tilbage

Land Rover Forum  

Index
91825: Højere gearing på 109" (02-01-2010 17:40:21)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Hej

Hvordan får jeg højere gearing på min 109"?

Jeg kører med rover diff foran og Salisbury bagpå.

Er det muligt at ændre gearingen i differentialerne?

Er det evt. muligt at skifte diff med en rangerover?

Jeg har monteret overdrive, men vil gerne have højere gearing på selve gearkassen.

På forhånd tak
Rune
Index
91830: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 18:11:31) (svar på 91825)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.18.89.158)
Jeg har hørt om dem som har monteret RR Differ med success,i Defender, men det går ikke med en Salisbury!
Den anden "option" er at gå op i Dæk størrelse. 9:16, eller 32" dæk skal nok give en 1/2 gear ca!
Husk lige at overveje hvor meget power du har. Måske mere relevant her i Norge, hvor der ikke findes flad veje. Kun oppad, eller nedaf - mest stejlt oppad!
Index
91836: sv: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 19:32:10) (svar på 91830)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Ascrofttransmission har dette sæt med en højere gearing i transferboksen.

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_35.html

Et relativt enkelt indgreb, som hæver gearingen med 27% det er ca. det samme Range Rover differ.

Og så har du jo dit overdrive til at veksle halve gear med, da jeg tror din motor får åndenød. (hvis det er en standard)

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
91841: sv: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 20:32:28) (svar på 91830)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Hej David

Motorkraft er ikke et problem.

Jeg kører på 265/65 R16, skulle vist være et 32" dæk.

Har også hørt om det der med RR diffs, men også kun i rover diffs.

Burde det ikke være muligt at skifte kron og spidshjul ud med nogle med færre tænder på kronhjul og flere på spidshjul, det burde give en højere gearing?.
Index
91842: sv: sv: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 20:58:30) (svar på 91841)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
Hejsa Jeg kører med rangerover diff. de er så vidt jeg er blevet oplyst gear 3,54 i forhold til de originale der sidder på min 88 LW fra 1979. de er på begge aksler og det virker fint. selve operationen er ret simpel, tap olien af skru stikakslerne af træk dem lidt ud, afmontere kardan, skru diffen af . Rens pakfladerne, sæt pakning på, sæt diffen på skru bolte/møtrikker let på sæt stikakslerne ind i diffet, stram bolte/møtrikkerne,skru kardan på. hæld olie på akslen. "" der skal laves et nyt hul til oliepåfyldning bag på klokken"", så tror jeg du kan køre.
Dit bagtøj tjaaaa tror faktisk du kan skifte dine div. tandhjul, og der er garanteret een eller anden derude der ved/kan det der.
god jagt.
MVH Jens E
Index
91850: sv: sv: sv: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 23:06:32) (svar på 91842)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.143.247)
At skifte diffklump på forakslen er relativt nemt, jo,
man skal så dog passe på at få en diffklump med stråler
der passer til akslerne. Lidt anderledes er det med Salisburybagtøjet, men her kan man så skifte kron og
spidshjul evt. hele klumpen som fra 110" her skal man også være opmærksom på det korrekte stråleantal. Fordelen ved denne "convertering" er at kardannerne ikke kommer op i vanvittige omdrejninger ved høj hastighed. Ved høje omdrejninger på kardanner skal der ikke megen ubalance til for at give vibrationer og så stjæler det jo kraft.
Man skal jo så bare være sikker på motoren kan "tøgge"
den størrere modstand det giver ellers har både Ashcroft
og Kam bløde mellemvarer mht. diffgearing.
Index
91851: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 23:14:05) (svar på 91825)
Ole Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Rune

Du kan montere et 3,54 diff fra en RR i forakslen og så finde et bagtøj fra en 109 Stg 1 det er 3,54 så har du en fin gearing til din "stærke" motor, du har dog så også et ret højt første gear, da alle gear jo blir højere, men hvis du ikke skal køre en masse trial og sådan, men køre lange stræk så tror jeg du vil blive glad for det.

Jeg tror forøvrigt hvor der ligger sådan et bagtøj ;-)

Ps du kan jo også købe en 5 gear conversion fra Ashcroft, med den kloner du en LT77 og en serie transferbox sammen, eller gå hele vejen og montere en 380'r med en 230 transferbox så blir det rigtig godt, og hvis du synes det skal til så kan 230'eren laves om til manuel 2/4 wd.

MVH

Ole.

Ps når du allerede køre med overgear og vil have højere gearing så må du lige regne efter hvilken 230 du skal have, hvis du går den vej, men jeg vil tro du skal finde en fra en Disc eller en 3 gear auto RR


Index
91853: sv: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 23:26:07) (svar på 91851)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Igen

Kom lige i tanker om at du ikke med LT77 og serie boxen kan beholde dit overgear.

Jeg er heller ikke sikker på at du kan bruge overgear og den højere gearet transferbox som Aschcroft sælger.

MVH

Ole.
Index
91854: sv: sv: sv: Højere gearing på 109" (02-01-2010 23:44:02) (svar på 91853)
Lars Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.23.148)
Hej Ole / Rune

Nej, du kan ikke bruge en Aschroft High Ratio Transferbox sammen med et overgear.

Så vidt jeg husker planlægger Rune en længere tur i en serie III sammen med familien.

På en sådan tur ville jeg IKKE anbefale overgear. Keep it simpel.....
Jo mere der er ændret, jo sværere er det med res. dele ude i den vide verden, og des mere kan gå i stykker. I skal ikke spørge hvorfra jeg ved det - jeg ved det bare.

Har selv en Aschroft High Ratio Transferbox i den ene Serie III Bus med en 200tdi, og vil ikke bytte med et overgear. Har prøvet begge dele og foretrækker helt klart Aschroft High Ratio Transferbox. Og det er korrekt at man bibeholder det lave område uændret. Vigtigt når hele køretøjet kommer til at nærme sig 3.000 kg i kampklar stand.
Det er en stærk løsning som holder meget længere end overgearet. Samtidig er den støjsvag og ingen gearstænger der rasler - at det nok ikke gør en forskel!!!!!!

De bedste hilsner

Lars
Index
91866: sv: sv: sv: sv: Højere gearing på 109" (03-01-2010 11:02:13) (svar på 91854)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Hej Lars

Vil du ringe til mig?

20619493

Vil gerne lige snakke fordele ulemper osv.

På forhånd tak
Rune
Index
91867: sv: sv: sv: sv: Højere gearing på 109" (03-01-2010 11:48:30) (svar på 91854)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg havde også en Ashcroft løsning i min SIII 88", og kan kun anbefale den løsning.

Mvh
Michael
Index
91900: sv: sv: sv: sv: sv: Højere gearing på 109" (03-01-2010 22:10:19) (svar på 91867)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Hvis man vælger den der High Ratio løsning fra Aschroft, kan man så forvente at kunne cruise 100kmt uden at det lyder som om gearkassen er ved at sprænge i luften?

Rune
Index
92188: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Højere gearing på 109" (09-01-2010 17:54:12) (svar på 91900)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.236)
I sidste nye nr. af Landrover Ovner INT. står en masse om
om op- og nedgearing af Landrovere +RRC og Discoere, her
anbefales Ashcroftløsningen til seriebiler på grund af gearingen bibeholdes i lavgearområdet, og så herefter RRCdiff. som alternativ. Dog har jeg selv focus på RRCdiffløsningen; ved Ashcrofts kommer kardan op på
3200 Omdr/min ved 100km/timen og 7.50X16dæk. tilsv. ved
RRCdiffs. 2400 Omdr/min. ved 100Km./tim. Om så gearks.
lyder som den er ved at sprænge i luften; deet gør den vel altid ved høj fart? Ved høj fart vil friløbsnav gøre fyldest.
Seriebilsfart= 50Miles/Hour, (80km/t) Defenderfart 60Miles/Hour. (96km/t)