tilbage

Land Rover Forum  

Index
43052: kn filter på td5 (19-02-2007 13:05:56)
Claus Skriver #7473, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.27.167)
er den nogle der har erfaring mde at sætte et kn filter på en td5. det skal siges at mun har snorkel
Index
43058: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 14:30:55) (svar på 43052)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Hvis du kan få et der passer i kassen er det intet problem. De fungere fint og tjener sig hurtigt ind.

/tony
Index
43059: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 14:44:28) (svar på 43052)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.194.210)
Hvad er et kn-filter????????????????
Index
43060: sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 15:04:37) (svar på 43059)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.92)
Et K&N filter er et luftfilter der fungerer lidt som de gammeldags oliebadsfiltre, men blot ved at man har nogle lage gazebind lagt mellem to lag fluenet. Det hele er så presset i en rilleform(ligesom en radiator), for at forøge overfladen. Gazebindet er imprægneret med en speciel olie af delvis animalsk oprindelse, og fanger så støvpartikler osv. Fordelen ved filteret er 2 ting:
1. Væsentligt mindre modstand=større luftgennemstrømning
2. Kan vaskes og genimprægneres, og er derved nærmet uforgængelig.

/tony
Index
43062: sv: sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 15:24:51) (svar på 43060)
Rolf Kronborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.138.242)

Nogen der har erfaringer, med KN filter til en 90" 2,5 N/A?

Hvor man evt. kan købe et der passer?


Det kan måske virke optimistisk, men lidt har vel også ret.
Index
43063: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 16:15:22) (svar på 43052)
Kenneth Dietz #5376, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.163.242.138)
Hej Claus
Jeg har jeg en 90" Td5 fra 02 der nu har kørt 140.000 km. med med KN filter og det virker fint.jeg har også haft KN filter i mine tidliger biler Volvo,VW og Fiat uden problemer , og så er det nemt at rense efter en støvede dag.
MVH kenneth
Index
43069: sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 18:05:27) (svar på 43063)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
KN-filter er en genial opfindelse.... Har det selv i min RR P38, der er en benziner..... Omend til diesel biler er de absolut ikke anbefalelsesværdige fordi:

Mængden af luft ændres så væsentligt, at bilens ECU Ikke kan finde ud af det længere - dette kan ses tydeligt med det blotte øje gennem bagruden! På en diesel med almindeligt papirfilter vil der almindeligvis komme en sort dieselsky ud ved kraftig acceleration eller udledningstest af partikler ved bilsyn.

Ved brug af KN-filter VÆLTER der sort røg ud.... bilen får mere luft og giver derfor mere brændstof - men desværre ikke i korrekt mængde og bilen forurener pludseligt helt enormt! (mere end normalt - og ja jeg ved godt at alle biler forurener og 4x4biler mere end andre og miljøfolk står på stilke for at sætte os på hjul og stejle (gisp, skal lige have vejret) så derfor skal vi lige holde tungen lige i munden vedr. dette).

På trods af den øgede brændstofmængde yder bilen ikke mere - og umiddelbare skrøne om også at køre længere på literen holder heller ikke i virkeligheden...

Jeg har set dette fænomen på adskellige biler efterhånden og kan derfor DESVÆRRE ikke anbefale KN-filtre til dieselbiler. Hvorfor det tilsyneladende kun gælder for dieselbiler undrer jeg mig også over - men indtil videre har jeg endnu ikke fundet svaret.

En lille sidebemærkning - hvis KN-filtre også bare en sagen til 4x4 - hvorfor bruges de så ikke til Paris - Dakar rallies - de bruger nemlig andre typer filtre eller almindelige papirfiltre, der renses/skiftes dagligt - bare en tanke??!!

Thorstein #7334
Index
43071: sv: sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 18:12:01) (svar på 43069)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.73.187.150)
Hej Alexander.

Jeg forstår ikke helt argumentet får at den skal forurene/sende mere røg ud på grund af filteret.
Min (90" 300 tdi) er da ligeglad med om der er almindeligt filter, intet filter eller k&n filter..


Hilsen Stehpan
Index
43080: sv: sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 20:04:05) (svar på 43069)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej,

Min TD5'er er til daglig monteret med KN-filter.

Ved lejlighedvise skift mellem alm. papirfilter og KN-filter, kan jeg oplyse, at der ikke har været nogen mærkbar ændring i hverken brændstoføkonomi, synlig røgudvikling, lyd, eller trækkraft - i synshallen har jeg prøvet at få synet med hhv. papir/KN - tallene var ikke nævneværdigt forskellige - og slet ikke så meget, at jeg kan anbefale det ene frem for det andet.

Iflg. Team Bertelsen kan KN-filtret nogle gange give for højt forureningsniveau (på TD5), så det udløser en "OM'er" - har oplevet dette 1 gang, men da var EGR-ventilen også defekt, og jeg tror den var skyld i det høje niveau..

Jeg bruger det fordi det har en lang levetid og er nemt at rengøre efter en dag i skoven eller på støvede grusveje.

/Ib
Index
43082: sv: sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 20:34:36) (svar på 43069)
jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.58.160)
KN filtre filtrerer ikke specielt godt. Derfor ville en motor ikke holde særligt længe i ørkenen med et KN filter. Når man sammenligner silikat indhold i motorolien på en motor med KN filter og en med regulært filter, er det markant højere.
sand i olien= flydende sandpapir.
Index
106105: sv: sv: sv: kn filter på td5 (16-12-2010 10:54:50) (svar på 43069)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
Hvad er dog det for noget vrøvl!
en dieselmotor kan ikke trække for meget luft, det er simpelthen umuligt, idet en dieselmotor i sagens natur er en luft overskuds konstruktion, den opererer med en konstant overskud af luft i forhold til diesel, lige indtil det punkt hvor der er for meget diesel i forhold til den maksimale mængde luft det er muligt for turboen at presse ind i cylinderen, og så kommer der røg ud. RØG BETYDER FOR LIDT LUFT; IKKE FOR MEGET.

hvis du piller luftfilteret ud men beholder luftmængde måleren skal alt efter teorien virke som det plejer, idet luftmængdemålerens eneste funktion er at måle hvor meget luft motoren trækker i sig på nuværende tidspunkt og fortælle det til ecu'en som så regulerer diesel indsprøjtningen. er man en tosse og fjerner hele luftfilterkassen incl måler, ja så skal det jo gå galt.

men argumentet med for meget luft er helt forfejlet og misforstået, og stammer nok fra opfattelsen af hvordan en benzinmotor virker. men der må jeg nok skuffe og sige at en dieselmotor er noget anderledes idet den opererer efter en kvalitetsregulering af forbrændingen hvor en benzin opererer med en kvantitets regulering af et premixet brændstof.

der er derfor umuligt for en dieselmotor at trække for meget luft.
Index
43297: sv: kn filter på td5 (23-02-2007 19:47:31) (svar på 43052)
Christian jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.33.236)
hej
jeg må sige, jeg synes det er dumt, da du jo ændre på modstanden i luftfilteret. jeg ved ikke om det er det samme filter som jeg tænker på så kan støv og sand komme igennem, jeg ville ikke selv gøre det, men det er nok først når den runder 300000 man mærker om det er godt eller skidt, men hvis du gerne vil have at din motor stadig om ti år spinder som en kælen malkepige, så lad være. jeg tror ikke det er det værd, min motor køre 11km literen og er en 200tdi, med el køler. så jeg tror det er den bedste måde at spare på.
Index
57321: sv: sv: kn filter på td5 (15-01-2008 19:47:47) (svar på 43297)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.58.149.149)
Hej alle.

Jeg har også et K&N filter i min TD5. Det fik jeg lavet i Skanderborg hos LR parts, samtidig med en motoroptimering. Jeg kan ikke se mere røg nogen steder, eller noget ændret brændstof forbrug.
Tilgengæld har bilen fået lidt mere acceleration og kører fortsat det samme på literen (10 km/l minus det jeg bruger på oliefyret om vinteren)
Så alt i alt kun possitive oplevelser omkring K&N filter herfra. At bilens motor skulle blive mere slidt betvivler jeg nu noget. K&N filteret har fundtes i mange år snart, til alle slags biler og jeg har aldrig hørt kritik af det. Jeg tror dog ikke du alene med et K&N filter du vil mærke nogen som helst forbedring på brændstof økonomi, hestekræfter eller lign. man slipper bare for at skifte sit luftfilter fremover - det skal kun rengøres.

Venlig hilsen Christian.