tilbage

Land Rover Forum  

Index
101626: Hævning af Defender (12-09-2010 09:23:08)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Hej.

Når I har hævet jeres defender hvordan har i så gjort?

Har i udskiftet fjederne? Eller er det en komplet ny undervogn der skal til?

Er der nogle af jer som har fortrudt at i har hævet bilen?

Jeg køre pt med 1" lift men overvejer at få den lidt højere op.

Men vil meget gerne høre jeres erfaringer først
Index
101627: sv: Hævning af Defender (12-09-2010 10:38:39) (svar på 101626)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.119.243)
Hej Lasse

Jeg har flere gange hævet egne 90" med 2", fjedre og støddæmpere.
Resultatet variere fra bil til bil, til trods for at delene var fra samme leverandør og tilpasset motoren i bilen. På en bil kørte det fint på en anden gav det rystelser i kardanerne ?
Sidstnævnte kan løses med evt. andre kardaner.

Held og lykke
Morten
Index
101629: sv: sv: Hævning af Defender (12-09-2010 11:34:27) (svar på 101627)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.170.89)
Fjerdre og dæmpere er det simple trin.

Castor corrected radius og stræber arme, anden kardan og ordentlige bøsninger i undervognen er meget afgørende for at bilen i mine øjne fungerer ordentligt. Bøsning som har fået tæv hele bilens liv er sjældent meget værd.
Er der slør i drivlinien og du hæver bilen, uden at gøre noget ved ovenstående bliver alt blot værrere.


Mvh

Stephan
Index
101630: sv: Hævning af Defender (12-09-2010 12:01:08) (svar på 101626)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Du skal jo altid huske på, at du hæver tyngdepunktet. Dette kan være afgørende sikkerhedsmæssigt, ved landevejskørsel, men også i terræn, hvor bilen reagerer anderledes og nogle gange med den uheldige udgang, at du vælter.
Det var den moralske/sikkerhedsmæssige del.
Den anden del, som andre skriver, er også min oplevelse. Nogle hæver deres bil voldsomt, men oplever ingen problemer med kardan'er o.lign. Andre skal have skiftet en del, for at få det til at fungere. Dette er yderst forskelligt, og også ofte et temperaments spørgsmål.

Jimmi
Index
101634: sv: sv: Hævning af Defender (12-09-2010 19:51:20) (svar på 101630)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.20.130)
Hej
Ikke op af men standart med bedre vandring, artikulering
kan jeg kun anbefale
Chr
Index
101638: sv: sv: sv: Hævning af Defender (12-09-2010 21:32:19) (svar på 101634)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.129.169)
"Kan du ikke få den højere op, Marinus" var der engang en revuesang der lød. Nu synes det ikke at fremgå hvad bil der er tale om, men jeg er selv tilfreds bruger af LRs originale fjedre; holdbar kvalitet til rimelig pris og så er der stort udvalg, dog med undtagelse til 110" bagaksel,
her må man gå over åen efter vand. En klubkammerat har tidligere henvist til side med alskens spiralfjederværk, både originale og uoriginale, Land Rover Springs, vist nok. På min 110" nedvejet HCPU, er der på forakslen, fjeder
fra RRC med mærkefarve rød/gul, lang, blød med mange vindinger ikke progressiv, samme i begge sider, giver fin akselvandring i terræn, men krænger så i sving (det er jo kun politikere der kan blæse med mel i munden!) Det giver et løft på 2"- 7cm med originale fjedre+5cm med lange fjedre, målt mellem gummiklods og aksel. På bagaksel er der EMU ligth load, også 2"løft, en 90" kan vælge RRC mærkefarve rød/hvid, lidt strammere end rød/gul, til bagaksel. Der er standard Monroe støddæmpere for og bag, så falder fjedre ikke ud og akselvandring upåvirket.
Har aldrig knækket støddæmpere eller tabt kardan med ovennævnte bestykning.
Index
101639: sv: sv: sv: sv: Hævning af Defender (12-09-2010 23:08:11) (svar på 101638)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Bilen er en Defender 90" 300TDI fra 1994

Pt er der monteret Bilstein Gas dæmper og +1" heavy duty fjedre....
Index
101643: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning af Defender (13-09-2010 12:02:19) (svar på 101639)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.30.38)
Det kommer jo an på hvad bilen fortrinsvis bruges til,
selv ville jeg foretrække HDfjedre, hvis bilen mest blev brugt til tung trailer, eller køre på badeferie ved Rimini.
Er det derimod terrænkørsel, så står man sig bedst med lange bløde fjedre, så hjulene har bedst kontakt med overfladen og man ikke hænger på diagonalerne, altså på nogle knolde hvor eks. højre for og venstre baghjul svæver og er uden kontakt med terrænnet. Dog er dette mere overhængende med 110" grundet længere akselafstand.
Men selvfølgelig er det ligesåmange opfattelser om dette som der er syndere et vist meget varmt sted.
Også på dette område skal man nok selv drage sine egne erfaringer og hertil kigge over skulderen ved terrænarrangementer; se og spørg
andre hvordan de kører og på hvilke fjedre.