tilbage

Land Rover Forum  

Index
101482: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 16:41:43)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 180.183.174.222)
En lille hilsen fra Thailand hvor www.familienpaaeventyr.blogspot.com nu er nået nu er nået til Phuket.

Når man sådan cruiser afsted på de små thailandske landeveje og møder den ene pickup efter den anden af forskelig asiatisk oprindelse, kom jeg til at kigge lidt nærmere på fjeder opstillingen på forskellige biler. Toyota og Nissan kører oftest med bladfjedre monteret over akslerne hvor f.eks. mazda og vores egen dejlige 109'er (som desværre måtte blive hjemme denne gang) har dem monteret under akslerne.

Er der nogen der har nogle gode forklaringer på dette?

...og så 1000kr spørgsmålet, er det muligt at lave en ombygning af seriebilen så ligger fjedrene over akslen??

Vink og blink, hvis nogen skulle kigge forbi Phuket:-)
Index
101483: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 17:20:28) (svar på 101482)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Det er skam lavet som kan ses på dette link. Men om det er i overenstemmelse med loven og profeterne står lidt hen i det uvisse.

http://www.dlrk.dk/forum/images/Serie%20IIA.jpg
Index
101484: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 17:49:00) (svar på 101483)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 180.183.174.222)
Hej Børge

Ja jeg søgte på emnet og fandt også dette link.

Er der nogen der kan fortælle lidt mere om selve oprationen?
Hvad skal ændres?

Rune
Index
101486: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 19:03:17) (svar på 101484)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.25)
Hej

Det er som vist på billedet lavet før, men bilens tyngdepunkt bliver forhøjet væsentligt, så jeg tror ikke det er så god en løsning. Lovligheden kan jeg også tvivle på.

Jeg er selv i gang med at undersøge nærmere omkring montering af meget store hjul på en 109", og det jeg har fundet frem til indtil videre er, at lasker fra en One-ton samt parabolske fjedre sammen med større bumpstop fra en Defender (fåes hos Paddocks), så er bilen fluks blevet hævet mindst 2 tommer og der er plads til større hjul, evt. kombineret med lidt skæren i skærmene.

Men hvorfor vil du gerne have akslerne under fjedrene? Pga. terræn kørsel eller?

MVH Peter, kører selv 90" på 285/75 16 Insa Special Tracks og 2" undervogn.
Index
101487: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 19:31:51) (svar på 101486)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Man skal vist også til at ændre på styrtøjet, da det får en "væltet" drejningsakse, hvilket er ret så farligt.
Man får jo øget sin frigang betragteligt, hvad man jo ikke får med de almindelige hævninger. Her vinder man jo kun svarende til hvad de større hjul giver.
Index
101488: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 20:18:38) (svar på 101487)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Børge

Hvad vinder man ved at sætte fjedrene oven på akslerne - som du skriver kun det de større hjul kan give. Akslerne og differentialerne vil stadig være de laveste punkter på bilen ?? eller er der noget jeg helt har misforstået :-)

mvh
Ib 0219
Index
101489: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 20:25:23) (svar på 101488)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.55.146.23)
Den kommer jo til at se mere rå ud og så kan man sætte enorme dæk på den, men ellers kan jeg heller ikke helt se fidusen? Trækakslerne skal vel også modificeres med ekstra led, for at de kan klare så stor en vinkel?
Index
101490: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 20:32:21) (svar på 101488)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.21)
Hej

Ja, den gode Ib har jo ret i forhold til, at hævning i sig selv ikke ændre på frihøjden under differentialerne - det er kun portalaksler samt større hjul der ændre på det. Hævning giver dog større approach og departure vinkler og sammen med større bumpstop mulighed for større hjul. Så hævning er bestemt en fin optimering af en Land Rover, men man der er også ulemper som et højere tyngdepunkt og som nævnt, så er det nok lidt vovet med hensyn til at lægge akslerne under fjedrene. I Island kører vores broderfolk rask væk på 44" hjul, men de hæver kun deres biler 4" for at undgå et for højt tyngdepunkt. TIl gengæld skære de nærmest forskærmene væk og de flytter sågar også bagakslen ca. 10 cm bagud, alt sammen for at give plads til de kæmpe hjul uden et alt for højt tyngdepunkt.

Men hvis man vil vide mere om konkrete ombygninger af seriebiler med hensyn til hævning, så kan jeg udover denne hjemmeside, anbefale www.difflock.com, som har en god søge funktion.

MVH Peter
Index
101491: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 20:36:34) (svar på 101488)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Hej Ib
Nej du har ganske ret, banjoen spiller i samme højde. Mht styrtøjet fik jeg vist også byttet om på tingene. Vist ikke min dag. Lidt alzheimer leight, forhåbentlig forbigående.
Index
101492: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 22:07:33) (svar på 101491)
Frimodt Petersen #1064, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.247.152)
Lidt facts fra den virkelige verden; Styregeometrien bliver ikke ændret da du jo selvfølgelig sætter akslen i samme vinkel som den er nu. Tyngdepunktet bliver klart vis hævet, hvilket giver større dynamisk ustabilitet dvs. under bremsning, acceleration og retningsskifte ved fart (jo højere fart jo værre) Kardanvinkler vil bliver forværret, en god løsning ville være at sænke motor-gearkasse, hvilket på samme tid ville forbedre tyngdepunktet. Du får større problemer med axlewrap/akselhop. Stræberarme vil være nødvendigt for at undgå det, der er mange måder at lave denne installation på.
Og man vinder meget kritisk frihøjde under akslen der hvor fjedrene, U-boltene og pladerne sidder, dette er en klar fordel specielt i mudder, træstubbe osv.
Sidstnænvte er for mig at se den eneste egentlige fordel ved ombygningen, det er derfor jeg ikke bruger det.
Grunden til man bruger det på nogle riskogere, er at man på den måde kan få en meget fladere fjeder som kræver mindre arbejdsområde, især ved laskerne.

MVH Søren
Index
101497: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (07-09-2010 07:57:13) (svar på 101492)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 182.52.51.58)
Godt så!

Altså, hvis man flytter fjedrene oven på akslerne, så fjerner man også den plov effekt som fjedrene og den plade uboltene sidder fastpå, laver. Selvfølgelig vil differentialet altid være det laveste punkt, men ved mudderkørsel gælder det om at have så få punkter der "hænger" fast i underlaget. Desuden vil montering af et sæt 35"+ dæk være betydeligt nemmere.

Jeg kører pt. med parabolske fjedre fra Britpart. De er super fine til søndagskørsel da de gør kørslen mere blød og behagelig, men er totalt uduelige til terræn. Bilen krænger udover det behagelige ved kørsel i sving og på skrænter med sidehældning.
Havde egentlig tænkt mig at montere originale fjedre igen og så bare sørge for at holde dem godt smurt.

Mht. styregeometrien så forbliver den selvfølgelig uændret.
Mht. Kardanakslerne så skal der nok et sæt vid vinkel til.
Mht. Bumpstop, ja det må tiden jo vise:-)
Rune
Index
101508: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (07-09-2010 18:19:43) (svar på 101482)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.159.242)
Hej Rune

her er et par gode billeder af en der har udført operationen..

http://www.dansunimogs.com/Landroverproject.htm

/Tom der ikke ønsker at ytre holdning vedr. emnet.