12 er LR typenummer for motoren ligesom 12j er en 2.5n/a og 19j er en 2.5 TD.
det er nogen gange meget nemmere at betegne motorene på deres typenummer istedet for: "den der gamle tdi som er lidt nyere end den anden man alligevel lidt gammel".
har før set folk grine af disse typenumre på forum og fred være med det, men det er altså bare nemmere nogen gange.
mht til din revne. nu ville et billede af revnen være rart, men Det er meget normalt at dieseltopstykker revner mellem ventilerne,dette skyldes simpelthen det høje kompressionstryk disse motorer kører med. om det er alvorligt afhænger af revnens størrelse og om der ligefrem er opstået en utæthed derigennem, kan feks. indikeres ved tryk i ekspansionstank, overdreven blowby, synligt større sod og koks aflejringer i den pågældende cylinder m.m.
min gamle vw diesel havde revner mellem ventilerne på alle cylindre, men havde samtdigt fuld kompression og intet olieforbrug, så det behøver ikke være slemt. revner udfra forkammereret er dog generelt uacceptable.
der er et fint indlæg på t3nettet.dk skrevet af en yderst kompetent dieselmekaniker ved navn jarl. det er ganske vist om en vw 1.6 diesel, men opbygningen er den samme.
(man skal dog være logget ind for at se billederne).
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=1657&postdays=0&postorder=asc&highlight=revner+ventiler+diesel&start=0