee, der først kom med permanent fir-hjuls-træk med Haldex kobling eller lignende system ?
Det foresvæver mig... Nogen Jeep eksperter i nærheden ?
88973: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 19:24:17) (svar på 88969)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ja faktisk var de første serie1'ere med permanent firehjulstræk, men om det gør den til det første køretøj med permanent 4x4 ved jeg ikke.

Hilsen Niels
88974: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 19:34:40) (svar på 88973)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.48)
Det var Jeep Wagoneer, jeg tænkte på, men den har ikke permanent 4x4, kun rear drive/ 4x4 drive, altså som de gode gamle serie-biler, Stage One og nogle af de første OneTen.
88976: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (30-10-2009 20:06:34) (svar på 88974)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.48)
Mercedes Geländewagen G5 var nok een af de første med permanent firhjulstræk. Denne her havde også firhjuslstyring op til 30 km/h:

http://et.mercedes-benz-clubs.com/mediawiki/index.php/Typ_G5W152-Fahrwerk
88985: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (31-10-2009 02:02:05) (svar på 88976)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.16)
Nah, dr. Sehstedt, ikke helt.
Der hersker ganske vist nogen uenighed om, hvornår den allerførste 4wd konstruktion så dagens lys, men det var hverken G5 eller dens forgængere.
En vis Ferdinand Porsche syslede allerede i sine unge år med en 4wd til Hofwagenfabrik Lohner i Wien. Det var i 1899-1900. Den havde elektriske motorer placeret ved hjulnavene, så den regnes ikke for en rigtig 4wd'er.
Det gør derimod den bil, som brødrene Jacobus og Henrik-Jan Spijker; forløberen for den nuværende hollandske sportsvognfabrik Spyker, konstruerede i 1902, en bil med permanent 4-hjulsræk, transfergear og drivaksler koblet til bilens 6-cylindrede kværn med et usædvanligt slagvolumen på på 8,7 liter. Bilen blev lanceret i Paris i 1903.
Sat helt på spidsen tilfalder æren for det første 4-hjulstræk måske i virkeligheden den britiske ingeniør Bramah Joseph Diplock, som i 1883 udtog patent på en konstruktion baseret på en forbrændingsmotor kombineret med tre differentialer, 4-hjulstræk og sågar 4-hjulsstyring.
Alt andet er, uanset mærke, angiveligt først kommet til sidenhen.

Med Landyt-båt og thumbs up

Morten





88986: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (31-10-2009 02:03:34) (svar på 88976)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.16)
Nah, dr. Sehstedt, ikke helt.
Der hersker ganske vist nogen uenighed om, hvornår den allerførste 4wd konstruktion så dagens lys, men det var hverken G5 eller dens forgængere.
En vis Ferdinand Porsche syslede allerede i sine unge år med en 4wd til Hofwagenfabrik Lohner i Wien. Det var i 1899-1900. Den havde elektriske motorer placeret ved hjulnavene, så den regnes ikke for en rigtig 4wd'er.
Det gør derimod den bil, som brødrene Jacobus og Henrik-Jan Spijker; forløberen for den nuværende hollandske sportsvognfabrik Spyker, konstruerede i 1902, en bil med permanent 4-hjulsræk, transfergear og drivaksler koblet til bilens 6-cylindrede kværn med et usædvanligt slagvolumen på på 8,7 liter. Bilen blev lanceret i Paris i 1903.
Sat helt på spidsen tilfalder æren for det første 4-hjulstræk måske i virkeligheden den britiske ingeniør Bramah Joseph Diplock, som i 1883 udtog patent på en konstruktion baseret på en forbrændingsmotor kombineret med tre differentialer, 4-hjulstræk og sågar 4-hjulsstyring.
Alt andet er, uanset mærke, angiveligt først kommet til sidenhen.

Med Landyt-båt og thumbs up

Morten





89001: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (31-10-2009 13:49:53) (svar på 88965)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.134.156)
Hej David.

Jeg tror desværre ikke at man kan sige at Land Rover var de første. Der har allerede været mange svar der modbeviser dette; men for at sætte en stor streg under så kan det jo nævnes at de første land rover prototyper var bygget oven på jeeps. Det var jo netop fordi konstruktøren var imponeret over sin jeep at han ville lave en land rover for at redde Rover efter krigen. Rover overlevede ikke, men Land Rover lever stadig - Sådan da.

MVH Jakob E S
89006: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (31-10-2009 14:58:15) (svar på 89001)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Kan da godt være at Land Rover ikke har udviklet 4x4, eller det permanente 4-hjulstræk, men taler vi om masseproduktion til det civile marked var Land Rover først.

Dels med de allerførste Serie I og igen med Range Rover i 1970.

Land Rover er ikke den største aktør når vi taler bilproduktion, der er til dato produceret omkring 4.5 mill. biler der bærer navnet Land Rover eller Range Rover, men alligevel har Land Rover været først når det gælder udvikling eller implementering af ny teknik i 4-hjulstrækkere.

For blot at nævne det mest betydende er der det nævnte permanente 4-hjulstræk, skruefjedre, skivebremser, luftaffjedring, ABS-bremser, air-bags, varmetråde i forruden, aluminiumskarosseri, dieselmotor med direkte indsprøjtning og katalysator, chassisramme med deformerbare zoner, fuldt elektronisk styret 4-hjulstræk, elektronisk styret undervogn, Hill Descent Control, Steptronic-gearkasse, start/stop teknologi og Terrain Respons. F.eks kan man i dag købe alle de tyske 4-hjulstrækkere med Hill Descent Control og et par af de japanske mærker. Det kaldes bare noget andet, men det er et Land Rover patent.

For sjov skyld kan vi jo prøve at se om vi kan komme i tanke om hvad f.eks. de japanske mærker har udviklet af ny teknik når vi taler om 4x4 biler?? Selv GD'eren siges fra pålidelig kilde at have kopieret transfergearkassen fra en 90".

Så vi kan med sindsro holde fanen højt, når der er tale om udvikling af 4x4 biler. Land Rover lever i bedste velgående, berørt af finanskrisen som alle andre, men som det måske er bekendt er der givet besked om at sætte LRX i produktion, og så vil vi sikkert endnu engang se at Land Rover er i front når det gælder brugen af ny teknologi.

mvh
Ib 0219

89007: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (31-10-2009 18:21:50) (svar på 89006)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.175)
Først og størst ...
Undertiden må man i min metier ty til spørgsmålet:
Kan det nu også passe?
Mig bekendt begyndte Jeep at producere CJ2 (CJ: Civilian Jeep) i 1945, og producerede frem til CJ8-modellen i 1987 henved 1.8 mio biler, før selskabet blev overtaget af Chrysler, som senere blev fusioneret med Daimler-Benz.
Mig bekendt er der siden slutningen af 80'erne produceret 3,5 mio. Jeep-modeller - mindst. ( denne opgørelse mangler produktionstallene for perioden 1988-1993)
Der findes såvidt jeg ved ingen præcise tal for den samlede produktion af Jeep-modeller, men det er næppe færre end 5-6 mio. hvortil kommer de 647.870 eksemplarer af militærudgaven, som Bantam, Willys Overland og Ford producerede i perioden 1941-1945.
Al respekt for Land Rover-produktionen til det civile marked, men den kan vist ikke måle sig med Jeep.
Men pyt, hvad gør det så længe vi kan være enige om, at Land Rover is the best 4x4 by far.

Landyt-båt & god søndag

Morten (Smiling
89008: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (31-10-2009 18:42:43) (svar på 89007)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
kære Morten

Jeg skriver netop at Land Rover IKKE er den størte aktør - og jeg siger ikke noget sted at det er Land Rover der har produceret flest 4x4 biler :-) jeg nævner blot det totale produktionstal, for at man får et indtryk af hvor relativt få Land Rover modeller der egentligt er produceret sammenlignet med positionen som den udviklingsmæssigt mest progressive producent af 4x4 biler.

Det med at læse - tja en af dine kollegaer skrev efterfølgende i en test af Freelander at den automatisk hævede sig når man brugte Terrain Respons :-) - men det har ikke noget med dig at gøre

Ikke at det reelt har noget med sagen at gøre og lidt alligevel, men i 2007 producerede Toyota omkring 9 mill. biler på et år. Har lidt sammenhæng med den totale forurening - 9 mill. biler der skal produceres og kører rundt forurener trods alt en del, også sammenlignet med de 4.5 mill. Land Rover biler der er produceret siden 1948.

bedste hilsner
Ib 0219

89027: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (31-10-2009 22:31:29) (svar på 89008)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.42)
Jeg så det godt, Ib, men det var heller ikke just den, som fik mig til at spørge.

Det var denne sentens:
... men taler vi om masseproduktion til det civile marked var Land Rover først.

Ihukommende at Land Rover havde verdenspremiere på Amsterdams motorshow i 1948 havde jeg samtidig en vag erindring om, at Jeep allerede i 1945 begyndte at producere civile udgaver af den succesrige militære version.
Produktionstallene var blot lidt orientering, som fulgte med, da jeg gravede i annalerne efter historiske fakta.

Velvidende at LR's produktionstal overgåes af andre og langt større producenter var det heller ikke mit ærinde.
Thi her handler det hverken om at være først eller størst, men om at være bedst. Og vi kan næppe blive uenige om, hvem det er. Ganske som vi er enige om de øvrige pointer, du har anført.

Desuagtet vejrprofeterne har lovet ruskvejr vil jeg ønske, at din og nådigfruens søndag må blive solbeskinnet.

All the best

Morten
89031: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (01-11-2009 00:18:54) (svar på 89027)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
kære Morten

Emnet der blev rejst af David handlede om permanent 4-hjulstræk - og der var Land Rover mig bekendt stadig først når vi taler om serieproduktion, hvilket mit første indlæg omtaler og bekræfter.

og en god weekend til dig

mvh
Ib 0219
89041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (01-11-2009 13:48:13) (svar på 89031)
Stéphane Creutzberg Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.158.250)
Mig bekendt blev en af de første permanent 4-hjulstræk sat i produktion i 1940 af Ferdinand Porsche med den model kendt senere som "Schwimmewagen" ellers VW Type 128, ca. 15000 blev bygget.
Men det kan godt være at jeg tager fejl!

Hilsen
89051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (01-11-2009 15:22:46) (svar på 89041)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Stéphane

Du har sikkert ret det er et stykke krigsværktøj ligesom Jeep, også derfor jeg skrev til det civile marked!

mvh
Ib 0219
89104: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (02-11-2009 01:55:26) (svar på 89051)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.221)
Og ham Ib har nok irriterende ret!
Jeg er ikke stærk i de tekniske detaljer for så vidt angår de tidlige CJ-modeller, men der var vist ikke permanent 4-hjulstræk på den CJ2, som Jeep satte i produktion i 1945, men om et baghjustræk med mulighed for at koble den forreste aksel til transmissionen.
Derimod havde de første Land Rover-modeller permanent træk på begge aksler.
Vinder af denne runde er altså Ib.

Godt ord igen
Morten
89106: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (02-11-2009 08:47:29) (svar på 89104)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
kære Morten

Det er ikke et spørgsmål om at have ret, men om at de produktmæssige historiske tiltag er på plads.

Også fordi Land Rover, som jeg gjorde opmærksom på er "forgangsmand" når det gælder udvikling og implementering af ny teknik i 4x4 biler.

Noget som er med til gøre at vi kan være stolte af vores biler, uanset årgang.

mvh
Ib 0219
89109: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skoda Yeti (02-11-2009 09:12:04) (svar på 89106)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.42)
Vel talt broder!

Vi kan ikke blive mere enige.

Cheers

Morten - still smiling