tilbage

Land Rover Forum  

Index
101617: Import af norsk 109 s3, og 300 TDI R380 konvertering (11-09-2010 15:16:21)
Lars Søberg Andersen #8620, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.116.226)
Hej DLRK!

Jeg har en norsk exmilitær serie 3 109 hardtop fra -74.

Jeg ønsker at importere denne til Danmark (bor her), og i den forbindelse er der nogle problemstillinger, som I måske har nogle meninger om.

Først: For at en bil skal kunne importeres som veteran, så skal den være i original stand, ikke?

Jeg planlegger at bygge om til 300TDI, med R380 kasse, og serie 3 transfer.
I Norge er dette fullt muligt at få godkendt, da bilen, pånær dens 2,25B, har One Ton spec.

1)Hvordan vil dette gå i Danmark?
-Altså: Skifte motor i Norge, og derefter importere til Danmark
-udelukker dette veteran registrering?

2)Importere til DK i original stand. Og derefter bygge om.
Her har jeg nogle spørsmål til Jer:

Jeg har forstået det slik, at i DK må man ikke overskride 20 procent effekt økning ved modificering/ombygning.
Men er der ikke også noe der heder noget i rætning af; -med mindre bilen har samme spec. som samme bil leveret med en større motor...? I dette tilfælde One-ton modellen, med V8. Og da skulle vel en 300 TDI være til at overkomme?
Men ikke mindst; hvad har dette at betyde for afgifter osv.
Hvad siger I?
Mvh
Lars, København
DLRK/NLRK

Lige lidt fakta om norsk ex mil landrover:

-alle(ca 900-1100 stk) er 109 hardtop fra -74 -75, 24volt FFR, alle med 2,25 bensin.
-undervognen er one-ton, med heavy duty/mili chassis, med 24 splines salisbury for og bag, one ton bremse, extra heavy duty fjedre, one ton/militær gear og transfer.

Se links:
http://www.hmkf.no/public.aspx?pageid=63093
www.lrforum.com/forum

Index
101619: sv: Import af norsk 109 s3, og 300 TDI R380 konvertering (11-09-2010 18:56:36) (svar på 101617)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Ganske kort så skal bilen være i helt original stand, også motoren, for at den kan synes som veteran.

En One Ton findes ikke som V8, jeg tror du forveksler med Stage One, som er født med V8 og permanent 4x4.

One Ton er derimod leveret med 6 cyl. motor med 95 hk og + 20%, så giver det 114 hk.
Det kan lade sig gøre fordi det er tilladt at beregne ud fra den helt identiske kraftigske model.

Så skal du have skaffet en 200/300Tdi fra en Defender den har kun 111 HK - så vidt jeg husker.

Men hvis du vælger at køre på alm. vægtafgift og skifter både motor og gearkasse, så kan SKAT forlange ny afgift på køretøjet, da de derved mener at køretøjet skifter identitet, forudsat selvfølgelig, at du ombygger i DK, efter du har fået bilen på DK plader.

Og så er det noget mere besvægeligt at importere fra Norge da I ikke er med i EU.

Begynd med at snakke med SKAT og med en synshal, de skal vide det.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101730: sv: sv: Import af norsk 109 s3, og 300 TDI R380 konvertering (16-09-2010 14:19:35) (svar på 101619)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.73.235)
Jeg kan ikke bidrage med særlig meget viden til dit projekt, men da jeg selv er igang med at få en tidligere nordmand på plader her i DK, syntes jeg det er meget spændende at følge dit projekt...

Jeg hentede sidste efterår en tilsvarende 109'er militær-øse med at det lækre ekstra-udstyr såsom økse og mandehul i taget... :)

Du skal, som Kenneth skriver, huske at du skal svare moms så snart den triller ind over grænsen til dk. Så vidt jeg husker er det 25% af 20% af bilens pris i Norge. Jeg betale omkring en tudse.

Jeg står selv og skal have vurderet afgift på min her i næste uge, hvilket jeg er meget spændt på...

Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har lyst til at sludre lidt om de gamle øser der :)

Venligst Christian
Index
101765: sv: sv: Import af norsk 109 s3, og 300 TDI R380 konvertering (16-09-2010 22:29:20) (svar på 101619)
Lars Søberg Andersen #8620, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.243.74)
Hej Kenneth, tak for dit svar!,
og undskyld min faktuelle fejl. One ton er 6syl.
Jeg forsøker mig med SKAT og en synshal.

Hvad er forskjell,- i praksis-, på almindelig vægtafgift og veteran vægtafgift?
Hvilke kørsels- (eller andre) begrænsninger er der på veteran afgift?

mvh
Lars

Index
101770: sv: Import af norsk 109 s3, og 300 TDI R380 konvertering (16-09-2010 23:18:26) (svar på 101617)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.91.197.92)
Jeg har selv en One Ton, Norsk. Vestfold har V8, og International Diesel til dem, som er "på forhånd" godkendt i Norge, pga, One Ton Bremser, de samme som sidder på Stage 1. Jeg tænker på at hvis bilen er synet og godkendt i Norge, er den ikke det i Dk også? Reglerne er vist ret ens, selvom at jeg har indtryk af at en Norsk synsmand ser på ting med lidt mere perspektiv.
Index
101776: sv: sv: Import af norsk 109 s3, og 300 TDI R380 konvertering (17-09-2010 15:41:29) (svar på 101770)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Der er bare lige den detalje at Norge ikke er medlem af EU og derfor ikke er omfattet af EU harmoniseringsregler.

Det er meget "nemmere" inden for EU.

En synsvirksomhed skal give de rigtige svar.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101798: sv: sv: sv: Import af norsk 109 s3, og 300 TDI R380 konvertering (18-09-2010 21:30:49) (svar på 101776)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
AHA! OK Forstået, og tak Keneth,(endnu engang)