tilbage

Land Rover Forum  

93997: Pick-up (14-02-2010 19:10:11)
Henrik Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.147.244)
Er der nogen i dette forum som kan svare mig på hvilke modeller af Land rover pick-up der ligger rover 3500 v8
motor i?
Der jeg har fundet ud af ind til videre er at serie III
pick-up skulle der være nogle som har den v8 i.
Årsagen til spørgsmålet er at jeg har renoveret en 3500 v8
motor og nu mangler jeg en pick-up (med kort lad) at renoverer og så komme den i.

Hilsen Henrik
93998: sv: Pick-up (14-02-2010 19:39:35) (svar på 93997)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Henrik.
Altså Rover V8 er at finde i 110" pickup, 90" pickup og som du nok selv mener 109" pickup. Sidst nævnte er dog uhyre sjældne. De fleste vi har i DK er 5 dørs og dem er der heller ikke mange af.
Men det der forvirrer mig lidt er at du skriver med "kort lad" hva mener du præcist med det? Den eneste LR med Rover V8 og kort aksel afstand er 90". Der er lavet meget få 88" med V8. Men der er aldrig solgt en sådan i DK.
Men Rover V8 kan jo selvfølgelig smides i alt med den rette vilje ;)
93999: sv: sv: Pick-up (14-02-2010 20:05:08) (svar på 93998)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.72)
Der blev i sin tid bygge ca. 30 Stage One V8 i 88", som blev solgt til Trinidad (?)
Men det var allesammen STW, altså med plads til seks eller syv personer.

Så findes der Stage One V8 som 109", hvoraf der findes få stykker her i landet. Jeg er bekendt med to STW.

At plumpe en V8 ned i en 88" kræver en del modificeringer; Elo Matthiessen i Lendemark gjorde øvelse omkring 1978/80.

Og så skal konverteringen jo godkendes efterfølgende.

Det er ikke så nemt, at der ikke findes en tilsvarende i DK, som har en godkendelseserklæring/typegodkendelse.

Men en 88" V8 er sjov...
94000: sv: sv: sv: Pick-up (14-02-2010 20:13:52) (svar på 93999)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Kan komme med et lille indspark.
Hos LR parts står der en S2, 88" som de er ved at bygge op med galvaniseret ramme og torpedo. Og de har valgt at den skal bygges op med en V8 motor, måske man skulle kontakte dem og høre, hvad de har tænkt sig at gør, i forhold til syn. For de må jo kende til sagerne, inden de kaster sig ud i et sådan projekt.

Jimmi
94002: sv: sv: sv: sv: Pick-up (14-02-2010 20:32:41) (svar på 94000)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.88.50)
Hej Jimmi.
Det er nu en 109'er Peter er igang med og lave :)

Der er lagt en 3,9 med automatgear i den :)
94012: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (14-02-2010 22:56:37) (svar på 94002)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hej Rasmus.
Undskyld, huskede det bare som en 88"
94013: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (14-02-2010 23:19:48) (svar på 94012)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Jo, det kunne være rigtigt interessant at høre mere om, men det kan jo være de skal bruge den til kørsel på lukket bane. :)
Hvis der var nogen der kom forbi så ville et par billeder og noget skriveri til Oasen være helt til UG.
Mvh
Kenneth Poulsen
94014: sv: sv: Pick-up (14-02-2010 23:26:55) (svar på 93998)
Henrik Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.147.244)
Tak for svarene

Det jeg mener med kort lad er helt bogstaveligt kort lad
Når jeg søger i google bileder efter LR pickup
kommer der mange modeller med et langt lad på men der vises også nogle få stykker med et kortere lad, efter jeres beskrivelse må det være 88.
94015: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 00:24:10) (svar på 94014)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Det kan såmænd også sagtens være en 90", en noget nyere bil, men ligner generelt meget 88", bagfra og fra siden, det er fronten og teknikken der adskiller de 2 biler fra hinanden.
Vedlagt er et billed af en 90" pick-up

Jimmi
94020: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 07:23:12) (svar på 94015)
Henrik Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.88.242.14)
Godmorgen Jimmy

Tak for billed.
Det er præcist det jeg mener med kort lad.
Forskel på 88 og 90 er det akselafstanden?
Eller er det også snuden som på 90 går lige over
og på 88 går ind i midten?
94016: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 07:12:42) (svar på 94014)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Henrik

Der findes flere 88"ere med V8 motor. Altså den korte serie-model. Men bortset fra den meget begrænsede produktion af stageone V8 som Paul nævner, så er alle seriebiler med V8 senere ombygninger. De findes også i DK. Jeg har set i hvert fald een, og havde jeg haft pengene havde jeg købt den. Jeg er oven ikøbet næsten sikker på den var synet med den motor. Du må have fat i de respektive myndigheder og høre hvad der kan lade sig gøre.

Mvh Niels
94021: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 07:27:51) (svar på 94016)
Henrik Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.88.242.14)
Godmorgen Nils

Det du fortæller er at det ikke er umuligt at finde en 88 som er beregnet til at ligge en v8 i.
Det jeg skal gå efter er det som du skriver den korte serie model.

Tak for dit svar
94022: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 07:52:01) (svar på 94021)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Henrik.
Der er ikke nogle 88ére der er "beregnet" til at lægge V8 motor i. Det kræver en vis ombygning af forskellige ting som der nok er andre der er klogere på end mig. Kort eller lang, same same but different! Alt efter humør:)
Som skrevet så ER der 88 og 109ére i DK med V8. Alle ombygget og nogle endda med papirer derpå!
Held og lykke med projektet!
94023: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 07:59:17) (svar på 94021)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Henrik.
Jo det ER umuligt i DK at finde en 88" der er beregnet til at ligge en V8 motor i. Hvad folk laver og får synet eller ikke synet og betaler afgift af eller ej er en helt anden historie. Men der er stor forskel på 90" og 88". SOm du rigtig har gættet er en af forskellene akselafstanden. Men langt vigtigere er det at 90" har skivebremser (de ældre kun foran) skrufjeder undervogn som iøvrigt gør en kæmpe forskel! Servostyring (dog findes der nogle gamle uden, men så vidt jeg ved ikke V8) Et generelt pænere interiør større forrude. Så generelt er 90" en noget bedre bil. Men 88" er billigere i forsikring og vægtafgift og anskaffelse og tildels reservedele. Så 88" er perfekt til det lidt stramme budget. Jeg har haft begge og vil klart anbefale 90" til en V8 motor, det er både fuldt ud lovligt og væsentlig mere forsvarligt.
94024: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 08:21:19) (svar på 94023)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.232)
Frimodt har ret mht forsvarligheden og at ombygge en 88" kræver bl.a. en del pladearbejde, flytning af pedaler og ratstammen, hvis jeg husker arbejdet med Elo's 88" V8 korrekt!
94032: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 09:30:41) (svar på 94024)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.45.175)
Hej

der står da en 88 til salg på guloggrais og dba med v8, synet og godkendt med konstruktiv ændring til 50 kg.

Hilsen Leif
94033: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 09:56:01) (svar på 94023)
Niels Erik Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.58)
Okay, måske en smule off-topic

men Søren du siger at "Så generelt er 90" en noget bedre bil." Her vil jeg mene at det afhænger af øjnene der ser.
Rygtet vil vide at der er ligeså meget om ikke flere mekaniske problemer med tidlige 90/110 (Defender)

Personligt ville jeg aldrig bytte min Serie IIA 88" med en "Boingy" :-) Sad for øvrigt ved siden af i Poul Meirums fine V8 brandbil i lørdags og ikke for at sige noget grimt om bilen, der vandt en præmie for "best in show" ved Rover National forrige år, men imodsætning til min 88" så kneb det faktisk med at få plads til hovedet under taget, og til knæene foran hanskehylden. Til gengæld var kabinen polstret og tilstrækkelig dæmpet til at vi kunne snakke sammen, til den blide lyd af en V8

Så er der lovligheden, sikkerhed osv. Hvis en 88" V8 kan synes og godkendes osv i henhold til alle love og regler så burde det jo være fi-fi dong, men det kræver naturligvis at chaufføren kører efter forholdene, og ikke tror det bliver en personbil, blot fordi dan kan følge trafikken.

Muligvis er en 90" nemmere at bygge om til V8, man skal så lige huske på at det er vist ikke alle de gamle præ-Defenders der umiddelbart kan synes med V8.

Bare mit pip inden jeg får skruet min elskede veteranbil sammen og igen bliver "prospect" til denne fine Klub.

Mvh Niels
94035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 10:19:44) (svar på 94023)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
At 90" skulle være en bedre bil end en 88" er vel et spørgsmål om smag og behag.
Personligt ville jeg aldrig investere i en plasticskøjte som en 90" :-)

Lige ud af huskeren erindrer jeg 1 stk. Serie I 86" og 4 stk. 88" med V8 og danske plader, godkendt og synede.

mlrh Claus
94040: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 11:10:45) (svar på 94035)
Henrik Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.88.242.14)
Tak for alle jeres indput, det var ikke meningen at starte en krig mellem 88 og 90 tilhænger, hver mand sin smag.

Min beslutning er at lede efter en 88 pick-up, den har det klasiske look som jeg søger.
Hvor besværligt er det at lave en 88 ikke pick-up om til en 88 pick-up og er det i det hele taget muligt uden det kommer til at se amatør agtigt ud.
94042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 11:41:00) (svar på 94040)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvis jeg var dig, ville jeg købe den der står til salg på den blå avis.
Jeg kan ikke huske om det er en pick up eller en soft top, men det er kun et spørgsmål om skruearbejde at bygge rundt mellem alle 88" modellerne. Det anses ikke engang for konstruktive ændringer, fordi bilen er konstrueret til det.

MVH Jakob E S
94044: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 11:57:12) (svar på 94040)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Jeg tror jeg snakker på vores alle vegne når jeg siger at det heller ikke er vores mening at det skal fremstå som en krig mellem 88 og 90. Og selvfølgelig kommer det an på hvem der kigger "beauty is in the eyes of the beholder" som englænderne siger. Men rent teknisk og sikkerheds mæssigt er en defender altså bare en bedre bil. Problemer du bla. får ved at montere en motor med mange kræfter i en bladfjedret bil er det man kalder axletramp eller axlewrap. Hvis du tænker tilbage på nogle af de gode gamle film med fx. Steve Mcqueen hvor de laver brændere i deres amerikaner biler, vil du opdage at hjulene hopper op og ned samt frem og tilbage. Det er fordi bladfjederen bøjer. Der findes selvfølgelig konstruktive veje omkring dette problem og jeg har også selv arbejdet med netop dette da jeg kørte 88". Så min anbefaling vil stadig være en 90" langt bedre bil (teknisk set) ;) Til at håndtere de mange kræfter. Hvad angår at bygge en hardtop om til pickup er LR jo verdens største lego klods! Det tager under en time at bygge om til hva man ønsker, det er ganske simpelt! ;)
94049: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 13:05:36) (svar på 94044)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Jeg ved ikke om det kan godkendes til syn, men vil du have et kortere lad så kan det altså også lade sig gøre at afkorte det. har selv gjort det på en 88" som du kan se på billedet, den er dog ikke lavet for at skulle indregistreres.

men bort set fra det så ville jeg nok vælge en 90" hvis der skulle en V8 motor i.

94051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 13:17:07) (svar på 94044)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.223)
Citat
motor med mange kræfter i en bladfjedret bil er det man kalder axletramp eller axlewrap
Citat slut.

Ja, ja, Søren, Der er noget forskel på en vogn med en voldtunet 7 ltr. maskine med 5-6-700 HK og så en slatten Rover V8 på 110-120 hk.
Jeg tør godt holde en kop god øl på, at du ikke laver noget vrid af fjedrene på en 88" med en Rover V8 motor! :-)

Min 1967 Mustang med 289 CUI og 220 HK laver sandelig heller ikke noget tramp eller wrap selv under en brænder! Det kan jeg endog føre sandhedsvidner på! :-)

mvh
Knud
94071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pick-up (15-02-2010 17:58:43) (svar på 94051)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hehe Knud pas på hvad du siger med Øl kopper ;)
Jeg havde det problem på min 88" med en 2,5TD og så vidt jeg ved er den lige knap så vild som en V8 ;D
Det er rent faktisk et problem selv på en ganske standard seriebil. Især foran. Næste gang du står og kigger på en serie vogn der bestiger en bakke hvor hjulene spinner på en overflade med rimelig grip vil du se fænomenet.

ATT jan Højmark: Hold da op det ser fedt ud! Den ser meget mere velproportioneret ud! Top job!