tilbage

Land Rover Forum  

Index
106850: roll-cage til 130 (02-01-2011 17:35:33)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
gode råd forud for opbygning af styrtbøjle til 130 " efterlyses.
Kan man bukke et sømløst rør (2") på en traditionel rørbukker der trykker 15 ton ?
Når flertallet af producenter laver flange-samlinger frem for svejsninger er det så fordi det skal kunne puttes i postkassen og sendes usamlet til kunden eller er der en bagtanke i form af at buret kan flexe ved off-road kørsel ?
Ødelægger et bur der hæfter både på førerhus og lad rammens mulighed for at vride i terrænet og ødelægger det på sigt ophængene ?
Er standard fastgørelse mellem lad og ramme så stærk at et bur der hæfter på ladbund og ladkant har en effekt, eller vil ladet blive revet af hvis man skvatter for alvor ?
Må man spejlvende sin selemontering så toppunktet ligger inde i kabinen og "hun-stikket" placeres ude i borde ?
Hvilken vej tipper regnestykket : brænd 15 K af på et fabriksfremstillet bur og forbliv gift kontra bøj rør en hel vinter og spar et forsvindende lille beløb ?

Ærbødigst

Lars
Index
106851: sv: roll-cage til 130 (02-01-2011 18:06:01) (svar på 106850)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Lars

Det var en masse relevante spørgsmål, jeg har aldrig selv prøvet at lave et bur, men har monteret er præfabrikeret bur fra P&P.

Om man kan bukke et sømløst 2 " sømløst rør i en 15 tons rørbukker ved jeg ikke , men vær opmærksom på at hvis bukke radiussen bliver for lille vil der opstå små revner i røret. Normalt må man kun deformerer sorte rør 5 % ( hvis de skal holde styrken) med de bør kunne klare op til 15 %, over 15 % er chancen for revner stor.

Brug rør der er normaliseret efter fremstilling, da de kan klare de største deformationer.

Det er efter min mening det bedste med et svejst bur, da det kan medføre nogle glatte overgange som du vil få brug for ved kontakt med træer og lignede.


Jeg har kontaktet et par leverandører i England og de ville kun leverer flangede bur, da de ikke stolede på fabrikations tolerancerne på bilen.

Jeg mener du skal fører buret helt ned til rammen, eller i det mindste ned til stræbetarmene, hvis du har tænkt dig at bruge buret til andet end at holde grene væk fra bilen.

Hvilken vej regnestykket tipper afhænger vel af økonomien og selvfølgelig hvor meget hu holder af din kone.

Hilsen

Torben


Index
106853: sv: sv: roll-cage til 130 (02-01-2011 19:20:00) (svar på 106851)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Du kan jo købe nogle af dele præ fabrikeret... Det sparer en del tid...

Se http://www.ppcages.com/?page_id=140

Du kunne jo købe den forreste bøjle og lave resten selv.

Flange samlinger er ganske gode idet du kan skifte beskadigede dele.

Som torben skriver, så skal et bur til rammen, hvis du vil have optimal udnyttelse, ellers så brug tiden og pengene på noget andet end et bur.


Mvh

Stephan.
Index
106879: sv: roll-cage til 130 (03-01-2011 09:10:25) (svar på 106850)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
Hej Torben og Stephan

Tak for gode indspark. Med hensyn til at bruge tid og penge på noget andet så synes jeg egentlig den beslutning allerede er taget ovre i Solihull når man kan læse "although Land rovers are exceptionally tough vehicles, the upper body has no structural strenght..." og samtidig kan se at ens barnestol befinder sig under 10 cm under taget og et par håndsbredder fra forrude-rammen.
Point taken mht fleksibilitet ved flangesamlinger i forhold til tilpasning og udskiftning efter skade.
Jeg vil tilstræbe at lægge samlingerne på indersiden så glat overgang på ydersiden bevares.

Det bliver ramme-montering. Følger dit råd Stephan med at indkøbe forreste del, dels fordi den ser kompliceret ud og dels fordi de modifikationer jeg godt vil lave i forhold til det fabriksfærdige bur skal laves andre steder end på den forreste del.

Troede egentlig at matricerne på rør-bukkeren forhindrede for lille bukkediameter, Torben hvad er de 5 - 15% målt i forhold til ? Rørdiameter ?

Har tidligere lavet bøjler af rustfri rør med svejsesamlinger. Det er hurtigt at arbejde med og meget præcist i forhold til usikkerheden i et buk, men bøjningerne er blodigt dyre, og noget af fidusen ved et sømløst rør må gå fløjten hvis man bruger bøjninger samlet af to halvskåle.

mvh
Lars
Index
106882: sv: sv: roll-cage til 130 (03-01-2011 09:45:40) (svar på 106879)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Lars

Det er deformationen af røret der regnes i %

Dvs er 60,3 rør ( 2") hvis det bukkes i center radius 100 ( indvendig radius ca. 70 mm) så bliver deformationen

(100+ 60,3/2) / 100 = 130 % også deformerer du røret 30 %

Det vil gå med rustfrie rør da de har en brudforlængelse på ca. 40 %

Men er sort rør har ca 17 - 20 % brudforlængelse så det vil forårsage små revner i den ydre bukke radius.

Så hvis du bukker røret koldt bør indvendig bukke radius værre 170 mm eller størrer for at bibeholde styrken.

Håber det giver mening

Hilsen

Torben


Index
106887: sv: sv: roll-cage til 130 (03-01-2011 13:12:28) (svar på 106879)
Frimodt Petersen #1064, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Lars
Jeg har lavet et par bure efterhånden, og du har ret, i den sidste ende er besparelsen minimal. Dog skal det tilføjes at hvis man vil have et bur som ikke kan købes i masse produceret form, men er mere "one-off" er det væsentlig billigere selv at lave. Jeg har senest lavet dette bur til min serie 1: (se vedhæftede) Ideelt set bør man ikke bruge en bukker der "presser" røret men en der trækker det rundt om en matrisse. Billigste og mest udbredte af den type ses her: http://www.stakesys.co.uk/product/tube_bender/
Jeg har dog ikke investeret i en sådan (endnu) da jeg ikke syntes jeg laver bure nok til det kan forrentes. Men når du bruger en bukker der presser skal du passe meget på røret ikke bliver fladt eller laver dybe "rynker" i bukket. Måden jeg kontrollere det er ved at bruge en matrisse der er en smule for lille og så slibe den til så den passer 100% på røret.
Forvent en masse tid, sved og en hel del kløen i håret hvis du beslutter dig for selv at lave det. Men det kan altså godt lade sige gøre med minimale værktøjer. En anden ting at tage med i overvejelserne er hvordan du vil lave "notchingen" hvor rørene mødes. Det kan lade sig gøre med et kopbor på en boremaskine, men er uhyrligt svært at gøre pænt og lige. Ideelt skulle man investere i følgende: http://www.stakesys.co.uk/product/hole_saw_tube_notcher/
Sidst men ikke mindst vil jeg tilføje at jeg syntes du skal overveje din rørdimension en ekstra gang. En 2" er altså stor og meget svær at få til at sidde pænt på en bil. Jeg bruger selv et rør som er 48mm udvendig dia. og syntes det er en pæn mellemting. Men har før brugt 45mm som er en langt bedre størrelse til et indvendigt bur da det ikke tager så meget plads og bedre kan sidde oppe i hjørnerne. Uanset hvad held og lykke med projektet! Mvh Søren
Index
106937: sv: sv: roll-cage til 130 (04-01-2011 00:25:06) (svar på 106879)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
Hej Torben tak for uddybende forklaring, man lærer noget nyt hver dag.

Søren : flot bur, kan godt se at en rør.dim på 48 mm ser tillidsvækkende ud. Tak for links til godt værktøj. Jeg har hæftet mig ved at de begge angiver deres kapacitet i "mild steel" og ikke t45 eller sømløst rør.
Har set tilpasningen af røret udført med et kort hss-bor i rørdiameteren hvorefter røret kappes og man står med en halv-cirkel, dyrt bor i de relevante diametre og det kræver en søjleboremaskine med gearhjul frem for drivremme.
Har tidligere anvendt pap-skabeloner og efterfølgende skåret med stiksav, et 11/4" rør med 3 mm godstykkelse går feks i pap-røret fra en køkkenrulle, men langsommeligt er det.

Morten : Tak for link til Flat-pack, til de priser bliver time-lønnen ved rørbukkeren rigtig lav. Jeg kontakter dem for et tilbud.
Svaret skal nok blive lagt på tråden

mvh

Lars
Index
106889: sv: roll-cage til 130 (03-01-2011 13:40:30) (svar på 106850)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Hej Lars

Jeg er selv ved at kigge på mulighederne for et roll cage - godt nok til en 90", men overvejelserne kan jeg se er nogen af de samme.

Jeg har fundet følgende: http://www.whitbread-offroad.co.uk/roll_cages.php som til en 90" kan levere et fuld eksternt roll cage til en 90" i en "flatpack" - dvs. rørene er tilskåret og skal "kun" samles vha. svejsninger. Prisen for en sådan flatpack er 560 pund + 55 pund i forsendelse.

Mon ikke du enten kan få dem til at give et bud på en Flatpack til en 130", eller tage udgangspunkt i et bur til en 90" eller 110" og så selv bygge det på du kommer til at mangle?

Håber du kan bruge det til noget.

/Morten
Index
107048: sv: sv: roll-cage til 130 (06-01-2011 21:08:44) (svar på 106889)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.163.229.114)
de 55£ er kun i England

hc5193

som evt. er interesseret i samhandel hvis prisen er go!!