tilbage

Land Rover Forum  

Index
89275: 200 TDI topstykke revnet??? (05-11-2009 23:35:37)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej i forum.

Nu har jeg fået straffen for at købe en billig 200 tdi motor i england. Topstykket er revnet.

Det er revnet imellem ventilerne på cylinder 3.
Er det noget som andre 200TDI motor brugere har prøvet??
Er det en normal fejl eller er den fremkommet ved indsugning af vand??
Motoren bar præg af vand og mudder, derfor mistanke om den har fået vand i indsugningen, men det er kun 3. stempel der er fugtig på toppen??

Men der skal nok findes et nyt topstykke??

Motoren er en 12L discovery motor

med laro hilsen

Claus
Index
89288: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 09:35:56) (svar på 89275)
Lars Refshauge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.68)
Hmm...
En 12 liters discovery motor.
Er det en standart størrelse? ;)

God Weekend

MVLRH

Lars R
Index
89290: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 09:40:28) (svar på 89288)
Jens Schönemann-Paul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.50.226)
12 l?? Kan den gå i en Defender, så er jeg med ;-)

Jeg har aldrig prøvet noget større end 6 liters V12, så den her må være ret voldsom!!

Også god weekend herfra - og held og lykke med toppen! Godt vi kan grine af hinandens tyrkfjel (:o)
Index
89293: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 10:05:20) (svar på 89290)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.201.14)
12 er LR typenummer for motoren ligesom 12j er en 2.5n/a og 19j er en 2.5 TD.

det er nogen gange meget nemmere at betegne motorene på deres typenummer istedet for: "den der gamle tdi som er lidt nyere end den anden man alligevel lidt gammel".

har før set folk grine af disse typenumre på forum og fred være med det, men det er altså bare nemmere nogen gange.

mht til din revne. nu ville et billede af revnen være rart, men Det er meget normalt at dieseltopstykker revner mellem ventilerne,dette skyldes simpelthen det høje kompressionstryk disse motorer kører med. om det er alvorligt afhænger af revnens størrelse og om der ligefrem er opstået en utæthed derigennem, kan feks. indikeres ved tryk i ekspansionstank, overdreven blowby, synligt større sod og koks aflejringer i den pågældende cylinder m.m.

min gamle vw diesel havde revner mellem ventilerne på alle cylindre, men havde samtdigt fuld kompression og intet olieforbrug, så det behøver ikke være slemt. revner udfra forkammereret er dog generelt uacceptable.

der er et fint indlæg på t3nettet.dk skrevet af en yderst kompetent dieselmekaniker ved navn jarl. det er ganske vist om en vw 1.6 diesel, men opbygningen er den samme.
(man skal dog være logget ind for at se billederne).

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=1657&postdays=0&postorder=asc&highlight=revner+ventiler+diesel&start=0

Index
89294: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 10:08:47) (svar på 89293)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Jacob.

Jeg vil prøve at tage et billede af revnen i aften.
Det kan godt være jeg er gået i panik for revnen har slet ikke en størrelse som jeg er vant til fra sierra dohc motor toppen den revner så det kan ses og ved afprøvning er man ikke i tvivl.
jeg må prøve at lave en test stand til den top.

Claus
Index
89331: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (07-11-2009 09:55:02) (svar på 89294)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
her er det første billede

claus
Index
89332: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (07-11-2009 09:57:45) (svar på 89294)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
her billede 2

claus
Index
89296: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 10:20:16) (svar på 89293)
Jens Schönemann-Paul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.50.226)
Så blev vi så meget klogere! Tak for det.

- godt at vi også kan grine lidt af hinandens uvidenhed... ,-)
Index
89297: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 10:35:53) (svar på 89296)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.229.186)
Jeg synes nu, at der var mere stil over tanken om en 12 ltr. motor i en LR, især når man ikke har oplevet større volumen end 9,6 med en V6, 1619 MB.
Undskyld dette O/T! :-)
mvh
Knud
Index
89291: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 09:44:12) (svar på 89288)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
hEJ I FORUM.

12L ER MOTOR TYPE KODEN DER ER STEMPLET I BLOKKEN.
12L ER JO DISCO 1 MOTOREN 200TDI.

CLAUS
Index
89307: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (06-11-2009 15:00:36) (svar på 89291)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.240.94)
Jeg kan godt forstå du taler med store bogstaver Claus,
det er ved at være lidt småt med seriøsiteten her på forummet; et seriøst bud herfra, få et nyt topstykke
hjem fra England, evt et brugt fra en troværdig handler.
Har du henvendt dig til leverandøren og foreholdt ham problemet?
Index
89333: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (07-11-2009 10:22:47) (svar på 89307)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.2)
Hvad var grunden til at du pillede topstykket af?

mvh
Knud
Index
89344: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (07-11-2009 21:26:58) (svar på 89333)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej Knud.

Det var fordi jeg var i tvivl om alt var iorden, og da jeg så skulle have skiftet tandrem og bøvlede med det tænkte jeg om det ville være smart at skifte toppakningen, nu jeg var i gang og efter konsultering med LR parts ville de anbefale mig at skifte så meget som muligt af pakningerne.
Jeg har så nu skifte alt inde fra tandrem og ud, skiftet alt fra krumtap og bagud, skiftet kobling, og var så kommet til toppakningen.
Derfor har jeg taget toppen.
Et eller andet sted er jeg glad for alt det arbejde jeg har gjort da de tgiver mig en god samvittighed.
Nu vil jeg bare gerne have resten gjort rigtig.

med venlig hilsen
Claus (7227)
Index
89347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (07-11-2009 22:14:42) (svar på 89344)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.173)
jeg ville umiddelbart ikke bekymre mig om de revner, de ser meget små ud og sidder på en relativt ukritisk sted.
Index
89352: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (07-11-2009 23:27:49) (svar på 89347)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej i forum.

Nu jacob skriver at der ikke er noget problem at bruge topstykket så kunne jeg godt tænke mig at spørge om der er nogen der ved hvordan vandkamrene ligger i toppen, Da både dyse og gløderør kommer ud næsten i midten af stempel området syner det til at revnen ligger i den tykke del, men jeg har før oplevet at revnen var opstået af at en damplomme havde lågt sig i toppen og faktisk "pustet" topstykket op som en ballon.
Ved dette topstykke ligner det en varmerevne da den ikke hr skilt sig ad på grund af tryk indefra.

Claus
Index
89353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (08-11-2009 00:28:50) (svar på 89352)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.157.107.141)
Revnerne er placeret det sted hvor der forefindes de største termiske spændinger i toppen fordi der ligger en større samlet materiale blok imellem ind og udstødnings kanal, området er således ikke direkte vandbestrøget fra køle væske.
Desuden er der oftest monteret ventilsæder der er indprsset i toppen med en pasning der sikre at de ikke går løse når aluminium udvides mere ved opvarmning. Revnerne kan på tid bevæge sig til vandkammer eller foranlede løse ventilsæder.
De først topstykker der sad originalt på min VM motor revnede til vandkammeret netop i det område. Næste sæt revnede ikke, formentligt pga ændringer i legering og måske en konstruktions ændring. Er revnerne overfladiske, kan konstateres med en let slibning, kan toppen sikkert genanvendes.Det ville jeg gøre. Men samtidig køre rundt med en lille nagende djævel.
Index
89355: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (08-11-2009 09:29:43) (svar på 89344)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.220.59)
Jeg ville få det topstykke planslebet og så genbruge det. Planslibningen er nødvendig for at sikre imod at toppakningen skal revne på de punkter, hvor revnerne er. Materialet omkring revnerne plejer på andre motorer at synke en krillimeter.
Jeg har set værre revner på diesel VW og Toyota, der ikke har givet problemer.

mvh
Knud
Index
89357: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (08-11-2009 11:00:34) (svar på 89355)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej igen alle sammen.

Jeg vil selv lave en test om der er utæt.
Hvis den viser gode tegn så vil jeg få det trykprøvet og planslebet hos en cylinderservice.

så må vi se om man er heldig eller om det kun er i kærlighed, spil har jeg ikke held.

claus (7227)
Index
89456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 TDI topstykke revnet??? (10-11-2009 07:03:26) (svar på 89357)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.166.89)
jeg ved ikke hvor du bor men Fyns kardan plansliber og trykprøver til en god pris,
mvh Christian