tilbage

Land Rover Forum  

Index
105410: Fra 146 hk til 182 hk (27-11-2010 23:17:59)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej derude i sneen

På registreringsattesten til min Minor Rover (camoufleret Range Rover Classic V8 årg. 1972/med 3,5 EFI-motor årg. 1988 af tysk herkomst) er motorydelsen opgivet til 107 kW, men mange andre steder står den til 116 kW.
Er der et troværdigt sted man kan slå motorydelsen op på motornummer?

Spørgsmålet er aktuelt, fordi jeg overvejer at smide en 3,9'er med 182 officielle hk i. Hvis jeg kan dokumentere, at min motor i virkeligheden har 116 kW, kan ombygningen nemlig ske lovligt uden syn og ny registreringsafgift.

Mvh
Mikael
Index
105417: sv: Fra 146 hk til 182 hk (28-11-2010 12:31:27) (svar på 105410)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.225)
Er der ikke plads til den nye V8 730 HK ????
Index
105418: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (28-11-2010 13:29:57) (svar på 105417)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Kære Paul

Jo, med et stort skohorn og en endnu større hammer skulle det nok kunne lade sig gøre. Men som du ved, er jeg jo lidt af en paragrafrytter og fluekn....., så jeg vil gerne kunne lave ombygnigen med god samvittighed - også selv om det skulle koste et syn og lidt ekstra registreringsafgift.

Mvh
Mikael
Index
105421: sv: Fra 146 hk til 182 hk (28-11-2010 15:34:23) (svar på 105410)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.92.185)
Hej Mikael.

Indledningsvis vil jeg gerne have lov at henvise dig til oversigten herunder, som findes i en tidligere tråd på Forum:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=69407#69407

Måske dén kan hjælpe dig indledningsvis? Som du kan se, er der jo netop, som du også selv er inde på, væsentlige forskelle på, hvad to tilsyneladende éns motorer, alligevel kan have af ydelser. Finder du i øvrigt ikke dit motornummer på denne liste, kan du evt. prøve at søge på det i andre indlæg. Jeg ved, der findes flere lister med andre V8-motorer, som har sin oprindelse fra Rover-personbiler.

Når jeg skriver om indledningsvis hjælp, er det naturligvis fordi, du spørger efter et "troværdigt" sted. Og lidt mere troværdigt end en Forum-tråd skal du givetvis også bruge, hvis "dokumentationen" skal anvendes til at overbevise myndighederne om en fejl i din registreringsattest.

Det oplagte er vel derfor at pløje gamle Rover / Range Rover / Land Rover typegodkendelser igennem og forhåbentlig finde én, der har præcis samme motornummer som din. Det vil da i givet fald være rimelig troværdigt. Skulle man mene. Så cykl du en tur forbi Fstyr, giv en småkage og spørg, om ikke du må bladre et par timer i ringbindene. Det må næsten være dit (næst-)bedste bud.

Bedste bud er naturligvis at kaste motornummeret op her på Forum. Det kunne jo være, der var et medlem, der lige havde til at ligge, hvad du mangler :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
105422: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (28-11-2010 16:08:54) (svar på 105421)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.178.251)
Hej Mikael

Så vidt jeg kan se burde din motor hedde 31D. Hvis den gør det kan du i linket nedenunder, original værkstedsbog, finde at den motor har 150 hk - SAE på side 19 i PDF dokumentet.

http://www.muddyoval.com/articles/manuals/RR%20Classic%2087%20-%2091%20%20Workshop%20Manual%20SRR652USWM%20A.pdf

Håber det kan bruges

Jan
Index
105423: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (28-11-2010 16:15:31) (svar på 105421)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Mikael

Måske er din motor 107 Kw grundet det er den med lavere kompression 8.13:1 ? Men her er en liste:

http://www.v8forum.co.uk/engineno2.htm

De motorer med 9.35:1 i Komp. Må være 116 Kw.

Håber dette er bare en smule troværdigt :-)

Mvh
Mads

Index
105424: sv: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (28-11-2010 16:35:18) (svar på 105423)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hvis Mikaels motor er opgivet til 107 kw er det som Jan siger en 31d motor, denne havde 107 KW/145 hk, grundet KAT og 8.13:1 kompression. Men Mikael, du må hoste op med et motornummer, sidder på venstre forreste side af blokken. Men du har jo ikke KAT på, så vidt jeg husker. I så fald har du 110 KW/150 hestekræfter at gøre godt med.

Mvh
Mads
Index
105451: sv: Fra 146 hk til 182 hk (29-11-2010 08:50:56) (svar på 105410)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Mikael.

Har du ikke allerede sat en kraftige motor i når du siger at den er fra '88 mens originalbilen er fra '72?
Du skal vel regne de 20% fra den motor der oprindeligt sad i bilen (rammen)?
Ellers ville man jo bare kunne blive ved med at lægge en motor med 19% kraftigere motor i?

MVH Jakob E S
Index
105460: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (29-11-2010 12:00:48) (svar på 105451)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.111.166.14)
Hej Jakob,

Jeg sad og tænkte nøjagtig det samme, Udgangspunktet må være den oprindelige bil der er fra 72, højst sandsynligt en 3.5 med karburator, da indsprøjtningen først kom omkring 1977 på nogle af de første produktions rover v8..Så som jeg ser det, er effekten allerede øget med en 3.5 efi..Men spændende projekt :-)

Hilsen
Kim P, også med Rover 3.5
Index
105473: sv: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (29-11-2010 14:58:44) (svar på 105460)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Nej, bilen er efter mit ønske synet og godkendt som en årg. 1988, dvs. med drivline inkl. aksler, bremser, styretøj mv. fra en tysk donorbil. Det fremgår af den præcise beskrivelse, der er indsendt til centralregistret i forbindelse med registreringssynet. Chassisrammen er ganske rigtigt fra 1972, men det er kun et afgiftsspørgsmål.

Mvh
Mikael
Index
105502: sv: sv: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (30-11-2010 07:43:32) (svar på 105473)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ahh ok. Det vil sige du har en bil fra '88 med en ramme som en veteranbil?
Hvor lidt af bilen skal være vetaran, for at slippe med billig afgift?

MVH Jakob E S
Index
105506: sv: sv: sv: sv: sv: Fra 146 hk til 182 hk (30-11-2010 09:19:52) (svar på 105502)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Jacob

En Land Rovers identitet sidder i chassisrammen (i nyere modeller med selvbærende karosseri i karosseriet). På Minor Roveren er der kun chassisrammen årg. 1972 tilbage, mens resten af mekanikken er årg. 1988. Til gengæld er karossen årg. 1962, så det burde give et vejet gennemsnit på ca. årg. 1974 :-). Det har dog ingen betydning, for det er bilens identitet, der bestemmer årgangen. Alderen på resten af bilen har kun noget med vurderingspris og dermed registreringsafgift at gøre.

Mvh
Mikael