tilbage

Land Rover Forum  

Index
91639: Defendervents (28-12-2009 18:23:01)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.88.111)
Halløj på Forum,

I disse kolde tider, hvor det originale ventilationssystem i en Defender til tider kommer til kort, vil jeg lige dele en erfaring med jer andre, som jeg har gjort mig efter at have monteret Defendervents fra Wiberg i løbet af dagen.

MIN erfaring er, at det er ikke helt så nemt som der står anført, og tingene passer heller ikke helt så godt som forventet.

1. De flexslanger som skal føre luft til sidedyserne er særdeles besværlige, grænsende til umulige, at få på hhv sidedyserne, samt de medfølgende nye forrudedyser. Endvidere er de lige knap i diameteren, er lavet af hård plast som flækker når de presses på, og sidst undre det, at der benyttes flexslange med en teoretisk betydelig indre luftmodstand.

2. De originale slanger fra varmefordelerkanalen er tillige noget, om ikke sige meget besværlige at montere på de nye forrudedyser. Her i særdeleshed den slange som sidder bag instrumenterne helt og aldeles håbløst.

3. Når hullet til sidedyssen bores i instumentbordsgrebet i højre side møder man en jernplade halvejs.
(Ihvertfald på en Defender 110 fra 01)

4. De nye forrudedysser passer ikke til monteringsbeslagene for de gamle.

5. Montage af flexslangen til den venstre sidedyse er et mareridt. Ingen plads, en slange som er umulig at få ind over dysen, og måske - for tykke fingre.

6. Sidst, det tager tid - lang tid.
Der er et helt instumentbræt som skal skilles ad og samles igen. Der er slanger som ikke vil på, der er gummipropper fra varmluftskanalen som ikke vil sidde fast når de forbindes med originalslangen til de nye forrudedyser, og sidst - der er plastiksøm i instumentbordet som kun er beregnet til at presses i en gang:-(

Men det spændende er: virker det? Sandt og sige, så ved jeg det ikke endnu. Jeg havde forventet at der blæste en stiv kulling ud af sidedyserne, og en sand orkan ud af de nye forrudedyser, men der er nok mere tale om en sagte brise ud af sidedyserne, og en let vind ud af forrudedyserne, men det kan jo være, at det er nok?

Indlægget er ikke skrevet for at afskrække andre, men for at delagtiggøre andre i, hvilke udfordringer jeg havde ifm montage af Defvents.

Jeg hører gerne hvis der er andre der har erfaringer med hhv montage, men også virkningsgraden af de pågældende defvents - det er jo dejligt at have noget positivt at se frem til efter sådan en dag...

De bedste Defender(vents) hilsner,

Jesper
Index
91641: sv: Defendervents (28-12-2009 18:36:29) (svar på 91639)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Jesper

Har også monteret Defendervents her i vinters

Det er dog kun punkt 3 i din liste jeg genkender.

Ang. de umulige slanger er det altid en god ide at de er varme ved montering, det gør dem mere samarbejdes villige.

Effekten af disse side dysser er ikke overvældende, men de virker.

1/3 til 1/2 del af sidevinduerne bliver dugfri, og det er mulig at se spejlene.

Hilsen

nsj # 8266
Torben S Hansen

Index
91644: sv: sv: Defendervents (28-12-2009 20:29:26) (svar på 91641)
Klaus Andersen #7704, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.227.191)
Hej jesper jeg har også haft monteret defender vent på min tidligere 90" syntes stort set at have haft de samme problemer som dig (og lidt til) min var utæt i siderne og jeg tog kontakt til wiberg-wiberg hvor jeg havde købt det og de byttede med et smil men da først det var monteret syntes jeg helt bestemt at det var både penge og besværet værd med farer for tæv kan jeg sige at det jo aldrig helt bliver som på en japaner men syntes det var ok med fuldt knald på blæseren kunne den da afdugge sideruderne

mvh klaus andersen
Index
91666: sv: Defendervents (29-12-2009 13:34:54) (svar på 91639)
Søren Laugesen #8453, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.169.163)
Jeg deler 100% Jespers opfattelse. Jeg har ikke den store tekniske snilde, men påtog mig opgaven efter at have læst leverandørens lette beskrivelse. Opgave skulle kunne klares på under 2 timer, kun ved hjælp af 2 skruetrækkere. Det tog meget længere tid, og jeg havde præcis de samme udfordringer som der glimrende er beskrevet i det oprindelige indlæg. Jeg skulle måske have spurgt mig til råds i "Forum" inden jeg påbegyndte opgaven.

Godt Nytår
Mvh
Søren Laugesen
Index
91671: sv: sv: Defendervents (29-12-2009 15:53:11) (svar på 91666)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.165.195)
Det er vel med DefenderVent som med alt andet omkring vores biler - tålmodighed er nødvendigt :o) Det tog også lidt længere tid for mig at montere stumperne end jeg havde forvente - men jeg hyggede mig med det ;o) Men mest af alt er jeg nok skuffet over hvor lidt extra de hjælper. Sideruderne bliver bestemt ikke helt dugfrie men ca 1/4 - 1/3 bliver afdugget. Jeg har dog en idé om at splitte det hele ad igen og forsøge at lave nogle mindre forbedringer hist og her for at optimere luftflowet. Det bør være muligt. Men om det hjælper ved jeg endnu ikke og det kommer til at vente et stykke tid indtil jeg kan få bilen indendøre eller vejret bedrer sig. Jeg vender tilbage hvis jeg formår at finde på et par småforbedringer.

Alternativt -er der nogen som har puslet med at montere en extra blæser eksempelvis?

Lars
Index
91756: sv: sv: sv: Defendervents (31-12-2009 11:31:54) (svar på 91671)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
Jeg lavede engang i 2009 en billedserie og beskrivelse i Oasen af da jeg monterede den i konens defender. Jeg er enig i at det ikke er bare lige, men generelt er jeg meget tilfreds. Jeg kan desværre ikke huske hvilket nummer.
Flexslangerne er helt sikkert besværlige, og kræver en varmepistol for at makke ret.


Mvh
Kaare