tilbage

Land Rover Forum  

Index
98716: Start af dieselmotor uden brug af gløderør? (04-06-2010 18:25:15)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 93.165.20.230)
Hejsa!
Jeg står og skal skyde gang i en gammel dieselmotor, men er nok nødt til at trække lidt strøm til gløderørene inden jeg forsøger mig mere. Er det muligt at trække strømmen direkte fra batteriet - eller hvad gør man, når al elektrisk er fjernet?

Index
98718: sv: Start af dieselmotor uden brug af gløderør? (04-06-2010 18:55:38) (svar på 98716)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Hvis du kan overskue det elektriske, så kan du koble (holde ledningen på) gløderørene direkte i ca 30 sek. hvis det er en gammel seriebil og 15 sek. hvis der er en 90"/110".

De sædvanlige ledninger skal selvfølgelig sidde koblet hen over gløderørene.

Men pas på, der er ufatteligt meget røg gemt inde i ledningerne. :)

Ellers må den trækkes i gang.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
98720: sv: sv: Start af dieselmotor uden brug af gløderør? (04-06-2010 20:12:01) (svar på 98718)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.217.180)
Man skal først og fremmest sikre sig der er diesel fremme
ved pumpen. KP`s einwurf er lidt betænkeligt da man ved direkte eltilslutning, altså udenom formodstanden, nemt kan brænde gløderør af. Ellers prøv med æterstart, altså startgas. Men iøvrigt vil selv en 2.25D starte i middagsheden uden gløderør.
Index
98793: sv: sv: sv: Start af dieselmotor uden brug af gløderør? (06-06-2010 20:45:35) (svar på 98720)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 93.165.20.230)
Hej Verner!

Det med formodstanden viste sig at være vigtigt... Nåede at brænde gløderørene af:-)

Det var måske lidt frækt at bruge forum til dette problem da der er tale om en OM 636 på en Unimog 411, som er under renovering.
Men da bilparken ellers tæller 3 land rovere tænkte jeg at det nok var ok:-)

Motoren er ikke sådan at få i gang. Har prøvet med dieselstart men uden held.

Vh
Jonas



Index
98809: sv: sv: sv: sv: Start af dieselmotor uden brug af gløderør? (06-06-2010 22:31:15) (svar på 98793)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.5)
Uhauhauha, formodstanden sidder i "peberbøssen" i instrumentbrædtet, men når der er rippet for el kan det være ligemeget. Nye gløderør skulle være at skaffe.
Sig det ikke til nogen, men prøv med 24v. altså 2 stk 12v.
i serie; er det en 24v bil, så prøv med 3 stk i serie,
Men det er vigtigt der diesel fremme ved pumpen, pumpen kan tage skade på gr. af manglende smøring, hvis der ikke er diesel og der vedholdende forsøges at starte.
Skift evt. dieselfilter, faren for parafinering er næppe særlig stor nu, men blev filteret stoppet af parafinering da det var koldt kan parafinen godt sidde i filteret endnu.
Index
98847: sv: sv: sv: sv: sv: Start af dieselmotor uden brug af gløderør? (07-06-2010 15:52:08) (svar på 98809)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.228)
Det skal med at: er Mokken så gammel der er træk-og-slip
start i instrumentbrædtet, skal dette aktiveres ved startforsøg, da der går kabel til brændstofpumpe; er der nøglestart skal magnetventilen på pumpen have strøm for at åbne og muliggøre start.