tilbage

Land Rover Forum  

92448: Fra TD til 200Tdi. (15-01-2010 15:39:18)
Anders Kristensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.218.186)
Hej til alle her på forum.
Er der nogen der ved om der skal betales afgift hvis man
skifter motor fra en TD til en 200Tdi og, hvis man skal hvor meget ?
Bilen er en 90" TD fra 1987.

Mvh Anders.
92453: sv: Fra TD til 200Tdi. (15-01-2010 16:25:12) (svar på 92448)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.31)
Det har jeg aldrig hørt om at der skal, og synsmanden spurgte ikke til afgiften da jeg lavede stuntet for et år siden.
Mvh Anders
92457: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (15-01-2010 17:18:21) (svar på 92453)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.74)
jeg har heller ikke betalt afgift, men er super glad for min 200TDi.. kan klart andbefaldes.
92458: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (15-01-2010 17:50:11) (svar på 92457)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Hvis du øger motoreffekten med mere end 20% ved et motorskifte, så skal der betales ny afgift.
Det står der i den store bog. (www.fstyr.dk)

Rent synsmæssigt er den samme bil jo produceret med med en 200tdi, så rent synsmæssigt vil der nok ikke være nogen problemer.

Du skal bare være opmærksom på at synsvirksomhederne har oplysningnspligt til SKAT.

Det er svaret, hvad der så er synet og godkendt af motorskifter, uden afgift, er i princippet helt ligegyldigt.

Bilen skal vurderes af en synsvirksomhed før der kan svares mere præcist på hvad det vil koste.
Så kør hen i en synshal og tag en snak med dem, de er som regel mægtigt flinke.

Mvh
Kenneth Poulsen
92565: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 10:17:06) (svar på 92458)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Kenneth og andre

En Defender fra før TDi 200 motoren kom er IKKE, gentager IKKE, samme bil som dem der kommer efter.

Bremserne frem til TDi 200 motoren kom var skiver for og tromler bag.

Da man øgede motoreffekten med TDi 200 motoren, ændrede man bremseanlægget til skiver både for og bag.

Da Td5'eren kom i 1998 ændredes bremserne igen med ventilerede skiver foran (model/vægtafhængigt)og samme skiver bag.

Det klæder bestemt ikke klubben/Forum at man taler om at øge effekten uden at sikkerheden - større bremseeffekt - følger med. Hvordan kan "eksperterne" helt se bort fra dette vigtige element. Et element som har betydning for sikkerheden for fører, eventuelle passagerer, samt den øvrige trafik???????

Det samme gør sig også gældende når man øger effekten ved at tune bilen. Det er nok ikke uden grund at Land Rover har begrænset tophastigheden på Defender Td4 til 138 km/t, bl.a. grundet de dæk der monteres på bilerne.

Er man i tvivl om hvilket bremseanlæg der sidder på sin bil er det blot at kigge på typegodkendelserne på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

mvh
Ib 0219
92569: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 12:24:10) (svar på 92565)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.137)
Ib,

du har ret i, at der findes en grund til, at LR begrænser Defender TD4 til 138 km/h - men dækkene kan udskiftes til nogle, som kan klare højere hastighed.

Det sagt, så synes jeg, at 138 km/h i selv en moderne Defender er en meget høj hastighed og jeg undres, at tyske Martletzke (nok ikke stavet korrekt) tilbyder en tuning, så bilen kan opnå 170 km/h - med bl.a. modificeret undervogn.

Sikkerheden skal være i top og det må være een af hjørnestenene i vor klubånd/politik, at vi påpeger sikkerhedsmomentet, hvis et sådant skulle komme i betragtning.

Forøges effekten og bilen bliver fremstillet til syn, så må synsstedet kunne konstatere, om bremseeffekten passer den øgede maskineffekt.
92576: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 14:59:49) (svar på 92569)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Paul

Ja - vi kan vælge at være så positive at vi tror på at de der ændrer effekten, enten ved at sætte en anden motor i eller ved at chiptune bilen, fortæller dette når de er til almindeligt syn med bilen.

Jeg er bare bange for at det ikke er sådan, specielt når man læser de tråde der omhandler dette emne. De populære chiptunings-sæt er dem der let kan fjernes, som det også er nævnt f.eks. i forbindelse med syn.

Men vi kan jo prøve at spørge hvor mange af dem der har chiptunet deres bil eller lagt en kraftigere motor i bilen, der reelt har gjort opmærksom på dette i forbindelse med syn. Ville ikke gøre noget hvis det viste sig at være en positiv overraskelse.

mvh
Ib 0219



92577: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 15:12:03) (svar på 92576)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.137)
Jeg er ikke tilhænger af chiptuning, da det kan være noget værre skrammel.

Men hvad med optimering, Ib?

LR-værkstederne burde jo via deres værkstedscomputer kunne optimere maskinen, hente yderligere 25 hk ud af den og øge drejningsmomentet.

Er det noget, som kan bruges og har du erfaringer med sådan et projekt.

Jeg kender til optimering som en finjustering af maskinen, som derefter bliver mere brændstoføkonomisk og får en forbedret motorgang samt et lavere emisionsudslip.

Dog altid afhængig af hver enkelt motor.

Hvad kan du fortælle om det ?
92579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 16:35:59) (svar på 92576)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
Hej IB
Til dette vil jeg så svare at jeg gjorde opmærksom på dette til syn i sidste uge,synsmanden havde arbejdet hos en aut. L R forhandler tidliger,og derfor kendte godt til LR.
Bl.a. snakkede vi om det da den klarede røggastesten flot.
Iøvrigt mente jeg at en TD havde 88 hk,men der har jeg tilsyneladende taget fejl.
Og så håber jeg da ikke at det er så dårligt et produkt at det er uforsvarligt at kører i den pga. 3,2 hk for meget.
Det er da godt det ikke er en v8 læsset til max. i uvejsomt terræn.


Hilsen
Flemming
(ejer af sagens kerne)
92580: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 16:58:13) (svar på 92565)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hej Ib
Husker jeg forkert, eller gør du?
Var det ikke først ved 300'eren, der kom skiver?
Det er jeg ret sikker på.

Jimmi
92581: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 17:09:31) (svar på 92580)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.23.148)
Hej Jimmi

Det var først fra 300TDI at der kom skiver bag på, men alle defendere har skiver foran, som jeg husker det...

Og jeg har ikke glemt dig - skal nok ringe.


mvh

Lars /527 Scottish Land Rover Owners Club
92583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 17:37:05) (svar på 92581)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.165)
D'herrer

Iflg. typegodkendelse A7624-1 udstedt den 13. november det herrens år 1992 kan en LR Defender afhængigt af modelvariant være forsynet med enten tromler eller skiver på den bageste aksel, hvorimod der - som Lars påpeger - under alle omstændigheder er skivebremser på den forreste aksel.
Hvilke modelvarianter der har tromler og hvilke der har skiver kan jeg ikke umiddelbart dechiffrere.
Men det væsentlige i denne forbindelse er, at det af typegodkendelsen fremgår, at der i efteråret 1992 fandtes en 200 TDI med bremseskiver bagtil, og mig bekendt kom 300 TDI først i 1994 eller 1995 kort før introduktionen af TD5.

Ærbødigst
Morten med 200 TDI anno 1993
92586: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 19:43:36) (svar på 92565)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Nu skal vi lige holde tungen lige i bukserne, det der er sagen her er, at den samme identiske bil er produceret med en V8 motor, fra -85, så er det tilladt at beregne effektforøgelse i forhold til den kraftigste model, som er en V8 model.

Beklager at jeg fik rodet en 200tdi model for tidligt ind i billedet.

I øvrigt er det f.eks. slet ikke tilladt at opgradere sin 90"/110" fra tromler til skiver bagtil eller at montere ventilerede skiver fortil.
Det er en konstruktiv ændring i forhold til typegodkendelsen, som fabrikken skal godkende, hvilket de absolut ikke gør.

Så hvordan man skal forbedre sine bremser og styretøj uden at det ikke kommer i konflikt med typegodkendelsen, er et af de bedre spørgsmål?

Mvh
Kenneth Poulsen
92599: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (19-01-2010 00:33:16) (svar på 92586)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Mit indlæg den 18-01-2010 19:43:36 skulle have stået under Ib Hammers første indlæg.
???
Mvh
Kenneth Poulsen
92459: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (15-01-2010 17:50:38) (svar på 92457)
Jan Aabling #3428, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.254.255)
Hmm har da ej heller betalt afgift efter at have lagt en 200 tdi i min 90" Ups ;0)
92460: sv: Fra TD til 200Tdi. (15-01-2010 18:28:26) (svar på 92448)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Hej Anders.

Som svar på dit spørgsmål om, hvad der skal betales, kan du desværre ikke bruge hverken Anders P.'s, Jakobs eller Jans svar til noget, men til gengæld godt Kenneths.

Hvorvidt der skal betales registreringsafgift i.f.m. et motorafgift afhænger først og fremmest af, om der sker en effektforøgelse jfr. registreringsafgiftslovens § 7a, stk 2, nr. 2. Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117284

F.s.v.a. forholdet mellem en TD motor og en 200 tdi kender jeg ikke de officielle ydelsestal, men de typiske angivelser, jeg har set, er h.h.v. 86 og 107 hk, hvilket i givet fald giver en effektforøgelse på godt 24%.

Ligeledes kan diverse andre forhold også udløse krav om betaling af ekstra registreringsafgift, typisk det man plejer at kalde ændring af køretøjets identitet.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

92518: sv: Fra TD til 200Tdi. (16-01-2010 23:23:50) (svar på 92448)
Anders Kristensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.218.186)
Hej
Tak for de svar der der er kommet her .
Men er der slet ikke nogle der har betalt afgiften,så man
ved på hvilket leje den er på.

Mvh Anders
92519: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 01:16:11) (svar på 92518)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.236.2)
Du skal henvende dig til SKAT via deres hjemmeside, hvor du finder en blanket, som du skal bruge. Denne printes ud og udfyldes. Indsendes sammen med kopi af regattest og foto af bilen til SKAT. De oplyser så, hvor stor en afgift du skal betale - typisk omkring 2.000 DKK. Denne procedsure har jeg været igennem i fjor efter vejledning fra SKAT.
92523: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 10:44:16) (svar på 92519)
Jeppe Gravesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.254)
TD betyder diesel med turbo. TDI betyder diesel med turbo i grove træk, man behøver ikke at sige det som det første når man kommer i synshallen.
Bare bremser og styretøj virker, og den ikke forurener for meget så betyder det ikke så meget.
92529: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 11:20:19) (svar på 92523)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Jeppe, hvad siger du så til den synsfætter der har forstand på DI og TID motorer.
Jo, du spørger hvor det nærmeste SKAT kontor er, for der henviser han dig til, så du kan betale ny afgift på bilen og så bliver bilen ikke synet før du har dokumentation fra fabrikken på at de godkender ombygningen.
Du kan selvfølgelig også vælge at lægge en lovlig motor i igen.
Min nabo, som har Falster Bilsyn, kan sagtens se forskel på en TD og en TDI og han har anmeldingpligt overfor SKAT og kan miste retten til drive sin forretning hvis han bare lader noget "sive igennem".

Så den med "det går nok alt sammen - det betyder nok ikke noget" sådan kan man ikke skrive i et forum hvor man "rådgiver" folk som måske ikke har forstand på det og gerne vil gøre det rigtigt.
Det er svært useriøst og klart på kant med forums regler.
Mvh
Kenneth Poulsen
92548: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 21:11:28) (svar på 92529)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.114)
Må jeg lige rette dig, Kenneth ?

Der skal ikke betales 'ny afgift', men en afgiftsberigtigelse eller populært sagt, en tillægsafgift.

Det er bare sagt, så ingen får den opfattelse, at der skal betales den fulde afgift een gang til !

Men resten vil jeg gerne støtte dig i !
92557: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 23:17:19) (svar på 92548)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Du må meget gerne rette Paul.

Det er klart en afgift ud fra en vurdering af køretøjet, som foretages i en synshal.

Det ville ca. være den samme afgift som hvis man importrede bilen fra et EU-land.

Og selvfølgelig ikke en nyvognsafgift.

Mvh
Kenneth Poulsen
92539: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 19:05:23) (svar på 92448)
Anders Kristensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.218.186)
Hej
Grunden til mit spørgsmål kommer af en samtale med en sælger af en 90" TD med 200Tdi motor.
Jeg tror det er et helt normalt spørgsmål,om der er betalt afgift ,men sælger siger den effekt stigning er lige under 20%.
Der er åbenbart mange der der køre rundt med en bil der ikke er betalt afgift af, og lever lige godt med det.
Men hvis man kommer ud for en ulykke og hele bilen bliver undersøgt hvad sker der så med hensyn til skyld og forsikring ?
Hvis det "kun" drejer sig om ca 2000kr så er det nok bedst at få dem betalt.
Så er der orden i sagerne.

Mvh Anders.
92541: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 19:26:11) (svar på 92539)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Nu er der ikke noget teknisk i vejen for at skifte fra 2,5td til 200tdi, det kan sagtens synes uden problemer, da den samme identiske model jo er produceret med 200tdi motor.
Det er den tekniske del af sagen.

Rent afgiftsmæssigt så skal der betales ny afgift på køretøjet da effekten ved motorskiftet overstiger de 20%.

Fordi en 2,5td har 85 hk og uden afgift må øges til 102 hk og en 200tdi har minimum 111 hk, så der er 9 hk for meget.

Mvh
Kenneth Poulsen


92542: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 19:47:34) (svar på 92541)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.130.106)
Hvis man for sølle 2000Kr. i afgift kan gøre dydens
smalle sti lidt bredere er de givet godt ud, men hvad
siger forsikringen? Her kan man jo frygte en "slambang"
ved evt. ulykke og forsikringen opdager de mange heste
og træder 2-3 skridt tilbage? (Vel vidende at forsikringen lægger pengene ud i første omgang)
92547: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 21:09:58) (svar på 92542)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Der kunne man nok agumentere for, at den identisk samme bil også findes i variant med V8 motor og at derfor nok ikke vil være uforsvarligt at lægge en motor i mangen til den som, i øvrigt, også er leveret fra fabrikken til nøjagtig samme bil.

Og med samme begrundelse er det også fuldstændigt problemløst at få synet bilen med en 200tdi - altså når man har betalt ny afgift.

www.forsikringsoplysningen.dk er det rette sted at få bekræftiget eller afkræftet spørgsmål om forsikring.
Mvh
Kenneth Poulsen
92549: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (17-01-2010 21:12:17) (svar på 92541)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.23.148)
Hej Kenneth

Du har ret i at effektforøgelsen er over 20% men ikke med 9HK.

En TDi 200 har altså ikke minimum 111 HK.

En TD har iflg. mine kilder 86 HK og en 200Tdi fra en Defender har 107HK (De 111HK er vist fra en 200TDi Discovery) - altså 86 + 20% = 103,2
Forøgelsen er sølle 3,8HK, men stadig nok til at overskride de 20%.......


Hilsen

Lars
92564: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 09:58:21) (svar på 92549)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.48)
Ja det er rigtigt Lars B.
Det sjove er jo så også, at du godt må øge effekten på den oroginale motor, eller en motor identisk med denne, med over 20% uden at skulle betale afgift.
Så nu bliver næste spørgsmål jo så, hvilken ændring det er der er foretaget så motoren ikke er identisk, men allige vel med en masse tuningsændringer.
Venlig hilsen
Hartley
92582: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 17:18:02) (svar på 92564)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.249.250)
I 1986 blev V8 effekten øget fra 114hk til ca 134hk (98KW) ifølge typegodkendelse 8779 tillæg 3( + evt.20%= ca.161hk)0g det er med tromler bag på, så et sikkerheds problem kan det ikke være i mine øjne.Og som Hartley skriver ,må man gerne hive 50hk ud af TD hvis den ellers kunne holde.
Johnny