tilbage

Land Rover Forum  

Index
9019: Koblings-centerings værktøj (29-04-2003 14:05:50)
Christian Ballisager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hejsa,
Jeg skal ha' koblingen ud af en S3'er -hvor koblingen har sat sig.
Jeg har ikke noget centeringsværktøj - hvad gør man så ?

Det er en SWB S3' fra 1980 ex. mili.

Hej
Christian
Index
9022: sv: Koblings-centerings værktøj (29-04-2003 17:04:40) (svar på 9019)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 130.225.25.165)
Min kobling sad også fast - altså man kunne ikke koble ud.

Jeg fik forskellige råd:
- kør ind i nogle halmballer.
- kør ind i et træ.
- kør og brems hårdt op.

Ikke alle råd syntes lige gode, men så snakkede jeg med Kjeld, som gav mig det bedste råd. Jeg fik min fri på følgende måde...

1. Find en vej, der er meget lidt befærdet.
2. Start bilen i 3. eller 4. gear (jeg kunne få min i gang i 3. op ad bakke).
3. Når bilen kører skal du sidde og "ruske" med speederen - altså op/ned/op/ned/op/ned, mens du holder koblingspedalen nede.

På min begyndte den efter kort tid at sige nogle lyde, som man normalt ville blive vældigt nervøs over, men jeg tænkte "Yes! nu kommer den" - og det gjorde den. Du skulle have set det smil, der bredte sig i mit ansigt!

Jeg går ud fra, at du har tjekket koblingsvæske(?) Du kan også inden oventående forsøg pille gearstangen af og kigge ned gennem et hul til koblingen, om der er noget, der bevæger sig, når du trykker på koblingspedalen.

/Frank
Index
9023: sv: Koblings-centerings værktøj (29-04-2003 17:29:52) (svar på 9019)
finn otto (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.217.209)
hej christian, at få den af er ikke det store problem, jeg brugte et koben og af kom koblings pladen, den var rustet fast så der var tydelige mærker hvor den skulle placeres selvom jeg havde slebet svinghjulet, når kb-pladen sættes på plads kan man med en stor dorn centrere den inden for lr-mål eller optimalt en gammel højgears-aksel.
vi ses i ødemarken
finn otto
Index
9034: sv: Koblings-centerings værktøj (29-04-2003 22:05:26) (svar på 9019)
Anker Mardal (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.176.10)
På personbiler har jeg med held brugt følgende:

Klods det ene baghjul op, klodser for og bag forhjulene så bilen bliver.
Start motoren i 4. gear, hold koblingen nede og gas godt op, træd hurtig og hårdt på bremsen, så skal et eller andet give sig.
Om stikakslen kan klare det på en LR ved jeg ikke, men på en gamle person bil virker det.
Index
9044: sv: Koblings-centerings værktøj (30-04-2003 14:59:13) (svar på 9019)
Paul Carsten Pedersen #5665, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.29.207.6)
Hej Christian.
Hvis du ender med at skulle bruge et centreringsværktøj så kan det købes for ca. 800 kr. Dårlig ide.Hvis du har en drejebænk kan du lave et i træ. Jeg har lavet et ud af et elektrikerrør hvor jeg finjusterede diameteren med nogle omgange gaffertape. Hvis jeg husker rigtigt så passede elrøret stramt i hullet i motorenden, så justerede jeg med gaffer så jeg havde en længde med diameter som passede til koblingspladens lidt større hul. Ved at presse røret fast i motorenden fik jeg således en centreret aksel som jeg kunne glide koblingspladen ind på. Checkede om den sad rigtigt op mod anlægget og skruede så den ydre koblingsdel tallerkenfjederen etc. på. Mit hjælpeværktøj kunne så trækkes ud og vips 800 kr sparet. Koblingen har kørt ca 30.000 km herefter så "perlegruset" må have virket. Good luck
Index
9052: sv: Koblings-centerings værktøj (30-04-2003 20:12:01) (svar på 9019)
Christian Ballisager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.145.63)
Hejsa
Det blev Frank's gode råd der hjalp !
En køretur på 20 meter var nok - med koblingen trådt ud og lidt gasgivning

Tak!

Hej
Christian