tilbage

Land Rover Forum  

Index
168949: Røggastest (14-08-2023 13:57:54)
Niels Christian Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.146.172)
Er der nogen der kan oplyse, om en gammel diesel LR bliver røggastest ved syn, altså om motoren herunder, bliver banket op til max. omdrejninger under denne uhyrlige behandling. Jeg har en kollega der for nydeligt har mistet en nyere Mercedes på den konto, og det er en af hovedårsagerne til at jeg ikke umiddelbart er interesseret i en diesel LR. Er der noget med en skilledato for biler reg. før eller efter 1984.
Niels Chr.
Index
168959: sv: Røggastest (15-08-2023 10:18:37) (svar på 168949)
Klaus Gadegaard #8729, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 217.74.147.5)
Tror motoren er defekt hvis ikke den kan holde til en røggastest !!
Index
168960: sv: sv: Røggastest (15-08-2023 12:50:44) (svar på 168959)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.123)

Mjoee, skæringsår for hærværksakten, røggastesten er egentlig 1980, men i princippet må en diesel ikke ryge unødigt uanset årgang. Problemet med unødig røg kan være dieselen kun kører korte ture og ikke bliver rigtig varm, ud over defekt dieselsystem selvfølgelig. Kører selv på superdiesel i egen Td5, har ikke hidtil haft problemer med røggastest, men Td5 har jo elektronisk styret dieselindsprøjtning. Ofte hjælper en rask og længere tur mht renere udstødning evt med tilsat dyserens.
Index
168967: sv: Røggastest (15-08-2023 14:18:10) (svar på 168949)
Anders Madsen #9189, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.208.65.75)
Jeg havde problemer med min 200 TDI, der lå lige på grænsen ved syn. Efter et år på superdiesel fra Cirkel K var den faldet til 2,3% og faldet yderligere til 16-1,8 med en brintcelle. Så det kan sagtens styres.
Index
168969: sv: Røggastest (15-08-2023 14:40:14) (svar på 168949)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Biler før 1/1 1980 skal ikke røggastestes.
Regelmæssige service, med udskiftning af diverse olier og filtre, samt iøvrigt velholdt motor, tager ikke skade af røggastest.
Men sørg for at der er gode olier, filtre og diesel på. Rens af dieselsystem, dyser og indsugning er også normalt service.
Gode køreture med gode omdrejninger på, mindsker koks og sod i systemet. Tomgang er en killer. Evt gasspjæld vacuum skal være korrekt indstillet, ligesom selve timing af pumpe.
Er ovenstående fjong, så møder du bare op til syn med godt gennemvarm maskine.
No worries.
Index
169000: sv: Røggastest (24-08-2023 20:35:15) (svar på 168949)
Benno Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.195.223)
Jeg har to gange oplevet at stille til syn med en LR diesel som ved måling af røgtæthed - fejlede stort ved første forsøg...

(Første gang var det en 2.8 nissan diesel i en gammel 110" og Sidste gang var med en TD5 - synshal var begge gange Applus bilsyn, Næstved.)

Jeg mener at grænseværdien var enten 2.0 eller 2.5 (for turbodiesel er den vist en kende højere end uden turbo og det kan variere lidt for forskellige biler/modeller, hvad grænseværdien er) men det korte af det lange var at bilen ved første måling først viste 4.8 i røggasttesten!

Åh nej.. opslidt motor? - nåede jeg at tænke - men synsmanden spurgte "Kører du mest korte ture?"

Ja, det måtte jeg jo indrømme... "Ja, sagde han, så soder de fuldkommen til, de har bedst af at blive varmet ordentligt igennem ind i mellem - nu gør du det, at du lige kører en tur ud på omfartsvejen og så giver du den nogle smæk, kør den godt op i omdrejninger og hold den et øjeblik før du skifter gear og gentag det så, du skal selvfølgelig ikke pine din motor ihjel, men den skal altså lige op at ringe så den bliver brændt godt igennem..

Som sagt så gjort...

Vel tilbage, viste næste måling under 2.9 - afsted med mig igen... den fik en tur mere..

Anden gang tilbage, viste den 2.0... og bilen blev godkendt.

Jeg takkede for den super gode service - synsmanden fortalte at de såmænd kunne kassere gamle dieselbiler fra en kant af, på røggastesten, fordi de fleste ikke er opmærksomme på at de soder sådan til, men de mente det var bedre service at hjælpe folk igennem og forklare hvordan man fik løst det, når man havde en ellers ok sund motor, der blot var sodet til.

Han sagde også til mig at man jo kunne købe alverdens tilsætningsmidler, men uanset hvad, vil de alligevel over tid sode til, hvis de ikke bliver kørt godt ud i omdrejninger nu og da - og som nævnt kunne det klares, blot med det, i hvert fald i de her to tilfælde.

Nu prøver jeg at huske at få den brændt godt igennem (naturligvis helt driftsvarm) nu og da - så kører den tilmed bedre og i hvert fald inden jeg stiller til syn.
Index
169002: sv: sv: Røggastest (25-08-2023 06:52:57) (svar på 169000)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.196.108)
Dieseloliens kvalitet har også betydning for forbrændingen. Shell tilbyder på udvalgte tankstationer GTL diesel. GTL er forkortelse for Gas To Liquid. Iflg. deres produktdatablad indeholder brændstoffet færre skadelige og forurenende stoffer. Til gengæld koster GTL 70 øre mere pr literen. Vi bruger det bl.a. på store busser og mener, at motoren kører mere rolig. Iflg. en lastbilvognmand fra Vojens bliver regenereringsintervallerne for partikelfiltrene længere. Circle K har også en forbedret diesel: MilesPlus Diesel. Koster 60 øre mere per liter.
Brændstofsystemet bør også holdes rent: Bell Add har to typer. Det ene tilsættes brændstoffet, det andet sprøjtes ind i luftindsugningen. Læs og følg brugsanvisningen nøje. Begge produkter er MEGET effektive. Min gamle Tdi200 blev ren som en ny bil ved røggastesten.
Ved megen kørsel af korte strækninger (bykørsel) kører min OneTen 10,8 km/l, på langtur til Spanien helt op til 12,4 km/l.
Index
169003: sv: sv: sv: Røggastest (25-08-2023 13:11:39) (svar på 169002)
Kenneth Lindenhoff #7934, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 165.231.67.208)
Dejligt at se indlæg fra Paul igen; du har altid været god til at øse ud med erfaringer og gode råd her på forum - tak for det.

Jeg har rigtig gode erfaringer med Shell V-power diesel på min 110 2.2tdci, bl.a. ca. 1 km længere literen ved blandet kørsel. Jeg har tanket forskelligt, målt og regnet flere gange med samme resultat. Bell Add tilsætter jeg også, mest for at minimere sod i systemet, men jeg aner ikke om de to kombinationer er overkill.

Jeg er bare glad for at den kører længere på literen, og havde meget fine tal ved sidste syn:)

Blink & Vink fra Fanø
Kenneth
Index
169004: sv: sv: sv: sv: Røggastest (25-08-2023 19:01:17) (svar på 169003)
Nikolaj Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.246.16.215)
Hejsa,

En kammerat i en 4x4 af afvigende mærkat fra Japan, har haft gode erfaringer med, at køre hans Patrol til motorrens hos hydrive.

Jeg overvejer lidt at gøre det samme med min td5.

mvh
Nikolaj Hansen
Index
169005: sv: sv: sv: sv: sv: Røggastest (28-08-2023 15:16:26) (svar på 169004)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.67)
Det grundlæggende problem mht nyere dieseler er jo at der går lang tid, kørsel, med at få motoren driftsvarm, her hjælper et oliefyr, ikke mindst for Td5s vedkommende. Kølesystemet i Td5, ikke mindst dem fra før 2002, er skruet sammen, så der er lagt vægt på afkøling, mere end opvarmning. Det skyldes ikke mindst intercooler, direkte indsprøjtning, elektronisk styret, og at dieselen er tilsat 7% madolie, med lavere brændværdi og som sænker forbrændingstemperaturen og dermed fremmer soddannelsen. Og så har man gjort partikelfilter obligatorisk
på dieselmotorer
------ som skal hæve temperaturen på udstødningsgasser og forbrænde sodpartikler til nanopartikler.