tilbage

Land Rover Forum  

94563: Turbo på 2,5 N/A (23-02-2010 23:02:35)
Magnus Nyholm #8468, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.166.61)
Jeg har en 88" med 2,5 N/A Diesel. Jeg overvejer at montere en turbo på dyret. Det skal bare være med ganske lavt tryk, ikke noget vildt der, men en lille hjælpende hånd når det f.eks. går op af bakke med trailer. Er der nogen der har eksakte erfaringer med det? Jeg har hørt om det blive gjort, men hvad er konklusionen et par år efter? Kan motoren holde til det i længden, eller bliver det bare for meget for stempler osv.

Nu da jeg har turboen, kan jeg lige så godt få den på. Men ikke hvis det betyder motorrenovering/skift om et år eller to. Så må den hellere blive på hylden...


Mvh Magnus
94569: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 05:44:53) (svar på 94563)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.232)
Kjell i Tohuse ved noget om det.

Du øger motoreffekten fra 68 til 87 hk, altså mre end 20 %.

Turboen kommer til at sidde meget tæt på styrehuset.

2,5 dt er ikke det bedste, som er lavet, men kan sagtens holde, bare den ikke bliver for varm.

Din nuværende maskine skal være i god stand for at kunne holde til en ombygning.

Personligt ville jeg ikke gøre det. Jeg ville montere et overdrive for at give maskinen lavere omdrejning samtidig med, at der kommer flere gearmuligheder, som kan være gavnlige ved kørsel med trailer.
94573: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 08:53:03) (svar på 94563)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Magnus.

Det kan godt gå, MEN !!! der er flere ting du skal være opmærksom på, for det første så skal dit køle system være i orden og du skal finde et køler dæksel der giver mere tryk i dit køle system end normalt fx hvis det normale er 7-9psi ville jeg gå finde et der giver dig fx 12psi, dette for at undgå lokalkogning inde omkring forkamre og udstødnings kanal, lokalkogning her kan man sagtens have uden at temperaturen eller ser for høj ud, denne kogning er som oftest årsag til revner osv.

Dernæst er en oliekøler en god ting, find et oliefilter konsol fra en 2,5Td'er og få lavet et par slanger ud til en lille køler som du placere ude i fronten fx i hullet ved venstre side af køleren.

Og så skal du lade være med og køre lade tryk over 0,5 bar hvis du altså ikke også sætter en intercooler på.

Lade trykket er du nødt til og justere dig frem til, nu ved jeg ikke hvad det er for en lader og manifold du har anskaffet dig, men du kan sandsynligvis juster det på gevindstangen der forbinder wastegate actuatoren med wastegaten.

Og så skal der selvfølgelig skrues lidt op for mængden på pumpen, men lad nu være med og bliv for grådig, kig på røgen og hold øje med dit lade tryk og skal du være sikker på at du har tingene under kontrol så køb eller lån noget du kan måle udstødnings temp med, den skal som tommelfinger regel helst ikke over 650 grader sådan til hverdags brug, målt så tæt på udstødnings ventilen som muligt.

Og så skal motoren være i god stand, det nytter ikke noget at tro at man kan "tune" en masse på noget der ikke er i orden.

Og du får ikke bare vupti 87HK (som en anden en skriver her inde), du får det du justere dig til via brændstof mængden og lade tryk.

Hvis du laver det rigtigt og justere det rigtigt og så elles ikke begynder og lege Stirling Moss så vil du sandsyligvis også opleve at du køre lidt længere på literen, jaae nemlig du, men igen kun hvis du køre som du plejer.

Det var mine ord bygget på erfaring med det de sidste snart 30 år.

MVRH

Ole Pedersen
SLROC
2591

PS tjek lige med myndighedderne hvad der er af gældende regler for eftermontering af turbolader pt, de ændre sig fra tid til anden, bare så du ikke kommer i uføre den vej rundt.
94575: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 09:09:20) (svar på 94573)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.57)
Hej Magnus

Jeg har lavet et sådant projekt for længe siden,Du vil også få stor glæde af en intercooler, og jeg har stadig turbo og manifold liggende, hvis det er noget for dig, kan du kontakte mig.
Og Som Ole skriver er en oliekøler et must,

God fornøjelse med projektet.
94581: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 10:04:25) (svar på 94575)
Magnus Nyholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.75.86)
Tak for svarene.

Jeg må se at få skaffet en oliekøler og en intercooler så. Motoren er efter min bedste vurdering i orden, så det skulle være problemet.

Jeg har turboen og manifold, men tak for tilbuddet. Det er en daugbjerg turbo, hvis det kan give yderlige informationer.

Projektet bliver nok først sat igang når vejeret bliver lidt varmere...

Hvis nogen der læser med, kunne være frisk på sådan et projekt, er du velkomme til at kontakte mig. Betaling kan aftales nærmere. -Da jeg er rimelig LR-rookie er al hjælp meget værdsat.

Mht. lovgivningen, ja så er det jo lige med at få gjort det rigtigt. Jeg mener at have læst et sted, at en eftermonteret turbo altid regnes for en effektforøgelse på over 20%, men hvis man på rullefelt kan dokumentere at den ikke ligger over, er det vel ok, eller...?
94582: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 10:05:34) (svar på 94581)
Magnus Nyholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.75.86)
...IKKE være problemet... jf. overstående indlæg
94592: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 11:35:38) (svar på 94581)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.211)
En Daugbjerg turbo ?
Er det ikke et kit, som er lavet til en 2,25 d ?
Kontroller, at den passer til en 2,5 n/a inden du går videre med projektet.
Ring evt. til Daugbjerg/Scanturbo og få det bekræftet.
94598: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 12:01:27) (svar på 94592)
Magnus Nyholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.75.86)
Joh... Måske tager jeg fejl. Må lige ud og tjekke. Jeg mener at den har siddet på en 110" før.
94611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 12:52:30) (svar på 94598)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.27.17.102)
de tidligste 110'ere var jo også med 2.25 motor og kunne såvidt jeg husker, eftermonteres med daughbjerg kittet. men som der står i tråden lige over denne, så gir det ikke det store boost. måske det ville være bedre at finde et turbo setup fra en 2.5td og bare skrue lidt ned for den. så er det også nemmere at finde reservedele.
94624: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 14:36:05) (svar på 94592)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
hejsa.


Om den er fra en 2,5 eller 2,25 er ligegyldigt, fysisk passer den på, altså hul mønster osv, og så er det bare at justere sig ud af tryk og brændstof, selvfølgelig kan noget matches bedre i forhold til motorkarakteristik osv, men tilalm husmands brugs som her så er det fint nok og uanset om du har en 2,5 eller 2,25 turbo så skal du alligevel lave noget hjemme gjort slange til smøreolie frem og retur.

MVRH
Ole Pedersen
SLROC
2591
94626: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 14:47:01) (svar på 94624)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Den har siddet på en 110" fra 1983 med 2,25 motor.
Sættet giver på en 2,25 motor 67 Hk altså 5 Hk mere end std.



94629: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 14:56:06) (svar på 94626)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jan

Nu skriver du godt nok 67hk og drager at det så kun er 5Hk mere end std i praksis har jeg aldrig målt nogen 2,25 til ret meget mere end 55-57hk og det på en go dag, hvis man ser på den kurve du har oplaodet så ses det jo af før og efter målingen at der er tale om ca 10Hk som omregnet igen er tæt på 20% forøgelse som slet ikke er af vejen i en 88" gør det er god forskel.

MVRH

Ole Pedersen

SLROC
2591

Ps at sammenligne faktiske målinger med fabriks opgivelser er ikke meget bevendt, men en fejl mange ofte gør med til tider ret så fejlvisende konklusioner til følge, det der holder er at lave en måling før og en måling efter når man laver noget og det på det samme rullefelt og gerne med samme vejrlig om end man kan korrigere sig ud af meget.
94631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 15:04:33) (svar på 94629)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hov hov der fik jeg lige rodet lidt rundt i tingene, Det var en 2,5 jeg har målt til ovennævnte tal, 2,25 var som regel lige under eller tæt ved de 50Hk, så kan man lave sige 10-15Hk oven i det man har så er man godt hjulpet hvad endten det handler om 2,25 eller 2,5.

MVRH

Ole Pedersen
SLROC
2591

Ps så var det at det havde været fint om man kunne have redigeret i sit indlæg som man kan på så mange andre i kortere eller længere tid efter det er lagt op.
94632: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 15:19:32) (svar på 94631)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
de fleste kan vel blive enige om selv små forbedringer hjælper på en 88".

den oploadede fil er fra Daugbjergs dokumentation på sættet som der er tale om, og myndighederne forholder sig vist for det meste til de fra fabrikken oplyste ydelser, dermed kom jeg frem til de 5 Hk. altså forøgelse ift. de lovlige 20%.

det siger ikke så meget i denne sag hvor det skal på en 2,5 motor, men måske er der andre der er interesserede i den slags der kunne have gavn af det.
94636: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 16:02:04) (svar på 94632)
ole Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jan

Ja selv små forbedringer mærkes og jeg havde ikke lige din anskuelses vinkel, så ret har du at det nok ville være sådan myndighederne ville se på det, mens vi andre ville kunne glæde os over hvor meget de 5Hk (hvisker lige 10Hk) ville kunne mærkes;-)

MVRH

Ole Pedersen

SLROC
2591

94641: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 17:20:39) (svar på 94636)
Magnus Nyholm #8468, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.169.41)
Tak for hjælpen, og tak Jan for oplysningerne om turboen. :-) Det lyder til at der ikke skulle være noget i vejen for at montere den, hvis det bare blive gjort rigtigt.

Det bliver sjovt at se hvad den så giver, når den engang kommer på.

Mvh Magnus
94669: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 23:51:36) (svar på 94636)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
20% reglen gælder kun ved udskiftning af motoren til en anden type. Så længe du ikke udskifter krumtap, plejlstænger, stempler, blok og topstykke til andet en originalt tilsvarende dele (OEM) Må du få alle de heste ud af motoren du kan. Dog må den selvfølgelig ikke larme mere eller forurene mere end den gør originalt. Det siger loven.
94644: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 18:22:15) (svar på 94631)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hej Ole
Det er sjældent at man kan redigere i indlæg, når man ikke er logget ind.
Så uanset finesse eller mangel på samme, så er det jo en detalje du ikke ønsker, efter at du valgte at melde dig ud ;-)

Jimmi
94650: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 19:44:24) (svar på 94644)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)

Hej Jimmi.


Det misforstår du helt Jimmi, sådan vender det ikke i mit hoved, hvis man havde kunnet redigere når man var logget ind var min lyst til at betale til foretagenet en del større, der såmænd bare det jeg mener.

MVRH
Ole Pedersen

SLROC
2591
94651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 20:04:25) (svar på 94650)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hej Ole.
Bare i orden. Og det skal frem. For den eneste måde man kan ændre noget på, er ved at fortælle det.


Jimmi
94680: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (25-02-2010 09:36:19) (svar på 94651)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Jeg fandt lige dette, sættet har åbenbart også været brugt på 2,5

Så lidt ekstra info.

94681: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,5 N/A (25-02-2010 09:37:19) (svar på 94680)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
lidt flere oplysninger