tilbage

Land Rover Forum  

Index
97276: Ramme spørgsmål (28-04-2010 10:05:22)
Henrik Andresen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.218.128.17)
Hej,

På en Serie II jeg muligvis vil købe, er der lidt rust i rammen (suprise).

1 - Hvad er reglerne for rep. på rammen ? Må jeg sætte lapper i - hvor store/små, rundt om kanten osv ?

2 - Tværstykket under gearkassen skulle være rimeligt dårligt, kan/må man finde et nyt stykke, og lave det så det kan skrues på, lige som en lightweight ? (Evt. take stykket fra en LW)

/Henrik
Index
97278: sv: Ramme spørgsmål (28-04-2010 10:51:40) (svar på 97276)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.229.35)
Det kommer meget an på den enkelte synsfætter.
Er det en meget bange og forsigtig gut, må du nærmest ingenting, men er det en pragmatisk fyr med forstand og indsigt, kan man lave ganske meget, forudsat det laves ordentligt og forsvarligt.

Jeg har fået at vide og efterlever, at lapper skal svejses i, så det er muligt at kontrollere, hele vejen rundt omkring, at der var forsvarligt materiale at svejse i. Dvs. synsfætteren skal kunne hamre i sundt materiale i lige forlængelse til alle sider af lappen. Den må altså ikke støde op til en vinkel, der er påsvejst eller påskruet, og som gemmer det underliggende gods.

Du kunne jo på forhånd tage en snak med det synsfirma, som du vil overlade den efterfølgende godkendelse til. Så får du en fornemmelse af, hvordan vindene blæser det pågældende sted.
Afviser de enhver snak om reparationer på en chassisramme, ja så skal du måske se dig om efter et andet synssted.

Der er vist nok flere, der kører med aftagelige tværstykker på seriebiler, som er lavet på samme måde som også Defendere har det.

Havde jeg selv problemet, ville jeg også lave det som aftagelig, og forvente at få det godkendt uden kvaler.

mvh
Knud, med en del godkendte lapper i RRC.
Index
97279: sv: sv: Ramme spørgsmål (28-04-2010 11:08:09) (svar på 97278)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Ifølge fstyrs vejlening under #bærende elementer" som du kan læs i .pdf her:

http://www.tinyurl.dk/16986

må man erstatte tærede dele af bærende konstruktioner ved at isætte nyt tilsvarende materiale. Man skal dog erstatte de originale svejsninger. Dertil kommer at man ikke må lave uoriginale svejsninger mindre en 20 mm på orignale svejsninger. Man må altså godt erstatte en et stykke af en side af en tæret vange, så længe to af siderne sidder i de originale svejsninger. Og så skal de selvfølgelig se ordenligt ud. Udriggere, horn osv kan købes hele og klan uden problemer sættes på, for der erstatter man jo originale svejsninger. Sådn læser jeg og forstår reglerne, og sådan blev min IIa synet.

Jeg mener at have set militære "bolt on Gearbox Crossmembers" men nu kan jeg ikke lige finde dem.


Held og lykke med den fine vogn.

SIIA hilsen Niels

Index
97280: sv: Ramme spørgsmål (28-04-2010 11:15:44) (svar på 97276)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Tværsstykket under gearkassen skal du ikke lappe på det koster ikke ret meget og der er kun 2 x 7 cm svejsesøm i hver side så det tager ikke mange minutter at skifte, det samme gælder udlæggerne til torpedo, tank, bagkasse de koster heller ikke en formue så ingen lapper men repstykker så er der ingen problemer, det samme glæder bagtværvangen, lapper du på den kan du gøre det igen næste gang du skal til syn, og lap på lap eller ved siden af gammel lap duer ikke, lav det rigtigt første gang og så skal du ikke tænke på det foreløblig.
god arbejdslyst, skøn gammel bil, og billige stumper, intet er længere væk end et klik med musen ;-)

Index
97284: sv: Ramme spørgsmål (28-04-2010 13:15:47) (svar på 97276)
Henrik Andresen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.218.128.17)
Takker for jeres input.

Håber det bliver til noget :)

/Henrik