39584:
sv: sv: sv: dæk forvirring (13-11-2006 17:15:17) (svar på
39576)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (
ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!
Hjulstørrelser kan enten opgives som europæisk mål - eks 235/85-16 (evt 235/85R16) eller som tomme-mål - eks 7.50x16. Alternativt findes en amerikansk mål-standard - eks 33x12-15
De europæiske mål (eks 235/85-16) læses således: På en fælg med diameteren 16" monteres et 235mm bredt dæk som har en sidehøjde på 85% af de 235mm
Tomme-målene (eks 7.50x16) læses således: På en fælg med diameteren 16" monteres et dæk med bredde _OG_ sidehøjde på 7.5"
Størrelsesmæssigt er et 235/85-16 og et 7.50-16 næsten ens, bortset fra at 235/85-16 er en anelse bredere.
De amerikanske mål (eks 33x12.5-15) læses således: På en fælg med diameteren 15" monteres et dæk med totalhøjden 33" og bredden 12.5"
Med hensyn til dækvalg findes der rigtigt mange muligheder - og formentlig lige så mange meninger om hvad der er bedst.
Een ting jeg undrer mig over i forbindelse med off-roadere i danmark er den ensidige fokusering på meget brede dæk.
Mange vil måske mene at de bredere dæk giver bedre fodfæste i terræn - følges fysikkens love forholder det sig bare ikke således. Kontaktfladen på et bredt og et smalt dæk vil - når lastpåvirkning og dæktryk ellers holdes konstant - være den samme uanset dækkets bredde! Kontaktfladen vil for det brede dæks vedkommende dog hovedsageligt ligge vinkelret på bevægelsesretningen, hvilket faktisk forårsager modstand!
Det teoretisk bedste off-road-dæk vil derfor være et højt og smalt dæk, som er i stand til at klare meget lave dæktryk (og her er nok noget af problemet gemt - disse to egenskaber er svære at kombinere i samme dæk...)
(Grunden til at eks "flotation" dæk fungerer skal således ikke søges i dækkets bredde; men at dækket kan fungere med et ekstremt lavt dæktryk!)
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad