tilbage

Land Rover Forum  

Index
99678: Rust i outrigger etc. (06-07-2010 20:34:01)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Turen til syn i dag fremkalder et par spørgsmål. Det drejer sig om en 110" fra '87.

Kan den forreste outrigger (bulkhead outrigger?) skiftes nemt og uden at bilen skal skilles fuldstændigt ad? Det kunne være rart med et timetal fra en mekaniker at sammenligne med.

Er den tværgående stiver, som vist nok hedder rear body crossmember, kun boltet fast? Kan man skifte denne uden at bilen skal splittes ad?

Desuden fik synsmanden banket hul i den konsol, som krængningsstabilisatoren sidder fast i på bagakselen. Han mente den skal skiftes helt. Jeg kan ikke lige finde dem som rep. stykker nogen steder. Jeg har derimod læst mig til at man kan afmontere stab'en og så skulle jeg vel være ude over det problem, eller?

Ja, lidt af hvert omend en fællesnævner: Rust. Dagen i dag var min første gang til syn og mit forhold til den lille hammer bliver næppe det samme igen.

Med deprimeret hilsen
Rasmus
Index
99680: sv: Rust i outrigger etc. (06-07-2010 20:51:17) (svar på 99678)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Rasmus

Tag en snak med Keld hos Tohuse Auto.

/Jørgen
Index
99682: sv: sv: Rust i outrigger etc. (06-07-2010 23:04:14) (svar på 99680)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.64)
De rustskader du nævner er meget almindelige og kan man håndtere et svejseværk er det til at have med at gøre.
Sidevanger kan købes i løs vægt. Er den bagerste kofanger
god fra og med de to langsgående vanger og ud, kan man købe 2 bulkhead sidevanger som til Seriebil, de skal dog skæres til i højden, men væsentlig nemmere end skift af kofanger. Kan være nødv. at løsne og løfte kaross.
Mht. stabarmen, så fjern det hele, slib og mal, så er den potte ude.
Index
99686: sv: Rust i outrigger etc. (07-07-2010 08:22:24) (svar på 99678)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.212.112.186)
Hej Rasmus.

Jag fik skiftet den ene bulkhead outrigger i forbindelse med syn her for nyligt. Outriggeren købte jeg hos 4WD-Danmark for ca. kr. 400,- og så gav jeg min lokale pladesmed kr. 1200,- for at skifte den, så han har vel brugt 3-4 timer på det (det var vist uden moms osv!). Han skiftede den uden at skille bilen ad. Den strøg lige igennem syn uden problemer. Så alt i alt en udgift på ca. kr. 1600,-
De andre ting du spørger om, har jeg ikke forstand på.


Med venlig hilsen

Peter Møldrup
Index
99690: sv: Rust i outrigger etc. (07-07-2010 11:44:18) (svar på 99678)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Rasmus,
Alt på rammen er svejset på, og af sikkerhedsmessige årsager bør man holde sig fra det hvis man ikke kan svejse, alle de beslag der ruster, det vil sige alle beslag ;-) kan købes her www.yrm-metal-solutions.co.uk det koster ikke en formue og delene passer 100% så ingen grund til begynde at bukke noget selv.

Det er ikke raketvidenskab, det kræver en god vinkelsliber, et godt co2 svejseværk der magter 5mm når vi taler om beslagene, og at man kan bruge begge dele.

held og lykke