tilbage

Land Rover Forum  

Index
95242: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 03:41:28)
John Jonasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 189.104.167.217)
Hej LR Venner,

Jeg har et ofte periodisk problem med min kobling / Koblings pedal. Pedalen er begyndt på at blive i bund, med ingen frem drift til følge, det kan også ske at pedalen kun halvt kommer tilbage dog nok til at være i greb. Hvis pedal bliver i bund kan jeg dog få en tå inden under pedalen og så trække den tilbage, der skal i øvrigt kanske lidt til før end pedalen selv svipper tilbage så jeg atter kan køre.

Jeg har søgt på diverse forums vedr. dette problem, og de fleste nævner hoved koblings cylender som fejl kilde, men de nævner også ting som rester af koblings væske i fod brønd, og det har jeg ikke.
Der mangler heller ikke koblings væske,
ej heller rust i kobling-pedalens vippe/fjeder mekanisme, altså alt ser perfekt ud,
jeg har også haft det lille låg taget af, så jeg kunne se om koblings pedalen havde fat i selve stemplet til hoved koblings cylinderen (i ved den med de 2 gange 2 møtrikker) og alt ser perfekt ud.

Bilen er en LH, Defender 90, 2003, 300TDI med R380, med 70.000 på klokken.

Min egen vurdering går på, at det kan da ikke være selve koblings pladen, med så få Km., og dette fejl billed. Tilbage er der så Hoved eller Slave cylinder, samt rør forbindelsen mellem disse. Men jeg har jo ingen væske spild. Og jeg har kontrolleret alle forbindelser mellem hoved og slave, den er forøvrigt udført med bremse rør lign.
Altså ingen slanger der kunne være defekte.
Tilbage er der kun Hoved eller Slave cylinder.

Men inden jeg går ud og køber nye hoved eller slave cylindere, ville jeg da gerne høre jeres erfaringer om dette, jeg syntes også det er ret tideligt. (i de fleste tilfælled taler folk om biler der er mere end 10 år gamle og mange Km).

Hvis jeg skal skifte hoved cylinder, er det så praktisk muligt for en perlegrus mek. som mig, der er jo meget lidt plads hvor den sidder, først og fremmest på grund af bremse forstærkeren og dennes rør forbindelse, og så skærmen. Kan den tages ud uden at skulle splitte hele bilen ad, jeg vil da ikke være glad hvis også skærmen skal tages af.

Det var en lang smøre...undskyld.

Håber I kan give mig nogle tips.


Med Venlig Land Rover hilsen

John (Brazil)


Index
95243: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 07:44:01) (svar på 95242)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Hej John.

Det lyder som om, at selve pak ringen i enten slave eller hovedcylinder er defekt. Så når du træder på pedalen glider olien forbi uden nogen effekt..

Køb både en hoved og slave cylinder, for køber du kun en del har det en tendens til at være den anden del der er gået istykker. Slave cylinderen er meget let at skifte, 10 min og så lidt udluftning.
Du kan starte med at skifte den, og se om problemet er løst.
Dernæst er det hovedcylinderen.

Det er muligt som hjemme mekaniker, men du kommer til at bande over pladsen i motor rummet. Hvis alt går vel, så tager det 2 timer at skifte hovedcylinderen inklusiv at bande meget. (Jeg har en hydraulik tank og filter andet leget tøj som sidder meget dumt i forhold til dette)

Du behøver ikke at tage skærmen af. men følgende gør det hele lettere:
Løsne pladen ved pedalerne og hovedcylinderen.
Demonter koblings armen.




Mvh

Stephan
Index
95244: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 07:46:07) (svar på 95243)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Iøvrigt må det vel være en TD5 motor du har med den årgang.

Hovedcylinder og slave cylinder dør bare fra tid til anden, så ja det virker som få km, men der kan være mange grunde til den fejl.

mvh

Stephan
Index
95246: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 09:34:21) (svar på 95244)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Stefan.

I Brazil kan det sagtens være en 300TDI. Med hensyn til koblingen, gør det dog ikke den store forskel.

MVH Jakob E S
Index
95248: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 10:34:04) (svar på 95244)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Til fx div. expeditioner er der masser af 300 Tdi Defendere helt frem til 2008. Se blot fra Nene Overland osv. Så mon ikke manden selv ved hvad motor han kører med?
Index
95249: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 10:51:40) (svar på 95248)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Jo.. Jeg vidste ikke man havde andre produktions linier til sydamerika.

Jeg kan dog ikke se nogen 300 tdi som nye hos nene.

Index
95263: sv: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 14:01:26) (svar på 95249)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Stephan.

Bare et eksempel:
http://www.ljacksonandco.com/ljdbase/General_view.php?editid1=11805

Dog ikke hos Nene.

MVH jakob E S
Index
95274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 18:54:44) (svar på 95263)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
De hedder ROW - Rest Of World Specification.

Sælges til nødhjælpsorganisationer, entreprenører der arbejder langt fra civilisationen og til militæret i UK.

De kan som udgangspunkt ikke indregistreres i Vest Europa på civile plader idet de ikke lever op til bl.a. emissions kravene.

Du kan jævnligt se nogle til salg her: http://www.mod-sales.com
Index
95275: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 19:13:37) (svar på 95274)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Desuden er der en Land Rover fabrik i Brasilien, som benytter 300tdi eller en videreudvikling samme 2.8 TGV.
Index
95250: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 11:09:32) (svar på 95248)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.144.41)
har haft samme problem, og vi var alle enige om at det måtte være slave eller hoved cyl. det var det så ikke jeg tænkte at jeg nok måske havde købt for billig så de blev begge skiftet igen. og så kørte den fint et stykke tid og så var det galt igen, den tidligere ejer havde lige fået skiftet koblingen ugen før jeg overtog bilen så det var ikke det. jeg skiftede så slager og rør, men det hjalp heller ikke.
tilsidst fik jeg en mekaniker ven til at kigge til koblingen og han sagde at gaffel/arm ting var slidt igennem så der kom en brugt på fra en range rover som blevforstærket, bilen kørte nu fint i 3 måneder og så var det galt igen tja vi kunne jo havde sagt os selv at det hele skulle skiftes når den nu var åben så jeg bestilte ny arm, kobling, lejer, og den bøsning udrykker lejet køre på. så af med gearkassen igen og skifte tingene det viste sig at være den bøsning som udrykkerlejet køre i der var slidt skæv den var af aluminium og jeg fik en forstærket en i støbejern og siden har der ikke været problemer. så jeg siger bare at selv om det ligner hydraulik problemer kan det sagtens være mekanisk
Index
95276: sv: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 19:18:33) (svar på 95250)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.176.70)
Da der åbentbart ikke er noget væsketab, er det sansynligvis koblingshovedcylinderen der er gåen i udu.
På spidsen af stemplet i cylinderen sidder en ventil der skal spærre af så væsken ikke løber tilbage i reservoiret når pedalen trædes ned, denne ventil er sikkert defekt
eller der er snavs der generer.
Index
95287: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (10-03-2010 00:51:18) (svar på 95276)
John Jonasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 189.104.167.217)
Hej LR venner,

Først vil jeg gerne sige tak til alle som kom med et bud på mit problem.

Og som I alle er inde på, så lyder det til at være Hoved/ Slave cylinderen der er i udu.
Det bekræftiger også min mistanke, så jeg vil skifte til nyt.

I min workshop manual er også nævnt at man kan "OVERHAUL" hoved cylinderen, men så kommer jo spørgsmålet om det er det værd. Arbejdet er jo det samme (koblings pedal etc. skal ud under alle omstændigheder).
Her I Brazil kan man ikke købe rep. kit til hoved cylinder. Hvis et sådant findes, skal det importeres.
Jeg foretrækker at skifte til nyt, selv om prisen er lidt høj (550 og 500 Kr.).
Jeg er da glad for at høre, at jeg ikke behøver at tage skærmen af. Om seancen varer 2 -3 eller 4 timer spiller ingen rolle, hovedsagen er at få Landy til at køre igen.

++++++++++++++

Til de af jer som stiller spørgsmålstegn ved min motor, da kan jeg sige, at min er en 300 TDI, og her i Brazil har man kunnet købe Fabriks nye Defendere med 300TDI indtil 2005, Først derefter skiftede de til TD5.
I øvrigt kan man jo spørge sig selv, hvem opfandt 300TDI, jeg ved godt at det er en videre udvikling af den berømte 200.
Men her I Brazil har både GM, Ford, og MB brugt 300TDI motoren i deres lette modeller. og Motoren gik under betegnelsen "Maxion 2.5" denne etikette sider stadig på min motor.
I dag ejes Maxion af "International Motors" og bliver markedsført som "International 2.5 HS".
Hvordan er en Rover udviklet motor havnet hos Maxion, GM, Ford, MB. Ja det er stadig lidt af en gåde for mig, Ikke at det betyder alverdens tværtimod, idag kan jeg stadig skaffe nye stumper til min motor, hos ovennævnte Hvilket jo gør at prisen bliver betal bar.

300TDI var og er en populær motor pga. NO Electronic, alle Diesel Mek. kan klare en sådan.

Inden jeg fordyber mig i Motorer..og historie...så vil jeg gerne siger Tak for hjælpen.


Venlige LR hilsner

John (Brazil)
Index
95292: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (10-03-2010 09:23:11) (svar på 95287)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Hej John.

Af ren nysgerrighed, ved du hvad en international 2,8 tgv (den pumpede 300 tdi) motor koster hos dig i de varme lande?


Mvh

Stephan
Index
95304: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblings problem, hjælp søges (10-03-2010 18:02:07) (svar på 95292)
John Jonasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 189.104.142.122)

Hej Stephan,

Sidst jeg forhørte mig om en 2.8 TGV (den som også bliver brugt i Ford Ranger), da kostede den i nærheden af 35.000 Kr.
Men så fulgte der også Turbo, Diesel inject pumpe og starter med. Altså noget nær komplet Motor.

Det er vel et par År siden, så prisen idag er nok oppe i nærheden af 40 -45.000 Kr. for den selv samme.

Men jeg skal da gerne forhøre mig næste gang jeg besøger min lokale International forhandler, der køber jeg iøvrigt begge mine filtre Olie/Diesel, så jeg er regelmæssig på besøg.

Vi snakkes ved.

Med LR hilsner
John (Brazil)