tilbage

Land Rover Forum  

Index
98319: Udskiftning af kardankryds (22-05-2010 19:01:58)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.154.44)
Jeg har søgt, men kan ikke finde.

Jeg har forsøgt at skifte mine kardankryds på følgende måde.

- Markeret hvor smøreniplen sidder.
- afmonteret det gamle kryds
- isat 1. lejekop i akslen ved hjælp af skruestik.
- isat krydset i akslen
- isat 2. lejekop i akslen ved hjælp af skruestik
- presset 2. lejekop yderligere ind vha en top mellem lejekop og skruestik.
- isat låsering på 2. lejekop.
- presset 1. lejekop yderligere som ved 2.
- isat låsering.

Samme fremgangsmåde ved flange.

Det gik godt første gang, men det viste sig så at være de forkerte kryds. Jeg har så fået fat i de rigtige, men nu kan jeg ikke presse lejekopperne langt nok ind til at jeg kan få den sidste låsering i.

yderligere synes jeg at lejekopperne til de rigtige kryds knirker noget mere end lejekoppperne fra de forkerte kryds(selv med kobberfedt).

Er der en som kan give mig et skub i den rigtige retning?

Hilsen Anders - med 1-hjulstræk!
Index
98322: sv: Udskiftning af kardankryds (22-05-2010 20:32:06) (svar på 98319)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.162)
Jeg har selv,lige skiftet mine jeg slog forsigtigt men en top der passet i lejeskålen indtil jeg kunne for låseringen i
kobberfedt er nok ikke det rigtige at bruge til kardankryds, alm fedt er nok det rigtige at bruge

det bekymrer mig lidt at skift af kryds, kan afstedkomme et hjuls træk

Steen
sIIa 1962 109"
Index
98323: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (22-05-2010 21:02:05) (svar på 98322)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.154.44)
Hej Steen,

Jeg har afmonteret kardanen og været nødsaget til at køre i bilen alligevel - derfor 1-hjulstrækket!

Jeg vil forsøge med en hammer i morgen - og hvis ikke det virker, så tager jeg en større hammer...!


Hilsen Anders
Index
98327: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (22-05-2010 22:33:18) (svar på 98323)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.51)
Vold undgåes ved blot at tage en større hammer??
Årsagen til mispasning skal snarere findes på bunden af en af kopperne i form af en ell. flere nåle fra lejet der er kæntret.
Det er underordnet hvordan man genmonterer kardannen,
blot glidestykket sidder på gearkasse og i øvrigt ikke flyttes på strålerne.
Index
98329: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (22-05-2010 23:01:00) (svar på 98327)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Enig med Verner. Vil koppen ikke helt i er der formentligt en eller flere af nålede der sidder forkert. Brug rigeligt med fedt til at holde dem på plads under samlingen og slet ikke vold.

Med nogen øvelse kan kardan kryds skiftes på kort tid:
http://www.youtube.com/watch?v=gDX17xf9grA
Index
98332: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (23-05-2010 11:02:26) (svar på 98329)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.154.44)
Tak for svarene.

Jeg forsøger igen - med masser af fedt (både knofedt og almindeligt fedt.)

Glidestykket - hvad er det?



Hilsen Anders
Index
98337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (23-05-2010 12:00:50) (svar på 98332)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.147)
Glidestykket er muffen hvor strålerne sidder indvendigt,
det korte stykke, skal altid monteres nærmest gearkasse for at undgå rystelser og vibrationer.
Dersom kardannen trækkes fra hinanden ved glidestykket er det vigtigt den igen samles på samme måde således "gaflerne" ved krydsene vender korrekt, mærk det gerne hvis der er planer om adskildelse.
Index
98338: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (23-05-2010 12:04:21) (svar på 98323)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Øh, lige et sidespørgsmål: Hvordan har du fremdrift med kun træk på eet hjul? Differentialspærre?

Mvh Niels
Index
98356: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (23-05-2010 19:21:29) (svar på 98338)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.170.254)
mitt tips er å legge krysset i en fryseboks i en times tid eller to, før du skal bytte.. da er fettet som holder nålelagrene i koppen stivnet og du har ikke problemet med att nålene kantrer.. en annen fordel er att stålet krymper i kulde så da blir koppene mindre og desto letter å montere.. lykke til..
Index
98361: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (23-05-2010 21:47:12) (svar på 98356)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Da bilen er med differentiale, både på for og bagaksel, vil den altid trække på et hjul på forakslen og et hjul på bagakslen.

I princippet - for når bilen kører lige ud, trækker den på begge hjul på samme aksel - på begge aksler, hvis gearkassen er sat i 4x4.



Index
98392: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (24-05-2010 23:39:05) (svar på 98338)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.154.44)
Hej Niels,

jeg har afmonteret den forreste kardan, spærret differentialet i reduktionsgearet og jeg har ikke spær på bagakslen = 1-hjulstræk !

Hilsen Anders

PS: Og tak for tip mht glidestykke.
Index
98399: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (25-05-2010 08:58:37) (svar på 98392)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Anders. Hm, med fare for at kværulere; det er så her jeg vil mene du har to-hjulstræk, for den kan vel trække på begge baghjul?

Mvh Niels

Index
98400: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af kardankryds (25-05-2010 09:54:19) (svar på 98392)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hej Anders
Du bør nok høre efter hvad Niels skriver....
For kører du lige ud, hvilket man gør en meget stor del af tiden, så trækker man på begge hjul på akslen.
Det er kun i sving at diff'et går ind og gør forskel og derfor reducerer den trækket på inderste hjul og forøger på yderste.
Så med én kardan = 2-hjulstræk.

Jimmi