tilbage

Land Rover Forum  

Index
102215: 2 wd (04-10-2010 21:57:47)
Valdimar Hreinn Sigurbjörnsson #5851, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 89.239.193.204)
Hej
Er der noget i vejen for at køre en Disco 1 kun med 2WD dvs. køre uden den bagerste kardanaksel?
Det bagerste diff. er røget sig en tur og larmer når jeg accelererer samt fremkalder mange rystelser når jeg bremser, så jeg tænkte at imens jeg venter på et andet diff. kun at køre med ”front wheel drive”.

LR hilsen
Valdimar
Index
102219: sv: 2 wd (04-10-2010 23:04:12) (svar på 102215)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Valdimar

Det kan du godt - men kør pænt da den opfører sig meget anderledes med 2 wd.

Med venlig hilsen
Jørgen B. Jensen
Index
102228: sv: 2 wd (05-10-2010 08:49:53) (svar på 102215)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Og så husk lige at låse centerdiffen. Ellers kommer du ikke langt.
Index
102234: sv: 2 wd (05-10-2010 12:45:27) (svar på 102215)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.144)
Det kan du gøre so en nødløsning for at komme til nærmeste værksted. Men ellers vurderer jeg, at det er ulovligt, idet køretøjets karakteristik ændres væsentligt iht godkendelserne.
Index
102264: sv: sv: 2 wd (06-10-2010 16:52:31) (svar på 102234)
Ulla Holten #2993, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.20.130)
Sjovt at du mener det er ulovligt PauSe.
Har lige fået synet min 90" uden forreste kardan, da den gik sønder og derfor kørte jeg uden indtil ny kunne fremskaffes.
Synsmanden var faktisk glad for, at der kun var træk på den ene aksel, da han så kunne tage den på rullefelt.

Mvh Ulla
Index
102272: sv: sv: sv: 2 wd (06-10-2010 21:20:38) (svar på 102264)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.9)
Tjah, Ulla

så er vi igen ud i det, hvor dygtig synsmanden er.

Kender ikke din bil, men nu om stunder leverer LR biler med alskens elektronisk styring af både det ene og det andet og det kan måske komme i udu, hvis der køres i tohjulstræk og ikke kun som nødløsning.

Jeg har bare mine klubkammeraters sikkerhed i baghovedet.

I øvrigt kan alle moderne rullefelter tage biler med permanent firhjulstræk, men det skader ikke, at gøre synsmanden opmærksom på, at det ikke kan slås fra.
Index
102279: sv: sv: sv: sv: 2 wd (07-10-2010 06:58:18) (svar på 102272)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Nu må du sku stoppe Poul, spørgsmålet har udgangspunkt i en Disco 1, og Ulla kører i en meget fin traktor også kaldet en LR90 såvidt jeg erindre årgang før 1990

En Disco I er ikke noget specielt elektronisk køretøj, der er i hvert fald ikke traction control leveret fra fabrikken (da det var den STORE opfindelse på Disco II, hvor LR så lige glemte at montere centerdiff) - ergo kan bilen uden problemer køre med kun en kardan.

At så centerdifferentialet bliver temmelig hårdt belastet - det er en helt anden snak.

Men at bilen skulle ændre køreegenskaber så den bliver farlig at køre med, nu må du squ stikke pipen ind.

Har du prøve at køre med en V8 på sneglat vej ? det er som at køre med skiftevis for- eller baghjulstræk hvis ikke center-diff. bliver låst. Et åbent center-diff. tillader jo netop at trække med den aksel som er mindst belastet, det er bla. derfor man kan lave hjulspin med fortøjet....

At alle morderne rullefelter kan tage permanent 4-hjulstræk denne kommer du vist også til at æde. Jeg vil gerne have at vide hvordan du kører en RR med BorgWarner reduktionsgearkasse på rullefelt ?
Mig bekendt er den monteret med viscose centerspær der ikke kan slås fra !

Hilsen
Struntze
Index
102299: sv: sv: sv: sv: sv: 2 wd (07-10-2010 20:17:50) (svar på 102279)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.32)
Øhm, Struntze

det er altså Ulla, der tager udgangspunkt i en Defender, mens jeg tog udgangspunkt i en Discovery 1 - læs lige hele tråden.

Følgende citat:
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Valdimar

Det kan du godt - men kør pænt da den opfører sig meget anderledes med 2 wd.

Med venlig hilsen
Jørgen B. Jensen

Ud af dette læser jeg, at Jørgen har praktiske erfaringer.
Hvis bilen opfører sig meget anderledes med tohjulstræk, vurderer jeg, at den ikke længere opfylder typegodkendelsen eller den sikkerhedstænkning, fabrikken har lagt i bilen.

Hvis typegodkendelsen ikke er opfyldt, må bilen reelt ikke køre.

Jeg har aldrig betvivlet, at bilen kan køre med kun een kardan, jeg har udelukkende støtte/skærpet et tidligere indlæg mht sikkerheden.

Jeg kører diesel og låser altid dif på sneglat vej.

Ved seneste syn af min OneTen gjorde jeg synsmanden opmærksom på bilens permanent firhjulstræk, hvilket han var klar over i forvejen. Han oplyste mig til gengæld om de nye rullefelters fortræffeligheder. Jeg vil dog medgive, at jeg ikke har undersøgt synsmandens informationer nærmere.

Hvis man som ejer af den af dig nævnte type gearkasse er vidende om, at det er absolut dødeligt for transmissionen at blive testet på et rullefelt, vil/bør man også være i besiddelse af nødvendig dokumentation for de tekniske forhold.

Da der som bekendt ikke findes en regel uden undtagelse, så vil synsmanden sikkert blive glad for, at få vigtige informationer forlods.

Hvis jeg skulle blive udsat for, at køre omtalte Range Rover på et rullefelt, vil jeg altid følge producentens anbefalinger.

Ærbødigst
Index
102456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2 wd (14-10-2010 19:03:30) (svar på 102299)
Ib Nielsen #3014, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.167.183.71)
Her er hvad der står i Vejledning om syn af køretøjer. Fundet på www.fstyr.dk


5.03.020 Bil
Ved syn af bil med firehjulstræk afprøves bremserne på bremseprøvestand efter følgende
retningslinier:
- Hvis firehjulstrækket på simpel måde kan slås fra, slås det fra, og bremseprøve
foretages på normal måde på bremseprøvestanden.
- Hvis firehjulstrækket ikke på simpel måde kan slås fra, foretages ingen afprøvning
på bremseprøvestanden, men bremsesystemet efterses visuelt på normal
måde, og bremserne afprøves under kørsel på vej.


Så hvis en synsmand kører bilen på rullefelt kan han få et problem.

Ib