Hej Lars
Jeg har lavet et par bure efterhånden, og du har ret, i den sidste ende er besparelsen minimal. Dog skal det tilføjes at hvis man vil have et bur som ikke kan købes i masse produceret form, men er mere "one-off" er det væsentlig billigere selv at lave. Jeg har senest lavet dette bur til min serie 1: (se vedhæftede) Ideelt set bør man ikke bruge en bukker der "presser" røret men en der trækker det rundt om en matrisse. Billigste og mest udbredte af den type ses her:
http://www.stakesys.co.uk/product/tube_bender/Jeg har dog ikke investeret i en sådan (endnu) da jeg ikke syntes jeg laver bure nok til det kan forrentes. Men når du bruger en bukker der presser skal du passe meget på røret ikke bliver fladt eller laver dybe "rynker" i bukket. Måden jeg kontrollere det er ved at bruge en matrisse der er en smule for lille og så slibe den til så den passer 100% på røret.
Forvent en masse tid, sved og en hel del kløen i håret hvis du beslutter dig for selv at lave det. Men det kan altså godt lade sige gøre med minimale værktøjer. En anden ting at tage med i overvejelserne er hvordan du vil lave "notchingen" hvor rørene mødes. Det kan lade sig gøre med et kopbor på en boremaskine, men er uhyrligt svært at gøre pænt og lige. Ideelt skulle man investere i følgende:
http://www.stakesys.co.uk/product/hole_saw_tube_notcher/Sidst men ikke mindst vil jeg tilføje at jeg syntes du skal overveje din rørdimension en ekstra gang. En 2" er altså stor og meget svær at få til at sidde pænt på en bil. Jeg bruger selv et rør som er 48mm udvendig dia. og syntes det er en pæn mellemting. Men har før brugt 45mm som er en langt bedre størrelse til et indvendigt bur da det ikke tager så meget plads og bedre kan sidde oppe i hjørnerne. Uanset hvad held og lykke med projektet! Mvh Søren