tilbage

Land Rover Forum  

Index
95644: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 10:21:57)
Lasse Damsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.97.4)
Lige en hurtig - igen...

En god kollega har lige gjort mig opmærksom på, at jeg måske kommer til at døje med at skulle have monteret en en hastighedsbegrænser i min nyerhvervede 12/2000 Defender fra Tyskland hvis den skal indregisteres som bus...
Han snakker også om at der skal fartskriver i...
Kan det have sin rigtighed?

mvh
Lasse
5053
Index
95645: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 10:27:53) (svar på 95644)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.166.249)
de små busser er undtaget for fartskriver, og da den er under 3500kg må du også køre 130 på motorvejen
mvh Christian
Index
95651: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 14:12:34) (svar på 95645)
Bjarne S. Baunbæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.191.101)
Det er korrekt at busser under 17 personer er fritaget for fartskriver i Danmark ikke uden for DK da det er en dansk undtagelse, der bliver spurgt om hastighedsbegrænser, og det skal der være i alle nye busser jeg kan ikke huske datoen fra hvornår, men det er omkring 2002, alt om dette kan findes på politiets hjemmeside wwww.politi.dk så ind i borgerservice derefter færdsel så køre/hviletid, eller på www.fstyr.dk, men de "gamle" busser må følge almindelige hastighedsgrænser, men kommer vi over 3500kg vogntogsvægt skal der fartskriver osv.når der køres over 50 km. hjemmefra. besværlige regler, men sådan er det at slippe lidt billiger i reg.afgift.
Bushilsen
Bjarne
Index
95653: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 14:52:56) (svar på 95651)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.41.81)
Jeg piller snart et bagsæde ud af min bus, og betaler den sidste afgift, for at slippe for alle de regler.
Så kan man også køre til tyskland og sverige uden at være bekymret for at overtræde en eller anden lille paragraf i deres færdelslove, som koster megamange euro i bøde.
Index
95654: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 15:29:23) (svar på 95653)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.176)
1. Der skal ikke være hastighedsbegrænser i en bus med en totalvægt på 3,5. Gælder hele EU.

2. Der skal ikke være fartskriver i busser med max. 17 pladser og indreg. til privatbuskørsel.
Det er ikke nogen dansk særregel; den findes bl.a. i Holland, Tyskland, UK - dvs: jeg mener, den gælder hele EU.

Det er selvfølgelig en tåbelig regel, der strider mod EU-ånden om ligelighed. Hvis en tysker må køre uden fartskriver indenfor Tyskland, må en udlænding logisk set det samme.

Jeg foreslå HB, at vi i samarbejde med FDM skulle henvende os til lovgiverne, for at få international ligestilling i dette spørgsmål, men det blev afvist af HB.
Index
95659: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 17:49:37) (svar på 95654)
1533 Bjarne S. Baunbæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.191.101)
Hej igen
hastighedsbegrænser:Iflg.detailforskrifter for køretøjer
7.01.022 skal M2(stor personbil) være forsynet med begrænser til 100km/t og iflg. EØF 3821 er der ikke nogen fritagelse for fartskriver den står i bek.328 som er den danske bek om køre/hvilstid. ikke for at rette på nogen, men vær opmærksom på at der er mange regler på området og som det også er nævnt er det en dyr oplysning at få fra nyndighederne ikke mindst i visse andre lande.F.eks. at lave indgreb i begrænseren kan i værste fald give fængsel i f.eks. Frankrig i DK kun ubetinget frakendelse af kørekort.
hilsen Bjarne
uden begrænser og fartskriver,
men buskørekort og kvalifikationsbevis
Index
95661: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 18:04:37) (svar på 95659)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.133.233)
Det er jo tilladt at køre uden vægtangivelser i udlandet, så er det ikke så tydeligt, at det er en bus.
Christian, som ofte har været i udlandet uden problemer med myndighederne.
Index
95670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 22:01:22) (svar på 95659)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.176)
Da indgangsspørgsmålet drejer sig om et køretøj fra 12/2000, bortfalder kravet om hastighedsbegrænser...

2004-500-108
J. nr.
1842
14.12.2004
Medd. nr.
Dato
Meddelelse
om
køretøjers indretning og udstyr mv.
FÆRDSELSSTYRELSEN
Hastighedsbegrænsere
Det meddeles herved, at Færdselsstyrelsen den 14. december 2004 har udstedt en bekendtgørelse om ændring af Detailforskrifter for køretøjer 2004, der træder i kraft den 1. januar 2005.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser der gennemfører direktiv nr. 2002/85/EF om udvidelse af kravet om hastighedsbegrænsere til også at omfatte mindre busser og lastbiler.
Overgangsordning Direktivet indeholder bestemmelser om, at kravet for de mindste busser og lastbiler kan udskydes for biler, der alene anvendes nationalt.
Færdselsstyrelsen giver hermed tilladelse til, at personbil M2 og lastbil N2 med tilladt totalvægt på ikke over 7.500 kg indtil den 1. juli 2005 kan registreres på grundlag af typeattest eller godkendes ved syn, uagtet bilen ikke er forsynet med hastighedsbegrænser. Det er en betingelse, at bilen alene anvendes til national transport.
De nævnte biler, der er registreret første gang efter 1. januar 2005, skal dog være monteret med hastighedsbegrænser senest den 1. juli 2005.
Busser med reduceret sædeantal Told og Skattestyrelsen har oplyst at busser, der godkendes med reduceret sædeantal skal være forsynet med hastighedsbegrænser, uanset bussen alene godkendes i en udgave med mindre end ni passagerer. Hastighedsbegrænseren skal dog ikke indstilles og plomberes.
Ved syn med henblik på første registrering skal der medbringes dokumentation for, at bilen er forsynet med hastighedsbegrænser.
Funktionskontrol af hastighedsbegrænsere ved syn
Færdselsstyrelsen vil snarest på grundlag af den gennemførte høring og efter drøftelse med Ju-stitsministeriet udsende nærmere retningsliner for funktionskontrol af hastighedsbegrænsere for synvirksomheder.
Færdselsstyrelsen, den 14. december 2004
Ib Rasmussen

Lidt mere om direktivet:

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2002/85/EF
af 5. november 2002
omændring af Rådets direktiv 92/6/EØF omm ontering og anvendelse af hastighedsbegrænsende
anordninger i visse klasser af motorkøretøjer i Fællesskabet
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE
UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 71,
under henvisning til forslag fra Kommissionen (1),
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale
Udvalg (2),
efter høring af Regionsudvalget,
efter proceduren i traktatens artikel 251 (3), og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Trafiksikkerhed og transportrelaterede miljøspørgsmål
har væsentlig betydning for en bæredygtig mobilitet.
(2) Hastighedsbegrænsende anordninger til de tungeste
motorkøretøjer har haft positive virkninger for trafiksikkerheden
og har også bidraget til beskyttelsen af miljøet.
(3) Efter Rådets direktiv 92/6/EØF (4) kan kravetom montering
og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger
udvides til også at omfatte lettere klasser af
erhvervskøretøjer afhængigt af de tekniske muligheder
og erfaringer i medlemsstaterne.
(4) En udvidelse af anvendelsesområdetfor direktiv 92/6/
EØF til også at omfatte køretøjer til passagerbefordring
eller godstransport på over 3,5 tons var en af de foranstaltninger,
som Rådet anbefalede i sin resolution af 26.
juni 2000 om større trafiksikkerhed (5), i overensstemmelse
med Kommissionens meddelelse af 20. marts
2000 om hovedopgaverne inden for trafiksikkerheden i
EU.
(5) Anvendelsesområdetfor direktiv 92/6/EØF bør udvides
til at omfatte motorkøretøjer i klasse M2, køretøjer i
klasse M3 med en totalmasse på over 5, men højst 10
tons og køretøjer i klasse N2.
(6) Da detforeliggende direktivs mål, nemlig indførelse af
ændringer i Fællesskabets bestemmelser for montering
og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i
visse klasser af store køretøjer, ikke i tilstrækkelig grad
kan opfyldes af medlemsstaterne alene, og derfor på
grund af handlingens omfang og virkninger bedre kan
gennemføres på fællesskabsplan, kan Fællesskabett ræffe
foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet,
jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet som fastlagt i ovennævnte
artikel går dette direktiv ikke videre, end det er
nødvendigtfor atopfylde disse mål.
(7) Direktiv 92/6/EØF bør ændres i overensstemmelse
hermed —
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Direktiv 92/6/EØF ændres således:
1) Artikel 1-5 affattes således:
»Artikel 1
I dette direktiv forstås ved »motorkøretøj« ethvert motordrevet
køretøj, der tilhører klasse M2, M3, N2 eller N3, og
som er bestemt til færdsel på vej, med mindst fire hjul og en
konstruktivt bestemt maksimalhastighed på mere end
25 km/h.
Klasse M2, M3, N2 og N3 defineres som anførti bilag II til
Rådets direktiv 70/156/EØF (*).
Artikel 2
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til,
at de i artikel 1 nævnte motorkøretøjer i klasse M2 og M3
kun kan benyttes på offentlig vej, hvis de er påmonteret en
hastighedsbegrænsende anordning, der er således indstillet,
at køretøjets hastighed ikke kan overstige 100 km/h.
Køretøjer i klasse M3 med en totalmasse på over 10 tons,
som er indregistreret før den 1. januar 2005, kan fortsætte
med at være påmonteret anordninger, der er indstillet til en
maksimumshastighed på 100 km/h.
Artikel 3
1. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger
til, at motorkøretøjer i klasse N2 og N3 kun kan
benyttes på offentlig vej, hvis de er påmonteret en hastighedsbegrænsende
anordning, der er således indstillet, at
køretøjets hastighed ikke kan overstige 90 km/h.
2. Medlemsstaterne kan for så vidt angår den hastighedsbegrænsende
anordning på køretøjer indregistreret på deres
område, der udelukkende anvendes til transport af farligt
gods, kræve en indstilling, der bevirker, at disse køretøjer
ikke kan overskride en maksimumshastighed, der ligger
under 90 km/h.
L 327/8 DA De Europæiske Fællesskabers Tidende 4.12.2002
(1) EFT C 270 E af 25.9.2001, s. 77.
(2) EFT C 48 af 21.2.2002, s. 47.
(3) Europa-Parlamentets udtalelse af 7.2.2002 (endnu ikke offentliggjort
i EFT), Rådets fælles holdning af 25.6.2002 (EFT 228 E af
25.9.2002, s. 14) og Europa-Parlamentets afgørelse af 24.9.2002
(endnu ikke offentliggjort i EFT).
(4) EFT L 57 af 2.3.1992, s. 27.
(5) EFT C 218 af 31.7.2000, s. 1.

Jeg afleder af hele den smøre, at hastighedsbegrænseren først kan kræves efter 01 OKT 2001.

Mht krav om fartskriver, findes er fyldestgørende oplysning i Vejledning om Syn af Køretøjer, 10.04.001 + 002 side 47 - 49
Index
95693: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (19-03-2010 08:39:37) (svar på 95654)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paul og andre buschauffører.

Jeg tror måske man skal holde rimelig lav profil over for lovgiverne når det kommer til personbiler proppet til bristepunktet med sæder, for at opnå en afgiftsgevinst ved at registrere dem som busser.
Det kunne være at de ville opdage det smuthul der er, og få det lukket.

MVH Jakob E S
Index
95778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (21-03-2010 12:05:29) (svar på 95693)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.96)
Det smuthul blev lukket 01 OCT 2001 og der er ikke signaler om, at EU vil gå længere tilbage.
Index
95811: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (22-03-2010 09:03:11) (svar på 95778)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paul.

Jeg tænkte også på forskellen i grøn-/vægtafgift på to ens biler hvor den eneste forskel er et sæde og en pulverslukker:-) Sådanne afgiftsstigninger kan jo sagtens gøres gældende for alle bilen, der allerede er indregistreret. Det så vi for nyligt.

MVH jakob E S