tilbage

Land Rover Forum  

Index
93337: Olietryksføler (03-02-2010 14:49:21)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej derude

Jeg skal lige have bekræftet, at en olietryksføler på en 3,5 liter V8 skal monteres ved siden af olietrykskontakten (vist med rød cirkel)????

Jeg har købt et Smiths instrument med tilhørende føler, men gevindet på føleren er markant mindre end det pågældende hul. Er der nogen, der kender størrelsen på hullet (jeg gætter selv på ½" UNF men er ikke sikker ....)

Mvh
Mikael

PS. Er det rigtigt forstået, at man ikke bare kan skifte føler i forhold til instrumenttype, at da de to skal "passe sammen"?
Index
93341: sv: Olietryksføler (03-02-2010 15:31:00) (svar på 93337)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.114.178)
Hej

Det er det rigtige sted, de første range rover havde deres monteret lige der, men der sad en reduktion i da føleren var noget mindre. du burde kunne finde sådan en reduktion hos en hydraulik/traktor mand.

Føleren plejer at være specielt til det instument, men jeg er ikke sikker.

Hilsen Leif
Index
93364: sv: Olietryksføler (03-02-2010 21:20:00) (svar på 93337)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Mikael

Vi to kan vidst lave en klub der hedder:
"NSJ V8 uden tryk" :-)Nå jeg ved jo godt hvorfor min gik død, mudder smør ikke godt.
Har vedlagt et billede af min oliepumpebund, der er både olietempføler, olietrykmåler (Den stor klokke) og olitrykskontakt. Så Leif har helt ret.

Mvh
Mads
Index
93407: sv: sv: Olietryksføler (04-02-2010 12:20:14) (svar på 93364)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Mads

Well - måske bliver du eneste medlem i den kedelige klub, for jeg fik monteret ny overtryksventil og rep.-kit i oliepumpen samt fyldt 20W50-olie på Minor Roveren i går aftes – og det ser ud til, at den nu holder OK olietryk. Jeg har ikke fundet et gevindstykke, der passer til min olietryksføler, så indtil videre må jeg stole på olielampen .....

Mvh
Mikael -
Index
93414: sv: sv: sv: Olietryksføler (04-02-2010 14:13:27) (svar på 93407)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Husker det umiddelbart som at alle tre porte er 1/2 UNF, men har også et svagt minde at oil pressure switch gevindet skifter gennem tiden...!

Billtema sælger reduktions gevind adapter, det samme gør de fleste amerikanske car partspusher.

Husk nu på at der findes en opgraderet oil pressure relief valve (ballltype) som er mere jammingen resistens kontra std. cylindriske type relief valve.

Mv. Ole
Index
93420: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (04-02-2010 16:09:44) (svar på 93414)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Tak for tippet - jeg må nok en tur i Biltema ...

Mht. den opgraderede "kugletype" overtryksventil, havde jeg netop udskiftet til denne, da olietryksproblemerne viste sig føste gang for ½ år siden. Det løste dog ikke problemet, og jeg blev af flere rådet til at skifte tilbage til "cylinder"-versionen.

Så jeg har jeg (forhåbentlig) løst problemet - og har samtidig en lettere brugt overtryksventil af "kugletype" til salg ....

Mvh
Mikael
Index
93425: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (04-02-2010 16:58:51) (svar på 93420)
Leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.128.128)
Hej

Ball typen passer ikke direkte i huset, man skal undersænke hullet let før den passer.

Hilsen Leif
Index
93430: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (04-02-2010 17:35:34) (svar på 93425)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Øhhhh... det glemte sælgeren vist at fortælle mig. Så er det måske derfor, at det ikke hjalp ....!

Mvh
Mikael
Index
93439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (04-02-2010 18:38:29) (svar på 93430)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.128.128)
Hej mikael

Ja det er jo egentligt ret logisk ( hvis man ved det), Men en kugle kan jo ikke lukke det hul en cylinder normalt lukker. derfor under sænker man hullet så kuglen kommer ind på plads.

Hilsen leif

Index
93474: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (05-02-2010 00:17:08) (svar på 93439)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Index
93484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (05-02-2010 10:26:59) (svar på 93474)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.114.178)
Hej ole

Ja lige det jeg mente.

Hilsen Leif
Index
93504: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (05-02-2010 14:10:38) (svar på 93484)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Leif

Jep...det forstod jeg godt, tænkte blot at et billed siger tusinde ord.

Har du iøvrigt evt. afprøvet MGB fjederen i forbindelse med Tadpole type relief valve, min logik siger mig at trykker bliver for voldsomt (specielt i superkold konditioner) så jeg afstod (har sådan en fjeder liggende) mener umiddelbart at org. fjeder + Tadpole type relief valve er tilstrækklige og virker bedst med org. løfterne, men har ikke afprøvet MBG fjederen, har du...?

Mv. Ole
Index
93554: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (06-02-2010 19:35:11) (svar på 93504)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.128.246)
Hej Ole

Den sidste bil vi prøvede at montere tadpole i, havde mgb fjeder, så den genbrugte vi naturligvis.
Med det resultat at den lavede alt for højt olie tryk, jeg mener at det var ca. 30 lb i tomgang og 75 lb. ved 2500 omd. så den blev hurtigt taget ud igen.
Da vi monterede en original fjeder lå den på ca. 20- 25 lb i tomgang og 60 lb ved 3500 omd. begge målinger var med kold motor om sommeren.
Vi har tit brugt mgb fjederen sammen med standard overtryksstempel, med rigtigt godt resultat, hvis man lige husker at fjerne grater i cylinderen først.
Samme resultat kan jo opnås hvis man har et olietryksinstrument og en håndfuld kobberskiver til at lægge under den standard fjeder.

Hilsen Leif
Index
93567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryksføler (07-02-2010 03:44:52) (svar på 93554)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Leif

Super, tak for tilbagemeldingen.

Mv. Ole