tilbage

Land Rover Forum  

Index
11057: servopumpe data lro. (03-10-2003 03:46:52)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.196.100.90)
hej forum.

Er der nogen der kender dataerne tryk og liter/min på servopumpen på en 2,5 disel og/eller på en 200 tdi, ( er hvis nok den samme pumpe )???

med venlige hilsner

svåge

4443
Index
11072: sv: servopumpe data lro. (03-10-2003 22:50:31) (svar på 11057)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Sven-Åge

Du kan regne med noget i retning af 70 bar og 5,7 l/min. Og hvis du overvejer at montere et hydraulisk spil, så bliver der tale om et meget sløvt spil, hvis det skal trækkes af servopumpen.

Mvh. JL
Index
11075: sv: sv: servopumpe data lro. (04-10-2003 05:07:58) (svar på 11072)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.196.100.90)
HEJ JØRGEN

ja den kommer man hvis ikke langt med, nå men det er da godt at der sidden en anden der er beregnet til det, men den skulle bare havde været lidt større , ca 60-75 l/min.(den skulle kun give ca 35 l/min).

servopumpen var bare almen nysgerighed..

jeg siger tak ..

mvh

svåge
Index
11114: sv: sv: servopumpe data lro. (06-10-2003 17:18:51) (svar på 11072)
Jan Hess #5524, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.124.228)
Hej Jørgen
Det kunne lyde som om du var den rigtige at få fat på ang. data på diverse pumper ! Kunne du fortælle mig om der findes nogle pumper der kan levere tryk på omkring 120-140 bar og omkring 50-60 liter/min. Det jeg skal bruge det til er et hydraulisk spil !
Venligst Jan Hess # 5524
Index
11118: sv: sv: sv: servopumpe data lro. (06-10-2003 23:30:29) (svar på 11114)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Jan

Hvis det drejer sig om hydraulikpumper generelt, så findes der jo mange tilgængelige oplysninger på internettet. Og nej, jeg er bestemt ikke specialist på området og har alene interesseret mig lidt, på hobbyplan, for mulighederne for at montere et hydraulisk spil på en Defender.
Hvis servopumpen er vejet og fundet for let, så kunne næste trin være en ZF74 pumpe, der monterers, hvor airconditionpumpen evt. kan sidde. Dette giver 120 bar og 13 l/min. Systemet kører med bare et par liter hydraulikolie. Jeg har talt med flere fagfolk, der samstemmende siger, at det er alt for lidt - 25 l er mere passende. Hvis man alligevel nøjes med nogle få liter, skal der monteres oliekøler. ZF-systemet kan angiveligt præstere et træk på næsten 5 t, hvilket vel er mere end rigeligt for en Land Rover, som typisk vejer omkring 2 t. Problemet kunne derimod være hastigheden - de, der kører konkurrencekørsel kan tilsyneladende ikke få fart nok, og så er det måske alligevel billigere med f.eks. et Warn M8254.
Sidste mig bekendte trin er en PTO-pumpe. Med denne både dyre og komplicerede løsning, er der mulighed for tryk (omtrent) ad libitum. Udover prisen er der også det problem, at man jo ikke uden videre kan støtte med hjulene mens man bruget spillet.
Foruden de her nævnte muligheder har jeg på internettet set mange firmaer, som kan skræddersy forskellige løsninger. Det største problem er - bortset fra prisen - vel at finde et ærligt og præcist svar på følgende spørgsmål: Hvad skal spillet bruges til?

Mvh. JL
Index
11119: sv: sv: sv: servopumpe data lro. (07-10-2003 00:42:21) (svar på 11114)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Jan
Som Jørgen ganske rigtig skriver, så er en af de første ting du skal gøre dig klart - Hvad vil du bruge spillet til.
Hvis du skal bruge det det at bjærge dig selv når du er på tur, så spiller det jo ikke så stor en rolle hvor hurtig det kører.
Men hvis du vil køre konkurrence (Trophy, Winch eller Challenge) så stiller sagen sig noget anderledes. Så kan det faktisk ikke gå hurtigt nok.
Når du tænker på et hydraulisk drevet spil, så svarer det i det store og hele til et mekanisk spil - lige så længe motoren kører er der kræfter til spillet. Forskellen er så bare hvor mange kræfter du kan overføre til spillet.
Hvis du er oppe at tale om 120-140 bar og 50-60 l/min i hydraulik, så er du oppe på at skulle overføre ca 20 hp til din pumpe.
Hvis du vil have 120-140 bar og 25-30 l/min skal du bruge ca 10 hp.
Reglen er simpel - jo flere l/min du kan sende rundt i systemet, jo hurtigere kører spillet - jo højere tryk, jo højere trækkraft og temp. vil du få.
Når du skal vælge pumpe og drev til pumpen, skal du igen tænke på hvad du vil bruge den til.
Hvis du mest vil holde stille med bilen og bjærge ting, f.eks træ i skoven, eller vil bjærge dig selv uden at hjælpe med hjulene, så vælg en tandhjulspumpe der er drevet af PTO udtaget på gearkassen.
Hvis du gerne vil kunne bjerge dig selv samtidig med at du vil kunne styre hvor meget hjulene skal hjælpe, så vælg en pumpe der er drevet direkte fra motoren.
Du skal også være opmærksom på at der er flere forskellige typer af pumper. Den ZF74 pumpe som Jørgen skriver om, er en vingepumpe. Dvs. at den laver næsten det samme tryk og flow hele tiden, uanset hvor hurtig eller langsom den kører.
Hvis du vil have mere flow end den kan lave, så skal du have en tandhjulspumpe. Jo hurtigere den kører, jo mere flow laver den, men den kan ofte ikke tåle lige så mange omdrejninger som motoren kan og skal derfor have en koblingsanordning til brug for landevejskørsel så den kan afbrydes.
Jeg kører selv med et hydraulisk drevet spil, et Milemarker H12. Jeg er godt tilfreds med trækkraften, men ikke med hastigheden. Derfor har jeg lavet en mellemløsning som passer mig godt - jeg har monteret 2 stk ZF74 pumper ved siden af hinanden, og det virker fint.
Systemet er testet og har været med i de fleste trophy det har været muligt at deltage i det sidste års tid, ligesom jeg også har været med i Highland Challange de sidste 2 år.
Der er monteret en oliekøler, men ikke nogen ekstra oliebeholder ud over den der er med standard. Dvs at der nok er ca. 3 liter olie. under hård brug er der en olietemp. på ca.90 gr.C, men den falder hurtig igen.
Jeg har en hastighed på spillet på ca. 6 meter/min ved lav gear og ca. 36 meter/min i høj gear på spillet, og det passer mig fint.
Det er rigtigt, at hvis du taler med professionelle hydraulikfolk, så vil de ikke tro på at det kan lade sig gøre uden 25-30 liter olie, men det kan det altså godt.
Hvis du kommer til Seest til vores sommertid slut arrangement her i Midtjylland, så se efter en grøn Range Rover V8 pickup, der efterhånden er ved at værer godt ramponeret, så skal jeg gerne vise dig hvordan det virker i praksis.
Mvh. Benny (2711)
Index
11124: sv: sv: sv: sv: servopumpe data lro. (07-10-2003 13:00:37) (svar på 11119)
Jan Hess #5524, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.33.131)
Hej Jørgen og Benny tak for jeres svar .
Det jeg skal bruge spillet til er konkurrencekørsel og derfor er det rigtigt at hastighed kan man ( jeg ) ikke få nok af , men den pumpe i skriver om hvad og hvor kan man få fat i en sådan ? Jeg takker for jeres svar og håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvor en sådan pumpe findes
Venligst Jan Hess
Index
11129: sv: sv: sv: sv: sv: servopumpe data lro. (07-10-2003 21:38:09) (svar på 11124)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Jan
Prøv at se på:
http://www.4x4winches.com/
Der handler de med både spil og pumpe.
Mvh. Benny (2711)