tilbage

Land Rover Forum  

Index
170154: Højre til venstrestyring / konvertering (31-10-2024 02:08:28)
Frits Frandsen #32, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 104.28.129.13)
Er der nogen i LR klubben der har erfaring/viden ift realisk omkostninger evt kundskaber (mod passende betaling) - som kan hjælpe med denne konvertering på en 72’ serie 2 110” 3,5 benzin?

Bilen står efter ønske på Fyn / Viborg

LR0032 frits frandsen mobil 20867332 mail fritsfrandsen@hotmail.com
Index
170155: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (31-10-2024 09:45:43) (svar på 170154)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.142.210)
Hej Frits
Jeg har lige nogle ekstra spørgsmål.
"72’ serie 2 110” 3,5 benzin" - forvirre mig lidt, er det en 109" med en 3,5 lagt i, eller der den født sådan. ?
Er den på danske plader ?
Hvis den er dansk og indregistreret med konstruktive ændringer, ville jeg nok passe på med at vække en sovende bjørn.

eller burde det være en ny styrearm i H side.
Nye bremse rør fra master cylinder
Ny Koblings rør
forlængelse at ledninger ved ratstamme, el et nyt ledningsnet qua det er så gammelt.

Instrumenter og varmeapperat sidder i midten på en SII så der burde der ikke være noget.

/ Hans Martien
Index
170159: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (31-10-2024 20:46:09) (svar på 170155)
frits frandsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 104.28.129.14)
Hejsa Hans Martien
Tak for hjælpen - og du har ret - det er en 109” og født 3,5 v8 og højrestyret, men på dk regattest / gule plader. Jeg er i skrivende stund ikke klar over om den er importeret mv, men lader sig sikkert afklare.

Problematikken er, at jeg er køber til bilen (synes den er fed), men kun hvis den bliver konverteret til venstrestyring (synes altså det er for bøvlet med højrestyring (ski’ nok blevet for gammel for kørte tidligere i en højrestyret mgb)

Og så kommer spm om hvor omfangsrigt/omkostningstungt processen er?

Bh frits
Index
170160: sv: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (31-10-2024 21:49:09) (svar på 170159)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Ja, det kan jo ikke være en årg 73 og original V8. En 109" V8 i øvrigt med permanent firehjulstrælkaldet Stage One kom først i 1979

Der er selvfølgelig lidt udfordring med at flytte rat og pedaler. Hele styretøjet skal jo flyttes, og dertil pedaler, rør og speedertræk. Selv håndtaget til håndbremsen skal flyttes, og hvis det er en serie 3, skal instrumenthuset jo også flyttes. Men det er vel en overkommelig opgave. Skulle ikke undre at den største udfordring bliver at flytte styrerelæet, det plejer at være rustet fast

Kan også bare beholde den som højrestyret. Det er faktisk ikke så slemt. Man vender sig til det. Overhalinger er selvfølgelig lidt sværere. men selv med v8, så er spørgsmålet hvor mange man skal overhale. Til gengæld kan man nemt komme ud og ind af vognen, uden at skulle holde øje med traffikken.

Mvh Niels
Index
170162: sv: sv: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (01-11-2024 07:59:57) (svar på 170160)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.142.210)
Hej Niels og Frits

Jeg havde helt glemt styre relæet, jeg tror kun det er på LW chassis der er huller til styrerelæ i begge sider. Hvis der er hulle ville jeg købe et nyt og sætte og pille akslen ud af det gamle.
Hvis jeg kigger på Maer el Richard chassis er det kun i den ene side. Så jeg ville være ked af at skære det ud af rammen og svejse det i på modsatte side.
Index
170161: sv: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (01-11-2024 07:47:04) (svar på 170159)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.142.210)
Index
170165: sv: sv: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (01-11-2024 13:55:06) (svar på 170161)
frits frandsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 104.28.30.13)
Det er det præcis - tidl solgt via “Dit Autohus”
Index
170157: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (31-10-2024 14:21:22) (svar på 170154)
Olr (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.1.144)
Er det en forward control 110, eller var det en tastefejl?
ER der betalt afgift på den?
Og så det sidste - det er mere bøvlet end som så.
Nu er det jo svært at tyde, for intet af det du skriver, kan passe sammen, uden at det er en frankenbil.
Index
170163: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (01-11-2024 08:34:44) (svar på 170154)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.4.158)
Index
170164: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (01-11-2024 11:43:31) (svar på 170163)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Okay Arnth, Annoncen findes ikke længere, men jeg kan ud fra bla egne kommentarer, udlede at det er en 109" med HCPU-lad, V8 motor og Serie 2 front og torpedo. . Rammen må jo nødvendigvis være tidlig 3'er. *Hvis* det altså er den samme vogn, som den vi taler om her.

Uanset, om den er original eller ej, så er bøvlet det samme. I øvrigt husker jeg noget med at når man lægger en V8 i en seriebil, så kan man med fordel tage ratstamme og styrehus fra en højrestyret og sætte i venstre side. Så får man lidt mere plads i motorrummet, til manifold osv.

Men det har nu også sin charme at køre højrestyret.

mvh Niels
Index
170166: sv: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (01-11-2024 16:21:53) (svar på 170164)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.251.207.91)
Annoncen findes stadig - og uanset hvor fed den er, er det en kreativ hjemmestrikket sammenblanding af alt muligt. Hvis det var en original Stage One er hjælpe styreshuset det mindste problem, for det sidder udenpå rammen - ikke indeni som på en normal SIII/II/A
Index
170168: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (02-11-2024 01:19:06) (svar på 170163)
frits frandsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 104.28.129.14)
Hejsa Arnth
Tak for response - bøvler lige lidt med registrering til omtalte tråd/forum, men ski’ spændende om der findes supplerende info om bilen

Bh frits
Index
170169: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (07-11-2024 21:45:36) (svar på 170154)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.1.144)
Husk at der skal svares ny afgift af bilen, ved skift af førerside!!
Index
170177: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (10-11-2024 20:07:13) (svar på 170154)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.196.141)
Bilen er ulovlig. Centrum af forlygterne må ikke sidde længere end 40 cm fra karosserisiden. Det har været forbudt siden 1968. Få dokumentation for, at konvertering til V8 er godkendt og indskrevet i registreringsattesten som konstruktiv ændring. Kong Frederik IX kørte altid højrestyrede Bentley biler.
Index
170178: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (10-11-2024 20:22:21) (svar på 170177)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.196.141)
Jeg har lige set dette foto på annoncen: https://www.cc-cars.dk/bil.aspx?nummer=1042134612#images-12
hvorfor følgende rettelse/tilføjelse.

Rattet er fra før 1967. De seperate viskermotorer er fra før Serie IIa. Gearstangen tyder på, at bilen oprindeligt havde en 6 cylinder motor monteret.

Efter mit skøn er bilen væsentlig ældre end oplyst i annoncen.

Hold fingrene fra den!
Index
170180: sv: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (11-11-2024 09:36:58) (svar på 170178)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.208.68.37)
Altså hvis vi skal være nittetællere:

Serie 2a har også separate viskemotore. Jeg har i hvert fald to serie 2a'ere holdende ude i carporten med separate viskermotorer. En hurtig Googlesøgning siger de skiftede til enkelt-motorer i 1967. Det var vist også her man gik fra det klassiske rat med stålegere, til bakelit-rat

Bilen er tydeligvis en klon af flere biler. Stelnummeret kan sagtens være fra 1972.

Køleropsatsen er dog fra en ægte 2'er, altså fra mellem '58 og '61. Det ses på at forlygterne har krom-ringe, som en Morris 1000.

Den lille plade foran køleropsatsen, "apron panel" er fra 2a, da det er buet, og ikke firkantet som på serie 2. Det er ikke fra en serie 3. da denne plade har et "indhak" i hver side i toppen, for at give plads til forstærkninger på serie 3 køleropsatsen.

Torpedoen er serie 2a og ikke 2, da hængslerne på klapperne, "air vents" under forruden er punktsvejsede og ikke boltede på.

High Capacity Pick Up (fork. HCPU) ladet må være fra en sen serie 3. De findes, men jeg mener først de kom sidst i halvfjerdsere. Ladet kan selvfølgelig komme fra en senere 110"/130"

Og så forekommer det mig at chassiet er det, man kan være fristet til at kalde "one ton" selvom det næppe er en civil one-ton, nok snarere en tidligere militærbil med forstærket ramme, tilsvarende en one-ton. Det kan også forklare side og blinklysenes lygteglas, der er ægte glas, der er skruet fast i en holder. De var, så vidt jeg ved, forbeholdt militærbiler.

Motoren er helt sikkert ikke fra en seriebil, men det er svært ikke at være begejstret for en Rover V8.

Om den er lovlig, eller ikke lovlig med lygterne i midten, det vil jeg ikke være så hurtig til at fastslå, men hvis den er synet og godkendt med den V8, så ville jeg nok ikke være så bekymret. Der er jo ingen grund til at sparke til en sovende hund over petitesser.

Umiddelbart er det en fin vogn, og hvis ellers drivlinien er godkendt og skrevet ind i reg. attesten, og prisen ellers er acceptabel, så er det da bare med at slå til. Man får en vogn, der nok skal vende hoveder. Den vil være glimrende til at køre fodder ud til vildtet, og brænde hjem fra skoven osv. Med en ordenlig kalesche, kan man såmænd lægge en madras bag i ladet, og bruge den til "vildmarkscamping"

Men selvfølgelig, er man nittetæller og forventer at selv luften i ringene er original, så er det nok ikke den vogn man skal have

mvh Niels
Index
170184: sv: sv: sv: sv: Højre til venstrestyring / konvertering (12-11-2024 10:37:36) (svar på 170180)
Frits Frandsen #32, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 104.28.129.14)
Tak for alle konstruktive indspark - jeg har lyttet, og søgt en mere sikker havn med en netop indkøbt 88” HT årg 74 serie 3 synet og godkendt med konstruktiv ændring ift 2,0tdi - MEN lyden af V8 vil jeg nu nok savne :)

Ses
Bh frits