tilbage

Land Rover Forum  

93967: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (13-02-2010 18:56:11)
Lucas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.216.212)
Hej,

Er der nogen herinde som har erfaring med at importere "sjældne" køretøjer som officielt aldrig har været importeret til DK og dermed kræver en dataerklæring/typegodkendelse eller andre fif for at få den på plader?

Sådan som jeg kan snuse mig frem så er den hurtigte vej en indreg via UK og så skaffe en Dekra Export Gutachen fra Tyskland.

Skriv evt en mail til lucasjensen@gmail.com

PS: Det er mig der er "synderen" med Hiluxen som vi bragte til Afrika og fik bortdoneret. Bilen kørte upåklageligt og vi er vel hjemme igen. Billeder kan ses her: www.ingenious.dk

Mvh Lucas
93979: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (14-02-2010 12:54:30) (svar på 93967)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.107.140)
Hvad vil du importere?

MVH Jakob E S
94005: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (14-02-2010 21:34:40) (svar på 93979)
Lucas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.216.54)
Her kommer så det blasfemiske ind i billedet: En Toyota Landcruiser HZJ76 med en 1HZ motor som ikke opfylder EURO-normerne fordi den er beregnet til Afrika. Mangler virkelig lidt info om hvordan man kringler sådan en sag hvor Toyota Danmark nægter at udlevere en dataerklæring.

Beklager at det ikke er en Landrover, men det virker som om der er flere aktive medlemmer i dette forum så måske ved noget :-)

Lucas
94028: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 08:50:47) (svar på 94005)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Sådan som jeg kender reglerne, vil det blive meget svært.
Jeg har selv engang overvejet at importeret en Land Rover i en speciel Sydafrikansk version, men jeg blev ramt at af det samme problem som du.
Hvis du finder en løsning, hører jeg gerne om det.
Skal det pine død være en med den motor?

MVH Jakob E S
94029: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 09:01:43) (svar på 94028)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Lucas.

Jeg kan kun tilslutte mig, hvad Ib og Jakob skriver her. Det er op ad bakke.

For fem år siden forsøgte jeg at importere / få godkendt en Land Rover, der ikke var produceret til det europæiske marked. Jeg forsøgte alt (inden for det lovlige), men måtte til sidst opgive.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
94096: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 22:03:37) (svar på 94028)
Lucas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.174.188)
Ja, det skal pinedød være den motor.

Lucas
94182: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 20:02:40) (svar på 94005)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.44)
Er der papirer på "den fortabte søn"? Læste nys i OFFROAD-
augustudgaven i 2006 om en mand -
www.toms-fahrzeugtechnik.de der levede af at importere store Toyotaer fra ikkeeuropæiske lande; havde blandt andet en Toyota Land Cruiser FZJ75 fra 1995, pickup med en 4.5L rækkesekser og enkeltkarburator, havde oprindeligt kørt i Saudi Arabien var derfor uden varmeapparat; havde også kørt i Bosnien, skulle koste 8000 Euro og kunne komme på tysk plader ved at betale told, tysk moms og div. gebyrer, kunne endvidere udrustes med dieselmotor mod merbetaling. Toyota Tom eksisterer endnu. Om han kan nogle særlige kunstgreb ved jeg ikke, men det kan altså lad sig gøre i EU.
93995: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (14-02-2010 18:54:11) (svar på 93967)
Bo Hansen #2763, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.114.244)
prøv at gå ind på dansk militærshistories køretøjs forening hjemmeside klik på billede og der vil komme nogle måske brugbare oplysninger til venstre
94004: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (14-02-2010 21:31:26) (svar på 93995)
Lucas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.216.54)
Tak for et interessant link.

Lucas
94010: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (14-02-2010 22:45:56) (svar på 94004)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Lucas

Hvis du ikke kan få en dataerklæring fra den officielle repræsentant i Danmark, tror jeg du gør klogest i at glemme projektet, især hvis køretøjet ikke har været indregistreret i et EU-land, så der foreligger en reg.attest.

Det er før forsøgt, med det resultat at man står med et køretøj, der ikke kan indregistreres.

mvh
Ib 0219
94036: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 10:21:20) (svar på 94010)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.103.198)
Hej Lucas

du kan være heldig at køretøjet har været godkendt i de tidligere østlande, hvilket vil sige at du måske kan få bilen registreret i feks. Polen, hvorefter den kan godkendes i alle EU Lande. jeg ved at metoden har været brugt ved indførelsen til EU af specielt Russisk militær materiel..

Hel & Lykke

Tom
94064: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 14:41:59) (svar på 94036)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.138)
Never take no for an answer! Prøv evt. at kontakte Toyotaklubben eller Toyotaimportør om der findes noget tilsvarende i DK og dermed papirer. Var for 3 år hele møllen igennem med en LR 109" 1983 benzin, højrestyret, på engelske papirer, fik at vide fremstilling af bil for SKAT
var overflødig da afgiftsansættelsen skete administrativt,
altså skrivebordsarbejde, alligevel spurgte de adskillige
gange om jeg havde bilen med så de kunne besigtige den.
Skulle jeg (pr)øvelsen igennem igen ville jeg medbringe "dyret"
94066: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 16:40:27) (svar på 94064)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.32.191)
Ring til Jøkers Autouphug og snak med Erik, kunne være han havde et godt bud, han er kongen i Toyota'er
94193: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (17-02-2010 07:39:57) (svar på 94066)
Lucas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.168.158)
Ringede til Jøker. Det ser ud til at de kan hjælpe mig. Jeg siger tak herfra.
Lucas
94195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (17-02-2010 08:22:25) (svar på 94193)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Lucas

Det lyder spændende, hvis en autoophugger kan noget, som importøren ikke kan ....
Husk at melde tilbage på Forum, hvis der kommer en løsning. Det kunne jo være, at vi andre kunne blive klogere ....

Mvh
Mikael
94103: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 22:10:13) (svar på 94064)
Lucas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.174.188)
Jeg har spundet mit net ud over Toyotaklubben og er lidt i dialog med dem. Toyota Danmark gider i hvert fald ikke hjælpe.

Lucas
94111: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 23:17:28) (svar på 94064)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Verner

Lucas skriver allerede i sit andet indlæg at Toyota ikke vil udstede en dataerklæring, da det er en bil fra Afrika, som ganske givet ikke opfylder EU-krav.

At sammenligne med en bil der har engelske papirer kan desværrre ikke bruges som sammenligning - og har ikke noget med afgiftsberegning at gøre.

At importere sådan en bil, er en overordentlig stor risiko, da den nok vil få svært ved at slippe igennem "nåleøjet", grundet de krav der stilles til køretøjer der ikke har været indreg. indenfor EU.

Selv en fabriksny bil (ikke indreg.) der har stået 3 år på lager og som ikke opfylder de seneste EU-krav er det mere end svært at få indreg. - kræver faktisk en dispensation fra Færdselsstyrelsen. Kan ende med at man er nødt til at eksportere den til et land uden for EU.

Så - ja tag "no for an answer" i slige tilfælde

mvh
Ib 0219

94129: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 09:14:28) (svar på 94111)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Nu hvor vi er ved snakken.
Hvordan tror du så Land Rover Danmark ville stille sig overfor en sydafrikansk Defender 2,8i med 6 cylindret rækkemotor? Kunne man forestille sig at den er godkendt i UK og dermed også ville kunne blive det i DK? Jeg har set et par stykker til salg i UK.
Det ville jo være godt med en fornuftig benzinbil, nu hvor vi diesel kørere skal jagtes endnu mere af skattefar.

MVH Jakob E S
94143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 10:37:08) (svar på 94129)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Jakob.

En bil som min - 50th Ann. Defender (personbil) - har jo heller aldrig været standardimporteret til Danmark. Men dét, jeg gjorde, da jeg begyndte at interessere mig for en sådan (belært af tidligere erfaringer), var, at jeg først fik lokket en kopi af registreringsattesten fra et par tyske og luxembourgske sælgere, hvis biler jeg var interesserede i, og dernæst på baggrund af det samstemmende EU-typegodkendelsesnummer, jeg herefter kendte, i løbet af mindre end et halvt minut fik bekræftet hos Færdselsstyrelsen, at jeg roligt ville kunne importere en sådan bil.

Samme fremgangsmåde må kunne være relevant for dig med den hér 2,8i'er (som du jo har drømt om i årevis), hvis du kan få nogle af de engelske udbydere til at forsyne dig med en kopi af registreringsattesten (eller for den sags skyld blot et givent EU-typegodkendelsesnummer). I bund og grund kan du jo bare sige det til den potentielle sælger, som det er. Det burde ikke give anledning til bekymring.

Uden en EU-typegodkendelse vil det nok være op ad bakke lige som i mit tilfælde for fem år siden og nu med Lucas her. Men Ib må da hurtigt kunne afklare, om LR-DK da vil kunne forventes at være til hjælp - inden for det muliges afgrænsning :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
94158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 14:46:11) (svar på 94129)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jakob

En Land Rover produceret i Sydafrika har ikke samme prefix (fulde stelnummer) som en bil produceret til EU, alene der kan du risikere at støde ind i problemer.

Der var en som for et par år siden forsøgte at tage en bil med hjem fra Afrika, og nej der kan ikke udstedes dataerklæring da den ikke er i overensstemmelse med EU-godkendelsen, ligesom der er flere ting på bilen som ikke lever op til EU-godkendelser, kan f.eks. være lygter. Det næste er forureningskravene, og dem opfylder den ikke da det betragtes som en første gangs registrering, da den ikke tidligere har været indreg. indenfor EU.

Som tidligere nævnt skal selv en 3 år gammel, men fabriksny bil der lever op til de på produktions-tidspunktet gældende EU-krav ikke indregistreres hvis der i mellemtiden er nye EU-krav der er trådt i kraft.

Hvis du ikke kan få en EU-reg.att. ville jeg holde mig langt væk fra den bil.

mvh
Ib 0219


94197: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (17-02-2010 08:41:11) (svar på 94158)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Tak for det. Det var egentlig også der jeg var strandet.
Hvis projektet nogen sinde skal føres ud i livet, skal bilen så nok gå gennem UK, med en UK registreringsattest under vejs. Jeg ville jo nok også have bilen bygget om til venstrestyring. Dermed ville lygter med mere jo så nok også blive lovliggjort.

MVH jakob E S
94112: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 00:18:50) (svar på 94036)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Det er op ad bakke at få noget indregistret i Polen hvis man ikke har en registrerings attest.Jeg prøvede at få min 101er indregistreret.Det var faktisk umulig da jeg ingen registrerings attest havde.
Med venlig 101 ambulance hilsen Niels Mikkelsen
94099: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (15-02-2010 22:06:08) (svar på 94010)
Lucas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.174.188)
Har ringet til både Toyota Danmark og Færdselsstyrelsen. Ingen af dem vil hjælpe.

Lucas
94127: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 08:56:27) (svar på 94099)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Så køb en anden model Toyota, der er nok at vælge mellem.
Hey - eller spring ud i det - køb en Land Rover og få den fulde glæde af DLRK.
94152: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 13:58:58) (svar på 94127)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.249.57)
Okay, nu er bilimportører måske heller ikke lige det
mest hjælpsomme sted at forhøre sig, de vil jo hellere
sælge et af deres plasticproducter bygget op i moduler og printplader og skal dumpes sammen elektronikskrot på genbrugspladsen den dag de er irret op. Du kan også prøve at høre hos Nordsjællands Terrænbilsklub eller Dansk 4X4.
eller SORD, eller måske kan bilen "mellemlande" i Sverige
Hvad årgang er bilen?
94160: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 14:56:29) (svar på 94152)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Verner

Dit svar står i direkte modstrid med andre indlæg på Forum, mht hjælpsomhed hos importøren.

Hvor må det være dejligt at leve i en verden der er så sort og hvid, og hvor landets og klubbens love, offentlige myndigheder, jagtforbund, kommunen, bilimportører og forhandlere er "modstandere" der kun er ude på genere.

Sverige er medlem af EU - så glem det som en udvej.

Accepter at det er et no-go

mvh
Ib 0219
94162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 15:27:34) (svar på 94160)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.249.57)
Du kunne jo så passende overraske mig positivt Ib Hammer,
så giver jeg en øl, en juleøl bliver det sikkert om det bliver.
94168: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 16:21:12) (svar på 94162)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Verner

Og hvad er det lige jeg skulle overraske dig med?????????

At der udstedes dataerklæringer, på noget der ikke opfylder kravene???????

Som importør og officiel repræsentant for et bilmærke er man NØDT til at efterleve regler/love for at bevare et seriøst forhold til de offentlige myndigheder, hvilket gælder såvel Toyota som Land Rover.

Derfor kan der heller ikke udstedes dataerklæringer/godkendelser på hjemmegjorte ændringer, modeller der ikke opfylder EU-krav eller som ikke er i overensstemmelse med fabrikkens godkendelser.

Tror ikke at medlemmer der har henvendt sig til Land Rover ikke har fået en hurtig og seriøs behandling, også selvom der på nogle af projekterne ikke er mulighed for at hjælpe, men det har ikke noget med uvillighed at gøre.

mvh
Ib 0219



94189: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 22:08:31) (svar på 94162)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
Verner

I egen og måske andres interesse vil det være på sin plads med en svar på hvad det er du forventer jeg skal overraske med ?????????????

mh
Ib 0219
94165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 16:05:35) (svar på 94152)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Verner, du har simpelthen de pudsigste og mest uretfærdige kommentarer nogle gange.

Som det sikkert vil være nogle bekendt, forsøgte jeg i 2005 at importere en LR, som havde haft sine første leveår i et østland, og som siden via en flyttegodsordning, der delvist kan sammenlignes med den danske, var blevet registreret i Tyskland, hvorfra jeg havde hjemkøbt den i den tro, at registrering i DK dérfor ville blive en ren formsag.

Grundet flere forskellige forhold med udspring i bilens alder, manglende katalysator, udstødningsværdier, euro-norm, og hvad det nu handlede om altsammen, måtte jeg til sidst opgive mit forehavende. Dén bil kunne bare ikke godkendes i DK. Og jeg måtte derfor sælge den tilbage til Tyskland

Forinden jeg måtte opgive, nåede jeg imidlertid både at være i gentagen kontakt med Land Rover Danmark (jeg husker ikke, om det var dig, Ib), som faktisk på trods af, at der jo var tale om privat import, gav mig ualmindelig megen nyttig, venlig og serviceminded rådgivning om, hvilke udfordringer jeg stod overfor, i kontakt med en lige så serviceminded Færdselsstyrelse, og med skattemyndighder, synsmyndigheder og diverse klubkammerater både her på forum og udenfor, som også alle var rigtig venlige og hjælpsomme - nogle sågar også med helt ekstraordinært spændende idéer, som jeg imidlertid ikke ønskede at forfølge.

Ingen kunne imidlertid trylle, og i takt med min egen stigende indsigt i problemstillingen og de regler, der regulerede området, forstod jeg, at mit forehavende var dødsdømt, og at kun var én at pege fingre af, nemlig mig selv.

Og måske er sidstnævnte en erkendelse, man ikke altid skal være så bange for også at kunne nå frem til. Nemlig at det ikke bare kategorisk er alle andres skyld, når noget går én imod. For det er det ikke.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
94163: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 15:45:48) (svar på 94099)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Lucas

Udvalgte citater fra dine indlæg:
"Toyota Danmark gider i hvert fald ikke hjælpe"
"Har ringet til Toyota Danmark og Færdselsstyrelsen. Ingen af dem vil hjælpe".

Prøv lige at udskifte "gider" og "vil" med "kan", så passer det vist bedre. Selv ikke importører kan omgå reglerne. Din eneste udvej er at skrive en dispensationsansøgning til Færdselsstyrelsen.

Mvh
Mikael - som arbejder for en importør, der altid VIL men ikke altid KAN hjælpe ....
94166: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 16:10:22) (svar på 94163)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Og således demonstrerer du hér, Mikael, hvad jeg sjældent selv evner, nemlig at formulere pointen i bare én linie:

"....en importør, der altid VIL men ikke altid KAN hjælpe ...."

Det er jo netop dét, det handler om.

Tak :-)

94170: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 16:57:17) (svar på 94166)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
Dette er et meget udbredt problem i amerikanerbils kredse hvor mange af bilerne heller ikke har været solgt her i landet. men jeg ved at der findes firmaer der tager sig betalt for at udfærdige og få behandlet sådanne dataerklæringer. prøv at søge på www.smallblock.dk har set at der er firmaer der reklamerer i deres annoncer og i deres forum
94183: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan importere køretøj med dataerklæring osv (16-02-2010 20:09:56) (svar på 94170)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jacob

I tilfældet med en afrika-model, er der flere ting der skal skiftes for at bilen skal kunne indreg. i et EU-land, så det man sparer på prisen risikerer at blive "spist" op af modifikationer, uden at der er garanti for at bilen af den grund kan registreres.

Og så er der stadig EU-kravene til forurening, dem er det mere end svært at komme uden om.

Nu er det også sådan at kravene i USA, ofte er i samklang med kravene i EU, nogle EU-krav stemmer overens med tilsvarende USA krav. Der findes endda en "oversættelse" af EU-krav og hvilke USA krav de modsvarer.

Accepter dog, at hvis der ikke foreligger en reg.att fra et andet EU-land, så hold fingrene fra den. Synes egentlig at Sørens eksempel er mere end tydeligt nok.

mvh
Ib 0219