29264:
sv: Export af ældre 90" til sverige (19-11-2005 11:04:05) (svar på
29260)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 81.231.101.106)
Hej Jørgen!
Der skulle ikke være nogen problem i at tage bilen med til Sverige. Har du svensk adresse og personnummer?
Jeg har taget min 109-V8, 1982 til Sverige for et halvt år siden da jeg er flyttet permanent hertil.
For at omregistrere bilen skal den til en registrering-syn ved den svenske bilprövning. Her går de hele bilen igennem, tager mål på alt og udfører også en standard teknisk bilsyn. Der er ikke så mange Land Rover herover, slet ikke sådan en som jeg har. Det var en oplevelse for synsmanden der virkede nærmest lidt bange for bilen. Det er vigtigt at have de danske papirer med. Du afmelder den ikke i Danmark før du har den på svenske plader. Om du kan få noget tilbage i Danmark ved jeg ikke. Jeg gad ikke bøvlet.
Det er en god idé at registrere den som personbil. Det koster jo ikke meget men dét som samtidig er interessant er, at du slipper for en del detjerede krav de stiller til en varebil. Her is Sverige er en varebil en bil man transporterer varer i, ikke som i Danmark en slags barberet personbil. Her er der krav til fastgørelses ringe og en varerumsadskillelse som skal være godkendt. Sørg for at alle din sikkerhedssele fungerer. Er der stadig CE mærkninger på selene mv. er det endnu bedre. Det vigtigste ved bilsyn herover er at du har en katastrofe reflextrekant med.
Min bil blev, da taget har en anden farve end resten af bilen, registreret som 'öppet karros'. Det gør det lovligt at køre uden tag. Mon om de vil gøre det med en 90"? Synsfolkene er helt ok at have med at gøre. Du taler sikker fortringligt Svenska? Nummerpladerne kommer et par dage senere med posten. De koster hele Sekr. 200. Husk at sige at skiltet bagpå skal være den 'Liten skylt' den lille model. Der er jo ingen afgift, blot en højere registreringsbetaling, da hele registreringsynet tager en lille times tid. De vil også have Sekr. 1500 på forhånd som 'skrotnings depositum'. Dermed sikrer man at en gammel udtjent bil ikke ender et eller andet sted i skoven.
Det skal siges at dieselbiler (i forhold til bensin) koster betydeligt mere i vejafgift. Min bil, 109-V8, er nu blevet en 2 passagerer+chauffør cabrio personbil, årlig vejafgift er Sekr. 2.500. Jeg vil mene din bil vil komme til at koste det dobbelte på grund af dieselmotoren.
Held og lykke med projektet!
Marc
109"-V8