tilbage

Land Rover Forum  

Index
36480: Benzin-kvalitet i Kaukasus (11-07-2006 13:28:12)
Peter Bak Christensen #4962, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 213.200.12.20)
Jeg er pt. FN-observatør i Kaukasus og har fornøjelsen af at køre bjergpatruljer i Russiske UAZ-jeeps, som er vældig sjov køretøjer.

Vores problem hernede er at UAZ´en bør fodres med oktan 72, men vi kan kun få leveret oktan 95. For ar sænke oktantallet tilsætter mine kollegaer fra øst ca. 1 liter diesel pr. tankfuld (ca 40 liter). Bilerne ser ud til at trives, men jeg er mildt sagt lidt tvivlende ved fremgangmåden. Er der nogle LARO venner med lidt erfaring.
--
Venlige hilsner

Peter Bak Christensen
(med en 110 tommer diesel hjemme i Danevang)
Index
36486: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (11-07-2006 20:30:04) (svar på 36480)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.89)
Hvis bilerne trives med 95 oktan, behøver du da ikke blive bekymret.
Før var det meget almindeligt, at tændingen blev tilpasset brændstofkvalitæten.
Index
36497: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (12-07-2006 00:03:50) (svar på 36486)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.176.147)
Min ven Vidar's S1 her i Norge, er ligesådan beregnet til at køre på noget en 2 takts plænklipper vil nægte at godtage, vist ca 78 oct. Den kørt helt fint på alt (benzin altså) men da vi stillede tænding per gehør, og lige carburettoren også, så kørt den gammel dame som aldrig før, stadigt med et bund-træk som selv en serie111 bil vil missunde. Om det gælder UAZ ved jeg ikke, men jeg har svært ved at tro andet.
Index
36501: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (12-07-2006 09:35:55) (svar på 36480)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.135.155)
Det er en udmærket metode de benytter sig af, dine østlige kolleger. Lad dem endelig blive ved med det.
Jeg har selv eksperimenteret en del med blandinger af brændstof og har bl.a. fået en 2,4 VM motor til at køre umodificeret på rapsolie tilsat lugtfri petroleum(ca. 10%). Bilen kørte faktisk bedre på blandingen af rapsolie og petroleum end på ren diesel og efter ca. 5000 kms kørsel var der intet sod eller andre belægninger på f.eks. gløderør.

/tony
Index
36505: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (12-07-2006 11:20:30) (svar på 36501)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.89)
Det lyder virkelig interessant Tony !
Har du lavet en dokumentation på det ? Ingen tærede pakninger ? Er der tilstrækkelig med smøring af pumpen ?
Index
36533: sv: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (13-07-2006 09:38:52) (svar på 36505)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Hej Paul,

Der kunne ikke efter 6 måneder ses nogle synlige skader på de dele af brændstofsystemet jeg kunne komme til (pakninger ved filter, slanger, dysesamlinger, overløb og returløb samt rør i tanken.) Rapsolie har en bedre smørende effekt end dieselolie, hvilket også tydeligt kunne høres, da støjen fra pumpe og dyser blev reduceret. Men jeg har ikke lavet dokumentation på det. Vi prøvede samme trick med en golf diesel(var i TV2 nyhederne med den) det var dog kun for at bevise at det kunne lade sig gøre.
Det der sker ved tilsættelsen af den lugtfrie petroleum, er at rapsoliens flammepunkt sænkes så meget at den forbrænder hurtigere end ellers. Derved kommer der mindre sod og bedre motorgang. Sjovt nok var det sådan på VM'eren at ved fuld gas og 3500 rpm kom der lidt hvid røg ud af udstødningen. Det var ikke uforbrændt olie, men så vidt jeg kunne vurdere em og aske. Bortset fra en svag lugt af grillbar, var der intet der afslørede at det var alternativt brændstof.
Om vinteren er det nødvendigt at opvarme olien i tanken på en eller anden vis -det har jeg ikke eksperimenteret med.

/tony
Index
36562: sv: sv: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (14-07-2006 20:11:07) (svar på 36533)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.160)
Opvarmingsproblemet kan du løse ved, at have et vandoliefyr og sænke et spiralrør med i tanken. Evt. kan du montere 'termoline' en varmeenhed, som opvarmer brændstofrøret. Eller en filtervarmer, som skrues på brændstoffilteret og opvarmer den olie, der befinder sig der!
Jeg ville vælge alle tre på een gang, for så burde du være sikretpå hele linien.
Index
36513: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (12-07-2006 14:59:03) (svar på 36501)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Meget interessant!
Prøvede du også dette om vinteren/koldt vejr?
Index
36526: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (12-07-2006 23:34:08) (svar på 36480)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.115.168)
Hej Peter

Land-Rover Serie III 2,25ltr. 4 cyl benzin er tuningsdataen i den Danske reperationshåndbog følgende:

Tændingsindstilling, statisk:
Kompressionsforhold 8,0:1 øverste dødpunkt når der bruges benzin med oktantal 90, 3 grader efter øverste dødpunkt når der bruges benzin med oktantal 85.

Kompressionsforhold 7,0:1 3 grader før øverste dødpunkt når der bruges benzin med oktantal 83, øverste dødpunkt når der bruges benzin med oktantal 75.

Så vidt jeg ved er motore med Kompressionsforhold 7,0:1 en "Afrika" motor.
Det er data fra ca. 1978, så der er jo ændret en del på benzinens sammensætning med hensyn til aditiver og blyindhold i den efterfølgende tid, se de seneste eftertændingsproblemer for serie III i dag.
Håber det giver dig et fingerpeg om hvad der kan gøres.
mvh Per B.

Index
36529: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (13-07-2006 08:16:08) (svar på 36480)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Peter.

Du skriver "for at sænke oktantallet". Mig bekendt er oktantallet da kun et problem, hvis det ikke er højt nok.

Ved du hvad der er grunden til at de "sænker" oktantallet?, altså, hvad sker der, hvis ikke de gør det?

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk
Index
36531: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (13-07-2006 08:27:13) (svar på 36529)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Er det mig der tager fejl. (sansynligvis)...
Jeg mener for højt oktantal kan forårsag bankning der i sidste ende brænder hul i cylindertoppen, smadre lejerne osv....
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
36532: sv: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (13-07-2006 08:50:55) (svar på 36531)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Lavt oktantan, mener jeg at vide ret klart, medfører tændingsbankning og skader på stempler m.v. Den høje oktan forhindrer denne tendens, som også kan komme af forkert tændingsindstilling og/eller for høj kompression.

Høj oktan har jeg først nu hørt, skulle medføre problemer. Dette er ganske nyt for mig og jeg er meget nysgerrig efter at vide, hvilke problemer det skulle foranledige?

Jeg vil gætte på at de gode russere, eller hvem det nu handler om, der tilsætter petroleum, har en anden og mere skjult/skummel bagtanke. Mon ikke benzinen er dyrere end petroleum (til opvarmningsformål!) og det derfor er en fidus at redde lidt benzin til egen bil???

mvh
Knud, der ikke lige tror på hvad som helst! :-)
Index
36539: sv: sv: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (13-07-2006 21:34:57) (svar på 36532)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.224.70)
Hej Knud
Du har ganske ret. Benzins oktantal angiver evnen til at modvirke selvantændelse ved de høje temperaturer der opstår under kompression. Jo højere kompression motoren har, jo højere er kravet om højt oktantal. Benzin med højt oktantal banker altså mindre end benzin med lavt oktantal.

Vores fine små motorer er som tidligere nævnt lavet med kompression på hhv. 7:1 og 8:1, slår man op i tabellerne er kravene til oktantal hhv. 85 og 90.

Ser man derimod på moderne motorer vil en kompression på 10,5:1 modsvare et oktankrav på 100. Dette høje krav kommer man så ud over bla. ved hjælp af bankefølere der gør det muligt elektronisk at forskyde tændingstidspunkt og dermed dæmpe/fjerne bankning.
Index
36534: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (13-07-2006 09:50:35) (svar på 36529)
Peter Bak Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.200.12.20)
Hej Verner

Som sagt saa er jeg paa "herrens mark" med hensyn til oktantallet.

Men ifoelge mine oest-venner saa er er antaendingstidspunktet for lavoktan lidt anderledes, dette skulle betyde at bilen er svaer at starte kold med 95 oktan.

Jeg har forsoegt ikke at tilsaette diesel i min "UAZ" i et par uger, og det ser ud til at den starter nemmere med et skvaet dieseli tanken (hvilket undre mig meget).

Og nej prisen paa braendstof er ikke vigtig (det er gratis)jeg bliver betalt for at koere ca. 150 km bjergkoersel ca. 6 dage om ugen (livet er jo haardt)
Index
36536: sv: sv: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (13-07-2006 10:22:50) (svar på 36534)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej igen, Peter...

Hmm; jeg skal ikke gøre mig klog på østeuropæiske militære teknikere og mekanikeres kunnen, men lur mig om ikke de kunne finde ud af at justere tændingstidpunktet lidt, så det passede til benzinen.
Umiddelbart skulle man mene at det var sværere at starte med petroleum i tanken?

Er det mon ikke noget "hear-say", eller er der nogle officielle forskrifter fra en "mekanik-general"?

Før i tiden ( i gammmlleee dage) sagde folk som ikke havde helt styr på det: "fyld den op med super" og det eneste de fik ud af det, var at de blev fattigere, hvis bilen var specificeret til "regular"....

Ja; det må være hårdt at være udsat for bjerg/terræn-kørsel i den grad ;-)
(Jeg skal selv (køre fjeldkørsel) de næste 2 uger i MidtNorge, meeen betaler vist selv..)..

Mvh.
Verner / 451 og
http://www.serie23.109-serie3.dk
Index
36557: sv: Benzin-kvalitet i Kaukasus (14-07-2006 15:03:54) (svar på 36480)
Frederik Ratzow (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.202.127.231)
Verden er jo lille.

Jeg er udsendt som militærobservatør i Nordafghanistan, og i lejren har vi også nogle tjekkiske kollegaer. De kører stadig i deres UAZ, og har også problemer med den oktan 95 vi kan få. De tilsætter et blyadditiv, og det klare problemet. Vi har haft ned til minus 20 grader, uden at det har givet problemer. Dette selvom vi arbejde i 1100 til 3000 m højde.

Det sjove er at de faktisk lige har modtaget beskyttede (let pansrede)LR 110, og selvom undervognen er forstærket, og hjulophæng ligeså, kan de ikke klare terrænet hernede. Pt. har de kun tre biler, af de nye, der kan køre.

Vi har også problemer med vores GD 270, men ikke i sammen grad.

Det bør nævnes at der ikke er 1 cm asfalteret vej i provinsen.
Index
36590: Hej Frederik (16-07-2006 08:47:48) (svar på 36557)
Peter Bak Christensen #4962, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 213.200.12.20)
Hej Frederik

Efter din beskrivelse vil jeg tro at du er Feyzabad. Jeg var der som forkomando (MOVECON) foer hold 1. Det er et meget flot land, men du har ret, det er kraever sin mand/bil at koere der.

Jeg hoeber du nyder tiden dernede, pas nu godt paa dig selv og dine kammerater.

Jeg vedlaegger lige et billed af et par beskyttede Laroer fra en engelsk minerydnings-org. (Helo-trust)

venlige hilsner fra

Peter
Unomig