tilbage

Land Rover Forum  

Index
117285: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (25-11-2011 19:40:02)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej forum

Jeg prøver - nu efterhånden ret fortvivlet - at få liv i en 2,25D, som jeg har købt brugt for et halvt års tid siden. Jeg var ude og køre i den 109´er, som motoren sad i, inden den blev pillet ud. Og den kørte ganske glimrende - den røg ikke, havde fint træk, kørte blødt i tomgang osv. Så den burde virkelig ikke fejle noget.

Men nu har jeg snart kæmpet længe med at få den igang. Den har fået nye gløderør, nye brændstofslanger, ny sedimentator, nyt filter og nu også ny fødepumpe. Den er blevet udluftet på brændstoffilteret til det kom rene "bløb" af diesel ovenud uden luftbobler, og den er ligeledes udluftet på begge de to skruer på dieselpumpen.

Jeg har også haft løsnet dieselrørene oppe ved dysserne, men jeg synes ikke rigtigt, at den trykker så meget diesel op der. Det kan selvfølgelig så være, at dieselpumpen er i stykker, men den har jo lige kørt glimrende?!? Jeg kan få den til kortvarigt at springe igang på dieselstart, men den går ud igen med det samme.

Kan det eventuelt hjælpe at tørne den med startmotoren med armen drejet på pumpen til fuld gas?

Og er det korrekt, at stop solenoiden (hvis den også hedder sådan, når den ikke er elektrisk) skal være drejet helt MOD uret (den gule pil på billedet)?

Jeg har søgt efter og læst mange gamle indlæg her på forum, og jeg synes, at jeg har prøvet alt, hvad der er blevet foreslået.

Hvis nogen har lyst til at henlægge lørdags- eller søndagsturen til Tved (syd for Rønde på Djursland), så giver jeg gerne både kaffen og en flaske god drue til den, der får liv i den - eller bare finder fejlen.

Vh Niels (med gammelt reg øsj medlemsnummer fra dengang jeg boede i København)
Index
117287: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (25-11-2011 19:49:16) (svar på 117285)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.238)
Prøv at tage brændstofslangen, der kommer direkte fra tanken af og stik den ned i en dunk med diesel. Gennemfør udluftning og start. Kører maskinen, er det brændstoftilførelsen, som er defekt eller ikke korrekt skruet sammen.
Index
117291: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (25-11-2011 20:20:03) (svar på 117287)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Stoparmen (gul pil) skal have monteret den fjeder der ligger på oliefilteret og armen skal trækkes nedad til start, eller som du beskriver mod uret og løftes op i, for at stoppe maskinen.

Prøv at checke at akslen på stoparmen også følger med rundt.

Udluftning med fuld gas er en god ting, man skal bare være klar til at slippe den hvis motoren starter, så den ikke løber op i fulde snoninger med det samme.

Pumper den nye brændstofpumpe?? på nogen pumper skal der sidde en lille kunststofklods mellem pumpe og blokken.

Du kan ikke håndpumpe helt op i dysserne, det er kun højtryksenheden i indsprøjtningspumpen der kan det, dvs. du kan tørne motoren med starteren og løsne dysserør.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
117290: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (25-11-2011 20:16:38) (svar på 117285)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Niels Kristian

Hvis din stopmekanisme til pumpen står som du viser på billedet så har du lukket for brændstoftilførslen og så er det sgu svært at sparke selv en 2,25 igang.

mvh Bjarne
Index
117292: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (25-11-2011 20:21:46) (svar på 117290)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Nej sorry den er go nok. har lige været ude at tjekke

Bjarne
Index
117293: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (25-11-2011 20:25:33) (svar på 117285)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Kommer der røg ud af udstødningsrøret når du prøver at starte??
Index
117299: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (25-11-2011 21:50:45) (svar på 117293)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.232.138)
Er der strøm til gløderør og virker de? Det er jo paralelforbundne af den nye type med massiv-ende (forhåbentlig) Videre er stelkablet sat under et af ørerne på dyse, ikke god stil, da dyser kun skal spændes med 8-10NM. for at undgå deformering af holder.
Index
117342: sv: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (26-11-2011 18:45:08) (svar på 117299)
Martin Lajer #8728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.185.157.178)
Jeg fik at vide hos Søren fra 4wddanmark at hvis gløderør nr.1 er i udu så kan den ikke starte. Skift om på 1 og en anden så kan man checke om nr. 1 er defekt.
Index
117344: sv: sv: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (26-11-2011 19:01:49) (svar på 117342)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.184)
Vores gode Søren Smith 4WD har delvis ret. Gammeldaws gløderør er serieforbundne og derfor musketer-ed; er der bare et der ikke virker, er der ingen der virker. Mærk dig hvordan ledninger er forbundne og aftag disse- mål med gennemgangstester - en målepind på gevind og en på blok-
alternativt- rengør omkring gløderør og udskru og se om grisehalen er brudt.
Index
117350: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (26-11-2011 19:48:17) (svar på 117344)
Martin Lajer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.157.178)
Hej Verner
Jeg giver dig ret i det du skriver men har selv den moderne måde at montere dem på og ikke destomindre startede den da jeg byttede. Der er mere mellem himmel og motorhjelm end vi fårstår...
Index
117357: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (26-11-2011 21:47:48) (svar på 117350)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
jeg snakkede i dag med Niels, og han har fået gang i maskinen :-) en kombinationen af udluftning både her og der og alle vegne, tilsat et skvæt dieselstart, så startede den.
Kan i øvrigt tilføje, ,at det ser utroligt godt ud det han har strikket sammen. Glædeligt at se en "ny" 88" på gaden igen..

Henrik Klinge, til fest ved Niels's nabohus på Mols.
Index
117358: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - forslag til at få startet min 2,25D efter udluftning (26-11-2011 22:15:32) (svar på 117357)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.134.187)
Hej Henrik (og i andre, der læser med)

Lidt pinligt for mig at Henrik kom mig i forkøbet med en tilbagemelding her på forum - jeg havde planer om at skrive tilbage, når jeg havde haft maskinen oppe og køre regelmæssigt i en lidt længere stund end kun ganske få sekunder. Og det har jeg endnu ikke, men forhåbentlig får jeg det i morgen.

Sagen er den, at jeg har køleren afmonteret, så jeg ville ikke lade den køre længere tid end at jeg kunne nå at forvisse mig om, at den nu rent faktisk også kørte rigtigt på dieselen og ikke bare på startgassen. Så da den sprang i gang i dag, så stoppede jeg den med det samme igen. Så jeg VED endnu ikke om den kan køre i længere tid, men håbet er nu blevet lysegrønt.

Men for at komme til sagen om hvordan jeg fik liv i dyret igen:

Jeg kunne godt starte den og holde den igang med forsigtig pust med startgas (føj for et ildelugtende produkt i øvrigt), men den gik straks i stå igen, og uden røg fra udstødningen. Så min diagnose er, at den ikke fik diesel.

Så fulgte jeg Pauls råd om at putte brændstofslangen ned i en dunk med diesel. Derefter udluftede jeg først grundigt oppe på brændstoffilteret. Dernæst udluftede jeg pumpen (ved at tørne med startmotoren) på den venstre bolt på billedet, samtidigt med at jeg havde løsnet røret oppe ved den forreste dysse (jeg har også tidligere i processen haft udluftet pumpen på den højre blot, men det gjorde jeg ikke da den sprang i gang). Pludseligt gik den fra at have været helt "død" til at begynde at hoste, og der begyndte at komme diesel ud oppe ved det løsnede dysserør. Og da jeg så spændte dysserøret og bolten på pumpen og tørnede den med startmotoren en sidste gang, så sprang den igang, og jeg kunne høre orgel og basuner bruse i hele værkstedet!

Nu får den i morgen en ny køler og monteret kølervinge og kilerem igen, og så får den lov at stå og køre lidt længere til den for alvor har overbevist mig!

Mange tak til alle i tråden og særligt til Henrik, der forlod festen for at kigge forbi. Og tak, Henrik for komplimenten! :-)

vh Niels