tilbage

Land Rover Forum  

Index
98324: Disco 3 og bremser, måske (22-05-2010 22:00:33)
Carsten Bahs #4423, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.19.156)
Jeg er den (u)lykkelige ejer af en Disco 3, der er begyndt at hyle gudsjammerligt på, vist nok, det ene baghjul.
Efter lidt snakken med venner er vi kommet frem til at det måske er bremserne det er galt med, da den holder op med at hyle når bremsen aktiveres.
Jeg har mærket lidt på bremseskiven og der er en tydelig "kant" på det yderste at skiven. Der er en niveau forskel på ca. 3 mm. mellem det "slidte" på skiven og kanten.
Jeg tænker at det måske er på sin plads at skifte både skive og klodser, men hvordan gør man det ????
Er der nogen herinde på Forum, der har prøvet ovenstående, og er det noget der kan anbefales at rode med selv, eller skal man en tur omkring noget bremseværksted ????
Det skal siges at bilen har kørt lige over 80.000 km, og det er i al slags terræn.....

Please et svar, mine nerver holder ikke til at køre med den hylen.

På forhånd tak.

Carsten Bahs
Index
98325: sv: Disco 3 og bremser, måske (22-05-2010 22:18:09) (svar på 98324)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.51)
Kan meget vel være en sten som har sat sig i klemme
mell. caliper og skive.
Index
98326: sv: sv: Disco 3 og bremser, måske (22-05-2010 22:26:49) (svar på 98325)
Carsten Bahs #4423, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.19.156)
Hej Verner

Det troede jeg også selv i første omgang, da jeg har været ude for det tidligere, men da det ikke er konstant og kun ved relativ lav fart og lyden forsvinder når jeg aktiverer bremsen, og at det har varet nogle hundrede kilometer efterhånden, så tvivler jeg på at det er det der er galt.
Index
98331: sv: sv: sv: Disco 3 og bremser, måske (23-05-2010 08:07:01) (svar på 98326)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.111)
Det lyder som en hængende bremseklods.

Løft hjulet op og drej med hånden!
Index
98335: sv: Disco 3 og bremser, måske (23-05-2010 11:51:31) (svar på 98324)
Jens Christian Muff Pedersen #7717, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.59.186)
Jeg har haft det samme problem med min disko 3, og det larmer meget. Ved mig hjalp efter jeg fik slebet kanterne på skiverne ned. Jeg tror ikke det er klodserne, men det er rimelig let at kontrollere.
Index
98341: sv: sv: Disco 3 og bremser, måske (23-05-2010 12:40:41) (svar på 98335)
Peter Klivager Jensen #7751, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.239.159)
Hvis der er så stor en kant som du skriver, så er jeg næsten sikker på at skiverne er under mål (For tynde) Man siger normalt at skiver må slides 2 mm. Bremser kan saktens begynde at hyle pga. den store slidkant. Jeg syntes at du skal skifte skiver og klodser. Sørge for at få det helt renset og smurt rigtig godt, og så er jeg sikker på at du vil slippe for larmen.
Index
98348: sv: Disco 3 og bremser, måske (23-05-2010 14:34:11) (svar på 98324)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.84.214)
Hej Carsten

Hvis ikke du har skiftet skiver/klodser endnu og du har kørt terræn med den (hvilket jeg jo har set du har), så er jeg lidt imponeret. Min Disco 2 æder klodser som en lyst i terrænet pga. traction controllen. Det er vist på høje tid du får set/målt hvor meget klods/skive du har tilbage.

På en Disco II er skift af skiver og klodser ikke noget problem. Det der tager længst tid er at pille hjulet af og banke mudder af så man kan komme til boltene.
Hvis bare man har hænderne skruet nogenlunde rigtig på at det ikke en operation der burde volde vanskeligheder.

Af med hjulet, løsne den ene bolt der holder kaliberen, så kan den vippes til side og klodserne kan tages ud. Derefter løsnes den umbraco skrue der holder skiven fast og skive får et let dask med en hammer så den løsner sig. Herefter er det bare omvendt rækkefølge. Giv bolte en smule kobberfedt, så de er nemme at få ud igen. Pas ikke at rykke for meget i kablet til abs'en. Og lad være med at træde på bremsen mens bremsen er skildt ad.
Når du samler igen skal du have tvunget stemplet i kaliberen i bund. Der kan fåes specialværktøj til dette, men med lidt forsigtighed kan det også gøres med en kraftig skruetrækker og nogle trækklodser mellem stempel og skruetrækker. Gør det i steps og hold øje med væskestanden i din beholder til bremsevæske. Sug noget op hvis det er ved at løbe over.

Husk også IKKE at fedte klodser og skiver ind i fedt og olie. Og husk at afrense skiverne grundigt for alt fedt og.lign. inden montage. De er ofte beskyttet af et eller andet fedtet stads.

Hvis du skifter, skal du skifte begge sider på samme aksel - eller alle fire.

- Lars
Index
98359: sv: Disco 3 og bremser, måske (23-05-2010 21:07:42) (svar på 98324)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Carsten
Jeg har på min 110" oplevet at det ene hjul hylede og peb - indtil jeg ganske let rørte bremsepedalen.
Det ver et hjulleje som trængte til at blive strammet op. Sløret i hjullejet fik hjulet til at hælde en smule, så bremseskiven rørte ved bremseklodsen under kørsel.

Kontrollen er nem. Løft bilen op så baghjulene er fri. Alle bremser skal være deaktiverede, så læg et par klodser ved forhjulene, så bilen bliver holdende.
Tag fat i hjulet i top op bund og rok frem og tilbage. Læg bare kræfterne i.
Er der noget som giver sig, så skal der strammes lejer.

Mvh
Jesper
Index
98394: sv: sv: Disco 3 og bremser, måske (25-05-2010 07:52:57) (svar på 98359)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Ja, hjullejekontrollen kan afhjælpe problemet. Hvis ikke, har jeg god erfaring med at slibe klodsens kanter en anelse skrå. Omkring 70 grader, vil jeg tro. Hvis jeg ikke gør det, hyler min Disc hele tiden fra flere hjul. Jeg glemte det sidst jeg skiftede klodser for 2000km siden (hvor jeg iøvrigt justerede alle hjullejer), så nu må jeg lige have skilt bremserne ad igen, og have "kantet" klodserne, så de ikke hyler mere. Jeg tror at den skarpe kant lige nøjagtig i få situationer kan nå skiven, og dermed griber fat. Der er ikke meget at holde ved, så den slipper hurtigt igen, og dermed opstår hylelyden, men det er bare min teori. Kantslibningen virker ihvertfald.
Index
98431: sv: sv: sv: Disco 3 og bremser, måske (26-05-2010 11:36:09) (svar på 98394)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.231.27)
Hej
Du skal huske på at der på disco 3 er håndbremsen monteret inde i skiven og denne skal løsnes før du kan få skiven af og efter montering af ny skive / klodsen skal denne justeres igen.
80 tusinde km ligner nye skiver samt klodser.
men der er ikke noget specielt svært ved denne manøvre

mvh

Niels Andersen
Index
98536: sv: Disco 3 og bremser, måske (31-05-2010 18:12:59) (svar på 98324)
Carsten Bahs #4423, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.19.156)
Hej alle

Bremser - klodser og skiver er skiftet.
Pudsigt nok var det den bagbremse der IKKE var sensor på, der var slidt helt i bund og som lavede "unoder".

Men under alle omstændigheder tak for hjælpen til alle.

Mvh
Carsten